Γιάννης Στουρνάρας: Έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε

«Εχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο ακόμη», τονίζει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας σε συνέντευξή του στην έντυπη έκδοση της «Κ», με αφορμή την ολοκλήρωση, αύριο, του τρίτου μνημονίου και τη μετάβαση της χώρας σε μια νέα περίοδο....


Αναγνωρίζοντας ότι τα χρόνια που πέρασαν διορθώθηκαν πολλές αδυναμίες, ο κεντρικός τραπεζίτης, Γιάννης Στουρνάρας, επισημαίνει, ωστόσο, ότι παραμένουν ακόμη άλυτα προβλήματα: από το υψηλό δημόσιο χρέος, μέχρι την ανεργία, την Παιδεία, την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης και άλλα.

Στη συνέντευξή του, η οποία αναδημοσιεύτηκε από το πρακτορείο Reuters, ο ίδιος προειδοποιεί για τον κίνδυνο να μας εγκαταλείψουν οι αγορές αν υπαναχωρήσουμε από τα συμφωνηθέντα. Ενας κίνδυνος που επιτείνεται σήμερα λόγω των αναταράξεων σε Ιταλία και Τουρκία.

Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν, ο κ. Στουρνάρας ερμηνεύει την κρίση ως αποτέλεσμα κυρίως λανθασμένων επιλογών οικονομικής πολιτικής και υποστηρίζει ότι τα μνημόνια ήταν μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος. Συντάσσεται, εξάλλου, με την άποψη ότι το τρίτο μνημόνιο θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. Οι διαφορές που χώριζαν τις δύο πλευρές το φθινόπωρο του 2014, λέει, ήταν πολύ μικρότερες από τα μέτρα που θεσπίστηκαν αργότερα με το τρίτο μνημόνιο.

– Υπήρξατε υπουργός Οικονομικών μιας μνημονιακής κυβέρνησης. Ποιο θα λέγατε ότι ήταν τότε το μεγαλύτερό σας πρόβλημα; 

– Θεωρώ ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα, όχι μόνο για εμένα αλλά πιστεύω και για πολλούς, αν όχι όλους τους υπουργούς Οικονομικών όλης αυτής της περιόδου, ήταν η άρνηση μεγάλου μέρους του πολιτικού συστήματος, σύσσωμης της τότε αντιπολίτευσης αλλά και μέρους της συμπολίτευσης, να δεχθεί ότι η ελληνική κρίση ήταν αποτέλεσμα κυρίως λανθασμένων επιλογών οικονομικής πολιτικής, και ότι τα μνημόνια ήταν, με όλα τα λάθη και τις αστοχίες τους, μέρος της λύσης και όχι μέρος του προβλήματος. Αυτό είχε ως συνέπεια τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης, την έλλειψη συναίνεσης ως προς το δέον γενέσθαι, τον διχασμό της κοινωνίας σε μνημονιακούς και αντιμνημονιακούς, έξαρση του λαϊκισμού και υποχώρηση της κοινής λογικής. Αυτό εξηγεί, επίσης, σε σημαντικό βαθμό γιατί η Ελλάδα χρειάστηκε τόσα χρόνια να βγει από τα μνημόνια, σε αντίθεση με τις άλλες χώρες-μέλη της Ευρωζώνης που επίσης βρέθηκαν σε κρίση.

– Με τους δανειστές δεν είχατε δυσκολίες; Γνωρίζουμε ότι υπήρξαν εντάσεις ιδίως με τον Πόουλ Τόμσεν του ΔΝΤ.

– Είναι φυσικό να υπάρχουν εντάσεις σε μια τόσο δύσκολη διαπραγμάτευση. Αλλά ποτέ δεν ξεφύγαμε από τα όρια που επιβάλλουν η ευγένεια και η πολιτισμένη αντιπαράθεση. Ο Πόουλ Τόμσεν, ως επικεφαλής τότε της αποστολής του ΔΝΤ στην Ελλάδα, του θεσμού με τις σκληρότερες θέσεις, είχε τις απόψεις του κι εγώ, ως υπουργός Οικονομικών, τις δικές μου. Διαφορές είχαμε και πολύ αργότερα, το 2017, για τις ελληνικές τράπεζες. Τελικά, όμως, πάντα βρίσκαμε λύσεις. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος βέβαια, ελπίζω όμως να γίναμε όλοι σοφότεροι σήμερα από τα μαθήματα αυτά, προκειμένου να θωρακιστεί η Ευρωζώνη, με βελτίωση της αρχιτεκτονικής της. Δηλαδή, πώς θα ολοκληρωθεί η τραπεζική ένωση και πώς η Ευρωζώνη θα γίνει μια πλήρης οικονομική και νομισματική ένωση.

– Πού θα ρίχνατε την ευθύνη για το γεγονός ότι δεν βγήκαμε τελικά από το μνημόνιο το 2014-15; Είναι υπεύθυνοι εν μέρει οι δανειστές γιατί δεν έκλεισε η διαπραγμάτευση και οδηγηθήκαμε σε εκλογές;

– Για να είμαι δίκαιος και αμερόληπτος, η απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν μπορεί να είναι πλήρης χωρίς τη γνώση των προθέσεων και των στόχων της άλλης πλευράς, δηλαδή των δανειστών. Μόνο ο ιστορικός του μέλλοντος που θα έχει στη διάθεσή του όλα τα στοιχεία και τα αρχεία μπορεί να δώσει τεκμηριωμένη απάντηση. Στον βαθμό, όμως, που μπορώ να γνωρίζω, διότι είχα πάψει να είμαι υπουργός Οικονομικών από τον Ιούνιο του 2014 και είχα μεταπηδήσει στη διοίκηση της Τράπεζας της Ελλάδος, η διαφορά που χώριζε τις δύο πλευρές το φθινόπωρο του 2014 ήταν μικρή. Ηταν για την ακρίβεια πολύ μικρότερη των μέτρων που ελήφθησαν και εφαρμόστηκαν με το τρίτο μνημόνιο. Επομένως, υπήρξε αποτυχία, η οποία σίγουρα οφείλεται και στους δανειστές, οι οποίοι την εποχή εκείνη είχαν μια υπερβολική εμμονή σε μέτρα λιτότητας, αν μάλιστα ληφθεί υπόψη η μετέπειτα αντιστροφή των θετικών εξελίξεων που είχαν αρχίσει να διαγράφονται από την αρχή του 2014.

– Ο κ. Μοσκοβισί υποστήριξε πρόσφατα ότι το δεύτερο πρόγραμμα θα μπορούσε να είχε ολοκληρωθεί αν η συγκυβέρνηση Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ συμφωνούσε στη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και στην αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, αλλά αντί γι’ αυτό είχαμε εκλογές και μια κυβέρνηση που οδήγησε σε εντάσεις για έξι μήνες. Τι νομίζετε, θα μπορούσαμε να είχαμε αποφύγει το τρίτο μνημόνιο;

– Οταν έφυγα από το υπουργείο Οικονομικών, τον Ιούνιο του 2014, ουδεμία εκκρεμότητα υπήρχε. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι το ΔΝΤ, το οποίο πάντα περίμενε να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες πριν αποφασίσει να γίνει εκταμίευση δόσης, προχώρησε σε εκταμίευση, που ήταν και η τελευταία που πραγματοποίησε προς την Ελλάδα από τότε μέχρι σήμερα. Για τη μετέπειτα περίοδο των έξι μηνών μέχρι τις εκλογές, δεν θυμάμαι να είχε ανοίξει θέμα ασφαλιστικού. Πρέπει, όμως, να ρωτήσετε τον διάδοχό μου στο υπουργείο Οικονομικών αν αυτό αληθεύει. Σε κάθε περίπτωση, όμως, θυμάμαι πολύ καλά ότι οι διαφορές των δύο πλευρών το φθινόπωρο του 2014 ήταν μικρές, μικρότερες των μέτρων που θεσπίστηκαν αργότερα με το τρίτο μνημόνιο. Υπό την έννοια αυτή, και πάντα βέβαια με το όφελος της στερνής γνώσης και της ορθολογικής και ρεαλιστικής συμπεριφοράς και των δύο πλευρών, το τρίτο μνημόνιο θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.

– Εχετε πει ότι το κόστος του 2015 ήταν 86 δισ. ευρώ. Επιμένετε σε αυτό και πώς το αναλύετε;

– Επ’ αυτού έχω τοποθετηθεί στη Βουλή των Ελλήνων, κατά τη διάρκεια ακρόασης της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων. Ουδείς νομίζω αμφισβητεί σήμερα ότι η διαπραγμάτευση του πρώτου εξαμήνου του 2015 είχε σημαντικό κόστος για την οικονομία, για το τραπεζικό σύστημα, για το κλίμα εμπιστοσύνης, όπως αυτό αντανακλάται στην επαναφορά της οικονομίας σε ύφεση, στη φυγή καταθέσεων, στην ανάγκη νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, στην επιβολή ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων και στις αναλήψεις από τις τράπεζες. Οπως επίσης ουδείς αμφισβητεί ότι η κυβέρνηση είχε τελικά το σθένος να σταματήσει αυτή τη δαπανηρή διαπραγμάτευση και να αρχίσει εκ νέου, σεβόμενη τους ευρωπαϊκούς κανόνες αλλά και διασφαλίζοντας τελικά τα συμφέροντα της ελληνικής οικονομίας.

Οσον αφορά το κόστος της διαπραγμάτευσης του πρώτου εξαμήνου του 2015, έχουν υπάρξει διάφορες μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Η εκτίμηση που έχω παρουσιάσει στη Βουλή των Ελλήνων στηρίζεται στη διαφορά των καμπυλών του χρέους (για την ακρίβεια στο εμβαδόν της περιοχής που περικλείεται μεταξύ των καμπυλών αυτών), όπως αυτές προκύπτουν από τις διαφορές των αναλύσεων βιωσιμότητας του χρέους (DSA) μεταξύ του φθινοπώρου του 2014 και αυτών που παρουσιάστηκαν μετά τον Ιούνιο του 2015 από το ΔΝΤ. Χρησιμοποιώ ως σημείο αναφοράς το ΔΝΤ, διότι δημοσιοποιεί αναλύσεις βιωσιμότητας του χρέους σε τακτά χρονικά διαστήματα. Σε κάθε περίπτωση, εδώ μας ενδιαφέρουν οι διαφορές και όχι τα απόλυτα μεγέθη που κάποιος μπορεί να αμφισβητεί λόγω των κατά γενική ομολογία πιο απαισιόδοξων εκτιμήσεων του ΔΝΤ για ορισμένες παραμέτρους της ελληνικής οικονομίας. Χαρακτηριστική είναι η ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους του ΔΝΤ της 14ης Ιουλίου 2015 (IMF Country Report 15/186), όπου γίνεται σύγκριση της βιωσιμότητας του χρέους του φθινοπώρου του 2014 και του Ιουλίου του 2015. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι το 2022 το δημόσιο χρέος θα ήταν μεταξύ 105% και 110% του ΑΕΠ με την ανάλυση του φθινοπώρου του 2014, ενώ η εκτίμηση αυτή ανεβαίνει στο 160% με 170% του ΑΕΠ με την ανάλυση βιωσιμότητας της 14ης Ιουλίου του 2015. Οι εκτιμήσεις αυτές για το 2022 δεν αλλάζουν δραστικά και δεν μεταβάλλουν αυτό το συμπέρασμα, ακόμα και αν κάποιος χρησιμοποιήσει τις πολύ πρόσφατες αναλύσεις βιωσιμότητας του χρέους (DSA) του ΔΝΤ.

Αν αθετήσουμε τα συμφωνηθέντα, οι αγορές θα μας εγκαταλείψουν


– Τους προηγούμενους μήνες υποστηρίξατε την ανάγκη προληπτικής πιστωτικής γραμμής, κάτι που σας έφερε σε αντιπαράθεση με την κυβέρνηση. Βγαίνοντας από το μνημόνιο χωρίς προληπτική γραμμή, ποιοι θεωρείτε ότι είναι οι κίνδυνοι για τη χώρα;

– Παρά την αναμφισβήτητη πρόοδο της ελληνικής οικονομίας από το 2010 μέχρι σήμερα και τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που αποφάσισε το Eurogroup, παραμένουν ακόμη σημαντικά προβλήματα όπως το υψηλό δημόσιο χρέος, η χαμηλή πιστοληπτική διαβάθμιση της χώρας, το υψηλό ποσοστό μη εξυπηρετούμενων δανείων, η υψηλή ανεργία, το μεγάλο επενδυτικό κενό. Παράλληλα, η περίοδος των εξαιρετικά χαμηλών επιτοκίων και της εξαιρετικά χαλαρής νομισματικής πολιτικής τελειώνει, ενώ σημειώνονται εξωτερικές αναταράξεις, όπως π.χ. στην Ιταλία, αλλά και στην Τουρκία, που επηρεάζουν σοβαρά τα ελληνικά ομόλογα. Yπό τις συνθήκες αυτές, η προληπτική πιστωτική γραμμή θα εξασφάλιζε ευκολότερη πρόσβαση στις αγορές, προστασία απέναντι στις διεθνείς αναταράξεις, χαμηλότερο κόστος δανεισμού για τη χώρα, για τις ελληνικές τράπεζες και, τελικά, για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Βεβαίως και δεν θεωρώ πανάκεια την προληπτική πιστωτική γραμμή, θα μπορούσε όμως να συμβάλει στην αποτελεσματικότερη προστασία της ελληνικής οικονομίας από εξωτερικούς δυσμενείς παράγοντες, και στη χρηματοδότησή της με χαμηλότερο κόστος στην ευαίσθητη περίοδο που ακολουθεί την έξοδό της από τα μνημόνια.

– Αυτήν την ευαίσθητη περίοδο που ακολουθεί, όπως λέτε, τι κινδύνους διατρέχουμε;

– Νομίζω κυρίως δύο κινδύνους. Πρώτον, και σημαντικότερο, αν υπαναχωρήσουμε από τα συμφωνηθέντα, τώρα ή στο μέλλον, οι αγορές θα μας εγκαταλείψουν και δεν θα μπορέσουμε να αναχρηματοδοτήσουμε τις λήξεις των δανείων με όρους βιωσιμότητας χρέους. Δεύτερον, αν υπάρξουν μεγάλες διεθνείς αναταράξεις, είτε στις γειτονικές μας Ιταλία και Τουρκία είτε στην παγκόσμια οικονομία, θα δυσκολευτούμε να βγούμε στις αγορές, επειδή ο συντελεστής ευαισθησίας των ελληνικών ομολόγων παραμένει ακόμη μεγάλος. Σαφώς ο δεύτερος κίνδυνος είναι πολύ πιο διαχειρίσιμος από τον πρώτο, και θα εξαλείφεται σταδιακά όσο οι αγορές πείθονται ότι τηρούμε τα συμφωνηθέντα και ακολουθούμε την ορθή οικονομική πολιτική. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ευρωζώνη ακόμη έχει κενά αρχιτεκτονικής. Για παράδειγμα, ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η τραπεζική ένωση, με αποτέλεσμα ο κάθε κλυδωνισμός να επηρεάζει περισσότερο τα πιο αδύναμα κράτη-μέλη.

– Ποιο θα είναι το κόστος της άρσης του waiver και της μη ένταξης στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης για τη χώρα και τις τράπεζές της; Πώς θα καλύψουν οι ελληνικές τράπεζες τις ανάγκες ρευστότητάς τους;

– Το αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης θα είναι υψηλότερο κόστος δανεισμού τόσο για τη χώρα όσο και για τις τράπεζές της, και δυσκολότερη πρόσβαση στις διεθνείς αγορές ομολόγων και κεφαλαίου. Οι εκτιμήσεις για το πόσο υψηλότερο θα είναι το κόστος δανεισμού ποικίλλουν. Η ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ εκτιμάται ότι θα μείωνε το κόστος δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου κατά 50 μονάδες βάσης κατ’ ελάχιστον. Οι τράπεζες αναμένεται να καλύψουν τις πρόσθετες ανάγκες ρευστότητάς τους είτε μέσω του (υψηλότερου κόστους) ELA είτε μέσω της δευτερογενούς αγοράς.

Τροχοπέδη τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για μεγάλο διάστημα


– Το ΔΝΤ στην τελευταία του έκθεση του άρθρου IV αναφέρθηκε σε πιθανές ανάγκες κεφαλαιακής ενίσχυσης των ελληνικών τραπεζών κατά 1,3-1,9 δισ. ευρώ; Πώς το σχολιάζετε;

– Το ΔΝΤ έχει προσαρμόσει δραστικά τις θέσεις του σχετικά με τις ελληνικές τράπεζες, οι οποίες (θέσεις) τώρα έχουν γίνει πολύ πιο ρεαλιστικές και συγκλίνουν με τα αποτελέσματα του πρόσφατου stress test, τα οποία δεν περιέχουν αρνητικές εκπλήξεις για ουδεμία από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Δέχεται επίσης ότι οι ενισχύσεις που ενδεχομένως χρειαστούν οι ελληνικές τράπεζες στο μέλλον (π.χ. για να μειώσουν το μέγεθος της επίδρασης της αναβαλλόμενης φορολογίας στα ίδια κεφάλαια) δεν είναι ανάγκη να επιδρούν μειωτικά στο κεφάλαιο των ήδη υπαρχόντων μετόχων, αλλά μπορεί να γίνουν με εργαλεία, όπως έκδοση ομολόγων ποικίλων τύπων, με κεφαλαιακές πράξεις στις πωλήσεις στοιχείων ενεργητικού που δεν επηρεάζουν τον πυρήνα των τραπεζικών εργασιών κ.λπ. Τέλος, το ΔΝΤ δέχεται την πρόοδο που έχει επιτευχθεί σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης των τραπεζών.

– Βγαίνοντας από το μνημόνιο, θεωρείτε πως διορθώθηκαν οι διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας που μας οδήγησαν σε αυτό; Πολλοί πιστεύουν ότι, παρά τον εμφανιζόμενο μεγάλο αριθμό μεταρρυθμίσεων, η βασική δομή της οικονομίας δεν άλλαξε…

– Θεωρώ ότι διορθώθηκαν πολλές αδυναμίες, αλλά παραμένουν ακόμη αρκετές. Διορθώθηκαν τα πολύ μεγάλα δίδυμα ελλείμματα (γενικής κυβέρνησης και ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών), βελτιώθηκε η ανταγωνιστικότητα σε όρους μοναδιαίου κόστους εργασίας, βελτιώθηκε η κεφαλαιακή δομή των τραπεζών και η εταιρική τους διακυβέρνηση, απελευθερώθηκε η αγορά εργασίας, απελευθερώθηκε σε σημαντικό βαθμό η αγορά προϊόντων, υπηρεσιών και επαγγελμάτων, ελήφθησαν μέτρα για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος. Παραμένουν τα προβλήματα του υψηλού δημόσιου χρέους, των μη εξυπηρετούμενων δανείων, της υψηλής ανεργίας, της φυγής εκπαιδευμένου εργατικού δυναμικού, του μεγάλου επενδυτικού κενού, του μείγματος της δημοσιονομικής πολιτικής που μεροληπτεί υπέρ της φορολογίας και των υψηλών εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, της φτώχειας σχετικά υψηλής μερίδας του πληθυσμού. Παραμένουν, επίσης, προβλήματα θεσμικού χαρακτήρα, όπως ο σεβασμός στην ανεξαρτησία των θεσμών, προβλήματα που σχετίζονται με το τρίγωνο της γνώσης (παιδεία, έρευνα, καινοτομία), με την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης, με τη γραφειοκρατία, με την προσέλκυση επενδύσεων. Η βασική δομή της οικονομίας θεωρώ ότι έχει αρχίσει να αλλάζει, να γίνεται πιο ανταγωνιστική, με τα εμπορεύσιμα αγαθά και υπηρεσίες να κερδίζουν μερίδιο εις βάρος των μη εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών. Αναμφισβήτητα, όμως, έχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο ακόμη.

– Πώς βλέπετε την ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια; Σας ανησυχεί μια προοπτική χαμηλών αναπτυξιακών πτήσεων; Συνιστά ο στόχος για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα ένα λόγο ανησυχίας σε αυτή την κατεύθυνση;

– Τα αμέσως επόμενα χρόνια ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης μπορεί να είναι σχετικά υψηλός. Λόγω της μακρόχρονης οικονομικής κρίσης, υπάρχει αναξιοποίητο παραγωγικό δυναμικό, υψηλή ανεργία και αρνητικό παραγωγικό κενό, τα οποία επιτρέπουν υψηλό ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης, εφόσον βεβαίως ακολουθείται η σωστή οικονομική πολιτική. Μακροχρόνια, τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα. Η μείωση του πληθυσμού λόγω του δημογραφικού προβλήματος θα ασκεί αρνητική πίεση στον ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης, η οποία μπορεί να αντισταθμιστεί από υψηλές επενδύσεις και από υψηλό ρυθμό αύξησης της λεγόμενης «ολικής» παραγωγικότητας. Οι εγχώριες αποταμιεύσεις θα αργήσουν, όμως, να φτάσουν σε επίπεδο που να μπορούν να στηρίξουν υψηλές επενδύσεις. Επομένως, πρέπει να προσελκυστούν άμεσες ξένες επενδύσεις. Υψηλός ρυθμός αύξησης της «ολικής» παραγωγικότητας απαιτεί συνέχιση των μεταρρυθμίσεων και υιοθέτηση σύγχρονης τεχνολογίας σε όλους τους τομείς της οικονομίας, παράλληλα με ενίσχυση του τριγώνου της γνώσης (παιδεία, έρευνα, καινοτομία). Τέλος, τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα για τόσο μεγάλο διάστημα σαφώς και αποτελούν τροχοπέδη για υψηλότερους αναπτυξιακούς ρυθμούς, αν μάλιστα συνδυαστούν με τη σχετικά υψηλή φορολογία. Αυτό είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που πρέπει, όχι στο τόσο μακρινό μέλλον, να συζητηθεί με τους εταίρους μας. Λύσεις υπάρχουν στην κατεύθυνση των συμπράξεων δημόσιου – ιδιωτικού τομέα, αλλά θα πρέπει να τύχουν επεξεργασίας.

Οι προϋποθέσεις χρηματοδότησης


– Πιστεύετε ότι η χώρα θα έχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση από τις αγορές με λογικούς όρους τα επόμενα χρόνια; Ποιες είναι οι προϋποθέσεις;

– Οι προϋποθέσεις γι’ αυτό εμπεριέχονται στις απαντήσεις των προηγούμενων ερωτήσεων. Πρώτον και σημαντικότερον, πρέπει να αποδείξουμε ότι δεν θα διολισθήσουμε στα λάθη οικονομικής πολιτικής του παρελθόντος και δεν θα ανατρέψουμε πολιτικές που έχουν συμφωνηθεί. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει, επίσης, να προχωρήσουν ακόμα περισσότερο η αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης και η προώθηση της αριστείας και της αξιολόγησης σε όλες τις πτυχές της δημόσιας δραστηριότητας. Δεύτερον, ότι θα εφαρμόσουμε πολιτικές που προσελκύουν άμεσες ξένες επενδύσεις, καθώς και πολιτικές που ευνοούν υψηλούς ρυθμούς ανόδου της «ολικής» παραγωγικότητας. Τρίτον, ότι θα βελτιώσουμε το κλίμα εμπιστοσύνης, θωρακίζοντας τους ανεξάρτητους θεσμούς. Τέταρτον, ότι θα βελτιώσουμε περαιτέρω την εταιρική διακυβέρνηση των τραπεζών, συστημικών και μη, αλλά και των επιχειρήσεων, ιδιωτικών και δημόσιων.
πηγή: έντυπη έκδοση "Κ"

Γιάνης Βαρουφάκης στον ΣΚΑΪ: Τα περί δραχμής και το λάθος μου με Αλ. Τσίπρα (vid)

Ο Γιάνης Βαρουφάκης  σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του ΣΑΚΪ υποστήριξε ότι το λάθος του ήταν που εμπιστεύτηκε τον κ. Τσίπρα : "Μου είπε ότι έχουμε λαϊκή εντολή να μην υπογράψουμε νέο μνημόνιο και ότι μέχρι τέλους θα πασχίζαμε για διασύνδεση της αποπληρωμής του χρέους με ρήτρα ανάπτυξης και αύξησης του ΑΕΠ"...

Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) είναι ένας αμαρτωλός μηχανισμός δήθεν σταθερότητας, αλλά ουσιαστικά αποσταθεροποίησης της οικονομίας", επισήμανε στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, ο πρώην υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης. Για το ελληνικό δημόσιο χρέος, τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να αποπληρωθεί ενώ αναφερόμενος στο δικό του έργο ως υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι παρέδωσε τα ίδια με αυτά που παρέλαβε.

Επεσήμανε δε, ότι το μεγαλύτερό του λάθος είναι ότι εμπιστεύθηκε τον Αλέξη Τσίπρα υποστηρίζοντας ότι στο ευρώ μπορούμε να παραμείνουμε μόνο εάν είμαστε έτοιμοι για τη δραχμή".

«Αν κοιτάξουμε προσεκτικά αυτά που λένε ακόμη και οι κυβερνητικοί, μην ξεχνάμε ότι όλος ο πανηγυρισμός βασίζεται στην ιδέα ότι μέχρι το 2032 δεν θα χρειαστεί να βγούμε στις αγορές. Υπάρχει το μαξιλάρι των 24 δισ, αυτά τα έχουμε πάρει από την τρόικα, οπότε η Ελλάδα δεν βγαίνει στις αγορές» τόνισε ο Γιάνης Βαρουφάκης.

«Κανείς δεν δανείζει ένα πτωχευμένο κράτος εκτός κι αν υπάρχει η τρόικα να εγγυάται αυτά τα δάνεια» συνέχισε.

«Και το 2014 ο Στουρνάρας εξέδωσε ένα ομόλογο με ένα μικρό ποσό το οποίο αγοράστηκε. Το ερώτημα δεν είναι αυτό, το ερώτημα είναι αν θα μπορέσει να κάνει τις αποπληρωμές της βασιζόμενη στις αγορές. Η απάντηση εδώ είναι ξεκάθαρη, είναι ένα τεράστιο ηχηρό "όχι"» αποφάνθηκε ο πρώην υπουργός Οικονομικών.

Ο κ. Βαρουφάκης εκλήθη να σχολιάσει την εκτίμηση του επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας ότι το κόστος από τις διαπραγματεύσεις και τους χειρισμούς της κυβέρνησης Τσίπρα το Α' εξάμηνο του 2015 για την ελληνική οικονομία ανέρχεται στα 100 δισ. ευρώ.

«Το κόστος είναι τεράστιο από το 2010 και οφείλεται απολύτως στο λαθεμένο πρόγραμμα της τρόικας. Μου περιποιούν μεγάλη τιμή προσπαθώντας να μετακυλίσουν τις αμαρτίες τους πάνω μου» απάντησε ο Γιάνης Βαρουφάκης και συμπλήρωσε: «Έναν υπουργό Οικονομικών τον κρίνεις από τι χρέος παρέδωσε σε σχέση με αυτό που παρέλαβε, τα ταμειακά διαθέσιμα και το ΑΕΠ. Θα δείτε ότι λίγο πολύ τα ίδια παρέλαβα με αυτά που παρέδωσα».

Ο πρώην υπουργός Οικονομικών: «Ο ESM είναι ένας αμαρτωλός μηχανισμός δήθεν σταθερότητας, στην ουσία αποσταθεροποίησης της Ελλάδας και της Ευρώπης. Καλό θα είναι οι γραφειοκράτες να μην μετακυλίουν τις δικές τους ευθύνες σε εκλεγμένους πολιτικούς».

«Δεν υπάρχει πιθανότητα το ελληνικό δημόσιο χρέος να αποπληρωθεί»

«Δεν υπάρχει καμία πιθανότητα το ελληνικό δημόσιο χρέος να αποπληρωθεί. Είναι ξεκάθαρο. Αυτό που βαφτίζουν ελάφρυνση χρέους ουσιαστικά είναι μια βάναυση επιβάρυνση του δημόσιου χρέους. Μετακύλισαν μετά το 2032 τοκιζόμενα τις αποπληρωμές του ελληνικού χρέους. Αυτό είναι μια μεγάλη επιβάρυνση» υπογράμμισε και συνέχισε: «Μου θυμίζετε τον κ. Παπακωνσταντίνου που μας έλεγε το 2010 ότι το 2011 θα βγούμε στις αγορές επειδή το ΑΕΠ θα αυξηθεί...».

«Αυτή η επιβάρυνση του χρέους μέχρι το 2060 σε έναν σοβαρό επενδυτή του λέει ότι για να αποπληρωθεί θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο η φορολογική επιβάρυνση του κράτους» συνέχισε ο κ. Βαρουφάκης.

Κατά την άποψή του «η δέσμευση της τρόικας για μετακύλιση του χρέους μετά το 2032 σηματοδοτεί ότι θα έχουμε αποπληρωμές του χρέους που θα αγγίζουν το 50% των δημοσίων εσόδων».

«Οι κυβενήσεις πάντοτε προσπθούν να σπρώξουν το πρόβλημα στο χρέος λέγοντας "ποιος ζει, ποιος πεθαίνει". Οι επενδύσεις παραμένουν μηδενικές καθώς βλέπουν ότι θα υπάρχει πολύ μεγάλη επιβάρυνση μετά το 2032» εκτίμησε.

Το 2015 θα παίρναμε 7,2 δισ και χρωτούσαμε  22,5 δισ. ευρώ

«Ο λόγος που γίνανε οι εκλογές ήταν ότι ο Σαμαράς δεν μπόρεσε να κλείσει τη συμφωνία με τους δανειστές» είπε ο Γιάνης Βαρουφάκης για τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015, λησμονώντας το γεγονός ότι η εκλογική αναμέτρηση προκλήθηκε από την αδυναμία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας λόγω της άρνησης της αντιπολίτευσης να συναινέσει σε πρόσωπο κοινής αποδοχής.

Σχολιάζοντας την παρελκυστική τακτική που ακολουθούσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επί ένα εξάμηνο, από τον Φεβρουάριο του 2015 μέχρι τον Ιούλιο εκείνου του έτους, ο κ. Βαρουφάκης απάντησε: «Εστω ότι ήμουν έτοιμος να υπογράψω ό,τι μου έδωσε ο Ντάισελμπουμ σε εκείνη την επεισοδιακή συνάντηση. Τι θα κερδίζαμε; Θα παίρναμε €7,2 δισ, όμως οι αποπληρωμές για το 2015 ήταν €22,5 δισ ήταν αδύνατο να βγει»...

«Η τρόικα είχε έρθει σε αδιέξοδο λόγω αποτυχίας του 2ου μνημονίου, ο ίδιος ο Σόιμπλε είχε αποσύρει την επστοσύνη του από την κυβέρνηση Σαμαρά]ήταν η γραμμή αμυνας του κ. Βαρουφάκη που ισχυρίστηκε ότι όταν ανέλαβε το υπουργείο Οικονομικών «είχαμε ταμειακά διαθέσιμα για 11 με 23 ημέρες».

«Είχαμε μα απλή επιλογή: Ή θα πασχίζαμε για την αναδιάρθρωση χρέους, για ένα κούρεμα στις αποπληρωμές χρέους μέσω των debt swps όπως προσπαθούσα με τους πολύ σοβαρούς συνεργάτες μου. Εμπιστεύθηκα τον κ. Τσίπρα ότι έχουμε εκλεγεί με μια ξεκάθαρη λαϊκή εντολή να μην υπογράψουμε την επέκταση της χρεοδουλοπαροικίας. Ο λόγος που δέχτηκα την πρόκληση και την πρόσκληση που δέχτηκα γα το υπουργείο Οικονομικώ ήταν η δέσμευση που είχα» σημείωσε κατηγορώντας τον Αλέξη Τσίπρα.

Σε αυτό το σημείο υποστήριξε ότι το λάθος του ήταν που εμπιστεύτηκε τον κ. Τσίπρα : « «Μου είπε ότι έχουμε λαϊκή εντολή να μην υπογράψουμε νέο μνημόνιο και ότι μέχρι τέλους θα πασχίζαμε για διασύνδεση της αποπληρωμής του χρέους με ρήτρα ανάπτυξης και αύξησης του ΑΕΠ».

«Όταν βρίσκεσαι σε μία κατάσταση μόνιμης σκοτοδίνης, έχουμε έναν ιδιωτικό τομέα που συρρικνώνεται συνεχώς, ναι, μία λύση θα ήταν το εθνικό νόμισμα» είπε ο Γιάνης Βαρουφάκης και πρόσθεσε την ίδια στιγμή: «Έχω χάσει πολλούς φίλους από την αριστερά γιατί ποτέ δεν ήμουν υπέρ της δραχμής. Θεωρώ απαραίτητο για μια χώρα που βρίσκεται σε κατάσταση μόνιμης χρεοκοπίας να έχει ένα παράλληλο σύστημα πληρωμών, να είναι προετοιμασμένη για το εθνικό νόμισμα, προετοιμασίες έκαναν όλοι, έκανε η Bundesbank, μόνο η ελληνική κυβέρνηση δεν έκανε».

«Τα τελευταία 10 χρόνια η ελληνική οικονομία έχε ζήσει την μεγαλύτερη οικονομική καταστροφή σε καιρό ειρήνης στην ιστορία» επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης και συμπλήρωσε: «Το θέμα είναι: Πώς μπορούμε να επιβιώσουμε στο ευρώ; Και θα σας απαντήσω: Μόνο έχοντας προετοιμαστεί για την επιστροφή στη δραχμή».

«Όταν έχεις την ΕΚΤ που σου λέει πάρε κι άλλα δάνεια, ξέρω ότι θα καταστραφεί η οικονομία σου αλλά εμένα δεν με ενδιαφέρει αυτό» ήταν η άποψη που εξέφρασε και για να την ενισχύσει επιχειρηματολόγησε: «Το υπουργείο Άμυνας έχει πλάνο στο τι θα γίνει σε περίπτωση εισβολής από την Τουρκία αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχουμε πόλεμο. Το όπλο σου πρέπει να το έχεις προετοιμασμένο για να μην το χρησιμοποιήσεις».

Επέμεινε στην άποψή του ότι «μπορούσε να λειτουργήσει το παράλληλο σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών αλλά πιστεύω ότι θα έπρεπε να το έχουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, όχι η Γερμανία αλλά η Γαλλία και η Ιταλία σίγουρα».

Ο Γιάνης Βαρουφάκης ρωτήθηκε και για τη σχέση του με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο. «Η σχέση μας είναι πολλών ετώ, είναι και φιλική και στη βάση της πανεπιστημιακής μας πορείας. Από την ώρα που ο κ. Τσακαλώτος ενστερνίστηκε το δόγμα ότι πρώτα θα έρθει η ανάπτυξη και μετά θα τελειώσει η λιτότητα οι δρόμοι μας και ρεαλιστικά και πολιτικά χώρισαν».

Τέλος, τόνισε πως το Diem 25 θα δώσει το παρών στην επόμενη εκλογική μάχη.
skai.gr

ΕΝΦΙΑ 2018: Μέχρι τις 31 Αυγούστου θα αναρτηθούν τα εκκαθαριστικά

Μέχρι τις 31 Αυγούστου θα έχουν αναρτηθεί στο Taxisnet τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ όπως ανακοίνωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων - ΑΑΔΕ...


Όπως ανακοίνωσε την Πέμπτη η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ως τις 31 Αυγούστου 2018 τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ να αναρτηθούν στο Taxisnet. Σημειώνεται ότι μέχρι πριν από λίγες μέρες πηγές του ΥΠΟΙΚ έλεγαν ότι τα εκκαθαριστικά επρόκειτο να αναρτηθούν μετά τις 15 Σεπτεμβρίου. Η εξέλιξη συνδέεται με την ανάγκη να γίνουν μαζικοί συμψηφισμοί με τις εκκρεμούσες επιστροφές φόρου που θα «απορροφηθούν» από τον ΕΝΦΙΑ και δεν θα φτάσουν ποτέ στους δικαιούχους.

Επισήμως πλέον, «ενόψει της έναρξης των εργασιών για την εκκαθάριση ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2018, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ενημερώνει ότι:

-Η ανάρτηση των εκκαθαριστικών θα πραγματοποιηθεί μέχρι την 31η Αυγούστου

-Η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) έτους 2018 δεν θα είναι διαθέσιμη από την Παρασκευή, 17 Αυγούστου, στις 11:00 π.μ., και μέχρι την ολοκλήρωση της έκδοσης – ανάρτησης των εκκαθαριστικών ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2018 και το άνοιγμα των τροποποιητικών δηλώσεων ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2018.

-Η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) 2019, δεν θα είναι διαθέσιμη στις 17/8, μεταξύ 11:00 και 15:00.

-Όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες του Περιουσιολογίου (όπως το Πιστοποιητικό ΕΝ.Φ.Ι.Α., υποβολές δηλώσεων Ε9 ετών 2010-2017), θα είναι διαθέσιμες κανονικά, καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών».

Ποιοί θα πληρώσουν


Περισσότεροι από 6,4 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων θα κληθούν να πληρώσουν συνολικά 3,3 δισ. ευρώ. Με την εφαρμογή των νέων αντικειμενικών αξιών, ο λογαριασμός του φόρου ακινήτων θα είναι φουσκωμένος για σχεδόν 1 εκατ. φορολογούμενους.

Για περισσότερους από 200.000 το ραβασάκι θα είναι ιδιαίτερα βαρύ αφού θα γράφει περισσότερο φόρο σε σχέση με το 2017 που θα υπερβαίνει ακόμη και τα 200 ευρώ.

Συγκεκριμένα:

-Για 737.709 ιδιοκτήτες ή το 12% του συνόλου θα υπάρξει αύξηση από 1 έως 50 ευρώ (12 ευρώ κατά μέσο όρο)
-160.001 φυσικά πρόσωπα θα δουν αύξηση από 50 έως 200 ευρώ
-48.961 φορολογούμενοι θα δουν στα εκκαθαριστικά τους αύξηση πάνω από 200 ευρώ
Ο φετινός ΕΝΦΙΑ θα πληρωθεί σε πέντε ίσες μηνιαίες δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και η τελευταία τον Ιανουάριο του 2019.

"Απορρόφηση" των επιστροφών


Παράλληλα η εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ θα "απορροφήσει" τις επιστροφές φόρου καθώς σχεδιάζονται μαζικοί συμψηφισμοί με βεβαιωμένες ή ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις.

Στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου τα στοιχεία του προϋπολογισμού έδειξαν υστέρηση 333 εκατ. ευρώ στις επιστροφές φόρου και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η ΑΑΔΕ αναμένεται να προβεί σε μαζικούς συμψηφισμούς οφειλών ακόμα και πριν καταστούν ληξιπρόθεσμες με τις επιστροφές φόρων που αναμένουν οι φορολογούμενοι.

Τα ποσά επιστροφών φόρου τα οποία δικαιούνται οι φορολογούμενοι επιτρέπεται βάσει νόμου να συμψηφίζονται αυτεπαγγέλτως ακόμη και με μη ληξιπρόθεσμες οφειλές τους. Πιο απλά και με φόρους όπως ο ΕΝΦΙΑ οι οποίοι έχουν βεβαιωθεί στο ΑΦΜ του φορολογούμενου αλλά η προθεσμία πληρωμής τους δεν έχει λήξει.

Ο Τραμπ δεν ξεχνά την προδοσία του Ερντογάν! Εμείς γιατί “ξεχνάμε την εισβολή και την κατοχή”;

Ο Τραμπ “δεν ξεχνά”! Η Ομογένεια “Δεν Ξεχνά” κρατώντας (ευτυχώς, ακόμη) ζωντανό το Κυπριακό πρόβλημα, ως πρόβλημα του «Δεν Ξεχνώ την Τουρκική εισβολή και κατοχή». Με κάθε κίνηση των οργανωμένων Ομογενών προς τον Λευκό Οίκο, το Καπιτώλιο, τα Εβραϊκά λόμπυ και όχι μόνον, να δεσπόζει της (ομογενειακής) προσπάθειας της πατρίδας μας...


του Δρ. Νίκου Αντωνιάδη* – Νέα Υόρκη

Η έντονα ασυνήθιστη αντιπαράθεση Τραμπ-Ερντογάν (ΗΠΑ-Τουρκίας) είναι πλέον στα πρώτα θέματα της ημερήσιας ατζέντας. Ο Αμερικανός πάστορας Μπράνσον, ενώ κατηγορείται άδικα από την Τουρκία για “κατασκοπεία και τρομοκρατικές πράξεις”, τελικά, στάθηκε αφορμή και αιτία να ταρακουνήσει τον ίδιο τον Ερντογάν και την Τουρκία! Όπως αναφέρει ο δημοσιογράφος-ανταποκριτής στην Ουάσιγκτον, Μιχάλης Ιγνατίου, συνάδελφος (του) ανταποκριτής, ρώτησε την Εκπρόσωπο του Λευκού Οίκου, κυρία Σάντερς: “Ένα δικαστήριο στην Τουρκία αρνήθηκε την έκκληση του Πάστορα Μπράνσον για να αφεθεί ελεύθερος. Θεωρεί η αμερικανική κυβέρνηση ότι πρόκειται για νέα οπισθοδρόμηση ή απλά διατηρείται το στάτους κβο”; Η κυρία Σάντερς, στοχεύοντας τον ισλαμιστή ηγέτη της Τουρκίας, ανέφερε: “Πιστεύουμε ότι η Τουρκία, και ειδικά ο Πρόεδρος Ερντογάν, έχουν αντιμετωπίσει τον Πάστορα Μπράνσον – ο οποίος γνωρίζουμε ότι είναι πολύ καλός άνθρωπος και δυνατός Χριστιανός, και ο οποίος δεν έκανε τίποτα κακό – πολύ άδικα, πολύ άσχημα. Και είναι κάτι που σ’ αυτή την κυβέρνηση δεν θα ξεχάσουμε”.

Σε συνέχεια των πιο πάνω, όταν η κυρία Σάντερς ρωτήθηκε για τις τουρκικές κυρώσεις και αν αυτές θα απαντηθούν, δήλωσε: “Οι δασμοί που επέβαλε η Τουρκία (εναντίον των ΗΠΑ) είναι σίγουρα ένα λυπηρό βήμα προς τη λάθος κατεύθυνση. Οι δασμοί που έθεσαν οι Ηνωμένες Πολιτείες στην Τουρκία αφορούσαν τα συμφέροντα εθνικής ασφάλειας (της Αμερικής). Οι δικοί τους (δασμοί) είναι αντίποινα. Δεν πρόκειται να μιλήσω για το τι μπορούμε ή δεν μπορούμε να κάνουμε σε μια προσπάθεια να απαντήσουμε, αλλά σίγουρα δεν υποστηρίζουμε την απόφαση της Τουρκίας να αντιταχθεί εναντίον μας, επειδή εμείς προστατεύουμε τα εθνικά συμφέροντα ασφαλείας (των ΗΠΑ)” (Μιχάλης Ιγνατίου, HellaJournal, 16 Αυγούστου 2018).

Σε άλλο άρθρο του, ο κ. Ιγνατίου αναφέρεται και στην αντίδραση του Αντιπροέδρου των ΗΠΑ, κ. Μάικ Πενς, ο οποίος, μέσω ενός “θυμωμένου” twitter διαμηνύει (στον Ερντογάν) ότι “δεν έκανε καλά που επέλεξε να δοκιμάσει την αποφασιστικότητα του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, για να επιστρέψουν όλοι οι Αμερικανοί πολίτες, που άδικα έχουν φυλακιστεί σε ξένες χώρες, στις οικογένειες τους στην Αμερική” (Μιχάλης Ιγνατίου, HellaJournal, 16 Αυγούστου 2018).

Τι σχέση θα μπορούσαν να έχουν όλα τα πιο πάνω με την Κύπρο; Την σχέση “αυτή” μας την προσέφερε στο πιάτο (άθελα του), ο κ. Ερντογάν, ο οποίος, σε πρόσφατο άρθρο του στην εφημερίδα New York Times, μεταξύ άλλων, και σε μια προσπάθεια να επιδείξει “τσαμπουκά” (σε ποιον, στον Τραμπ;), σημείωσε: “Τη δεκαετία του ’70, η τουρκική κυβέρνηση μπήκε στην Κύπρο για να αποτρέψει τη σφαγή των Τούρκων από τους Ελληνοκύπριους παρά της αντιρρήσεις της Ουάσιγκτον… Η Τουρκία έχει αποδείξει αρκετές φορές ότι μπορεί μόνη της να φροντίζει τις υποθέσεις της εάν οι ΗΠΑ αρνούνται να ακούσουν”.

Πάμε τώρα σε μια “άλυτη” εξίσωση: 

  1. Εκπρόσωπος Τραμπ: “Η Τουρκία, και ειδικά ο Πρόεδρος Ερντογάν, έχουν αντιμετωπίσει τον Πάστορα Μπράνσον – ο οποίος γνωρίζουμε ότι είναι πολύ καλός άνθρωπος και δυνατός Χριστιανός, και ο οποίος δεν έκανε τίποτα κακό – πολύ άδικα, πολύ άσχημα. Και είναι κάτι που σ’ αυτή την κυβέρνηση δεν θα ξεχάσουμε”.

  2. Αντιπρόεδρος Πενς: “Δεν έκανε καλά (ο Ερντογάν) που επέλεξε να δοκιμάσει την αποφασιστικότητά του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ”.

  3. Ο Πρόεδρος Τραμπ ακόμη δεν μίλησε! (Ουαί και αλίμονο να “μιλήσει”!).

  4. Η Κύπρος ακόμη δεν αξιοποίησε την “πάσα” Ερντογάν (και ΗΠΑ): Η τουρκική κυβέρνηση μπήκε στην Κύπρο “παρά της αντιρρήσεις της Ουάσιγκτον”… “Η Τουρκία μπορεί μόνη της να φροντίζει τις υποθέσεις της εάν οι ΗΠΑ αρνούνται να ακούσουν”.
Με απλά λόγια, ο Πρόεδρος Ερντογάν στέλνει στον δ… τις ΗΠΑ, τον Πρόεδρο Τραμπ και τα συμφέροντα τους, αρνούμενος να επικεντρωθεί στο ευαίσθητο σημείο που αναφέρει ο Λευκός Οίκος και αγγίζει όλους του Αμερικανούς: “Είναι θέμα Εθνικής Ασφάλειας”!

Αν η παράνομη κράτηση του Μπράνσον και τόσων άλλων Αμερικανών πολιτών (ορθά) είναι θέμα Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ, τότε η Τουρκική εισβολή και κατοχή τι θα μπορούσαν να είναι για τον Χριστιανό Τραμπ και την ευαίσθητη Αμερική (σε ότι αφορά την Εθνική Ασφάλεια); Κι αν τελικά η Τουρκία φύγει από την “συμμαχία” (ήδη αρκετοί Αμερικανοί αξιωματούχοι μιλάνε για “γυαλί που έχει ραγίσει πολύ”), τότε ποιος θα μπορούσε να αποτελέσει έναν σοβαρό εταίρο-σύμμαχο των ΗΠΑ; Κάτι που η Ομογένεια των ΗΠΑ έχει ως διαχρονικό στόχο και παλεύει προς αυτή την κατεύθυνση, με ενδεικτικές τις επαναλαμβανόμενες δηλώσεις του Πρόεδρου της ΠΣΕΚΑ, κ. Φίλιπ Κρίστοφερ: “Ουσιαστικά προσπαθούμε να συνεχίσουμε τη διαδικασία να καταστεί η Κυπριακή Δημοκρατία στρατηγική σύμμαχος των Ηνωμένων Πολιτειών. Δεν αρκεί η επίλυση της διαίρεσης και της κατοχής της Κύπρου. Πιστεύουμε ότι αν η Κύπρος καταστεί ακόμη περισσότερο σημαντικός εταίρος των ΗΠΑ, οι πιθανότητες της απομάκρυνσης των τουρκικών στρατευμάτων και του τερματισμού της κατοχής θα αυξηθούν” (Φίλιπ Κρίστοφερ, Συνέδριο ΠΣΕΚΑ, 2015).

Ο Τραμπ “δεν ξεχνά”! Η Ομογένεια “Δεν Ξεχνά” κρατώντας (ευτυχώς, ακόμη) ζωντανό το Κυπριακό πρόβλημα, ως πρόβλημα του «Δεν Ξεχνώ την Τουρκική εισβολή και κατοχή». Με κάθε κίνηση των οργανωμένων Ομογενών προς τον Λευκό Οίκο, το Καπιτώλιο, τα Εβραϊκά λόμπυ και όχι μόνον, να δεσπόζει της (ομογενειακής) προσπάθειας της πατρίδας μας. Απομένει μόνο να “θυμηθεί” και η δική μας κυβέρνηση, ο δικός μας μας “στρατηγικός άξονας” πως το “Δεν Ξεχνώ” του Τραμπ, μπορεί να συμβαδίσει με το “Δεν Ξεχνώ” της Κύπρου. Τότε, η άλυτη εξίσωση (πιο πάνω), θα έχει περισσότερες ελπίδες επίλυσης!

Υ.Γ. 1: Εκπρόσωπος Λευκού Οίκου: “Δεν πρόκειται να μιλήσω για το τι μπορούμε ή δεν μπορούμε να κάνουμε σε μια προσπάθεια να απαντήσουμε (στην Τουρκία)”. Αν “μιλήσει” ο Τραμπ όμως;

Υ.Γ. 2: Ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Στίβεν Μνουσίν ανακοίνωσε ότι είναι έτοιμο νέο πακέτο κυρώσεων από τις ΗΠΑ κατά της Τουρκίας, εάν δεν αφεθεί ελεύθερος ο πάστορας Άντριου Μπράνσον.

* Δρ. Νίκος Αντωνιάδης:
- Επίκουρος Καθηγητής - Πανεπιστήμιο Πόλης της Νέας Υόρκης (CUNY)
- Σύμβουλος πολιτικού μάρκετινγκ
- Editor ikypros.com και LA Voice
- https://www.linkedin.com/in/nicolaosantoniade
πηγή: apopseis.com

Moody's και Standard & Poor's υποβάθμισαν την τουρκική οικονομία

Οι δύο μεγάλοι οίκοι αξιολόγησης υποβάθμισαν το αξιόχρεο της τουρκικής οικονομίας καθώς συνεχίζεται η αρνητική πορεία του τουρκικού νομίσματος, αλλά και η διπλωματική κρίση με τις ΗΠΑ...

 
Υποβαθμίστηκε το αξιόχρεο της Τουρκίας από τους οίκους αξιολόγησης Standard & Poor's και Moody's, λόγω της αστάθειας του τουρκικού νομίσματος, αλλά και εξ' αιτίας της πρόβλεψης ότι για το επόμενο έτος η οικονομία της χώρας θα βρίσκεται σε ύφεση.

Συγκεκριμένα, ο οίκος Standard & Poor's υποβάθμισε την Τουρκία κατά μία βαθμίδα, από το BB- στο Β+, διατηρώντας «σταθερή» την προοπτική της, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Παράλληλα, ο οίκος Moody's υποβάθμισε το αξιόχρεο της Τουρκίας στο Ba3, από Ba2 και ταυτόχρονα ανακοίνωσε ότι θεωρεί πλέον την προοπτική της "αρνητική". Ο οίκος επισημαίνει επίσης τις εντεινόμενες ανησυχίες για την ανεξαρτησία της κεντρικής τράπεζας αλλά και την έλλειψη ενός σαφούς και αξιόπιστου σχεδίου για την αντιμετώπιση των αιτιών της πρόσφατης οικονομικής κρίσης, παρά τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης.

Αξίζει να σημειωθεί, πάντως ότι και ο οίκος Fitch, αναφερόμενος στην τουρκική οικονομία έκανε λόγο για ανεπαρκή μέτρα που δεν μπορούν αντιμετωπίσουν τις αιτίες που οδήγησαν στη «βουτιά» της τουρκικής λίρας. Συγκεκριμένα, ο οίκος Fitch τόνισε ότι τα μέτρα που λήφθηκαν από μέρους της Τουρκίας, δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν πλήρως της αιτίες της πτώσης της λίρας που είναι «το τεράστιο έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών και οι ανάγκες εξωτερικής χρηματοδότησης».
sputnik

Π. Μοσκοβισί: «Συλλογικά ισχυρότερη» η Ευρώπη

Πιέρ Μοσκοβισί για την ολοκλήρωση του ελληνικού προγράμματος: «Συλλογικά ισχυρότερη» η Ευρώπη...


Την άποψη ότι η όλη Ευρώπη βγαίνει από την οκτάχρονη κρίση "συλλογικά ισχυρότερη" εκφράζει ο επίτροπος Οικονομικών υποθέσεων, Πιερ Μοσκοβισί ενόψει της εξόδου της Ελλάδας από το πρόγραμμα την ερχόμενη Δευτέρα. Όπως σημειώνει ο ίδιος σε γραπτές δηλώσεις του προς τον Τύπο, "χωρίς την ευρωπαϊκή οικονομική βοήθεια η ελληνική οικονομία θα είχε καταρρεύσει", ενώ παράλληλα "όλες οι οικονομίες της ΕΕ θα είχαν παρασυρθεί, τουλάχιστον εν μέρει, στην ελληνική άβυσσο".

"Η 20ή Αυγούστου σηματοδοτεί το τέλος των οκτώ ετών που ήταν ιδιαίτερα οδυνηρά για τον ελληνικό λαό και αποσταθεροποίησε βαθιά την Ευρωζώνη. Ωστόσο, καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα δεν έχει κάνει περισσότερα για τον εκσυγχρονισμό της διοίκησης και της οικονομίας της. Σήμερα, η Ελλάδα έχει επανέλθει στην ανάπτυξη και το κάποτε τεράστιο δημόσιο έλλειμμα έχει μετατραπεί σε ένα σταθερό δημοσιονομικό πλεόνασμα", υπογραμμίζει.

Συγχρόνως, ο Γάλλος επίτροπος επισημαίνει ότι "η πραγματικότητα παραμένει δύσκολη", τονίζοντας ότι παρ' όλο που η λιτότητα έχει τελειώσει, δεν έχει έρθει και το τέλος των μεταρρυθμίσεων. "Υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά να γίνει ώστε η Ελλάδα να μπορέσει να σταθεί και με τα δυο της πόδια. Η μείωση του δημόσιου χρέους και η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων πρέπει να είναι οι κύριες προτεραιότητες της κυβέρνησης", προσθέτει.

Σε ό,τι αφορά το μέγεθος και τη διάρκεια της κρίσης, ο Π. Μοσκοβισί σημειώνει πως στην αρχή της κρίσης η Ευρωζώνη δεν είχε "ούτε την ικανότητα ούτε τα εργαλεία, πόσο μάλλον την πολιτική κουλτούρα", να διαχειριστεί την κατάσταση, ενώ παραδέχεται πως το Eurogroup "ως συλλογικό όργανο δεν υπόκειται σε πραγματικό δημοκρατικό έλεγχο". "Εγώ ο ίδιος αισθάνθηκα άβολα όταν αποφασίσαμε, πίσω από κλειστές πόρτες, τη μοίρα εκατομμυρίων Ελλήνων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο περιέγραψα αυτήν την κατάσταση ως δημοκρατικό σκάνδαλο: όχι επειδή οι υπουργοί ενήργησαν με κακή βούληση, αλλά επειδή συχνά δεν ήταν πλήρως ενημερωμένοι ή δεν είχαν ακριβή εντολή από τα εθνικά κοινοβούλιά τους. Από αυτό προκύπτει ένα ξεκάθαρο μάθημα: το Eurogroup πρέπει να γίνει πιο δημοκρατικό, με μεγαλύτερη διαφάνεια και έλεγχο", σημειώνει.

Τέλος, αναφερόμενος στην επόμενη μέρα, ο επίτροπος Οικονομικών, χαρακτηρίζει "ιστορική μέρα" το τέλος του μνημονίου τόσο για την Ελλάδα όσο και για την υπόλοιπη Ευρώπη. "Η Ελλάδα ξαναβρίσκει τη θέση της στην Ευρωζώνη και μεγαλύτερη αυτονομία στη χάραξη της οικονομικής πολιτικής", αναφέρει, επισημαίνοντας πως "αυτό δεν σημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση εγκαταλείπει την Ελλάδα". "Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διασφαλίσει την τήρηση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η Ελλάδα, παραμένοντας όμως σύμμαχος της Ελλάδας. Η εποπτεία που θα ακολουθήσει δεν είναι ένα συγκεκαλυμμένο τέταρτο πρόγραμμα. Δεν περιλαμβάνει νέα μέτρα ή μεταρρυθμίσεις", τονίζει, ζητώντας μάλιστα από τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης να προχωρήσουν στην περαιτέρω εμβάθυνση της ΟΝΕ, με το βλέμμα στραμένο στις "επόμενες κρίσεις".

Ο επίτροπος Μοσκοβισί θα παραχωρήσει τη Δευτέρα συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες με θέμα την ολοκλήρωση του ελληνικού προγράμματος.
amna.gr

Αλ. Τσίπρας για τους εκτελεσθέντες στο Μπλόκο της Κοκκινιάς: Η θυσία τους θα φωτίζει για πάντα την πορεία μας

Η θυσία των εκτελεσθέντων στο Μπλόκο της Κοκκινιάς θα φωτίζει για πάντα την πορεία μας και την ιστορία του τόπου μας, επισημαίνει ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 74 χρόνων από την ημέρα της εκτέλεσης τους...


«74 χρόνια από το Μπλόκο της Κοκκινιάς, θυμόμαστε και τιμούμε τη μνήμη των αντιστασιακών που έδωσαν τη ζωή τους για την ελευθερία, απέναντι στους ναζί κατακτητές και τους ντόπιους συνεργάτες τους. Η θυσία τους, θα φωτίζει για πάντα τη πορεία μας και την ιστορία του τόπου μας»,  έγραψε ο πρωθυπουργός σε ανάρτηση του στο Twitter.

Kαταγγελίες αλιέων: Oι Tούρκοι λιμενικοί ζητούν χαρτιά σε διεθνή ύδατα

Καταγγελίες για τη συμπεριφορά των Τούρκων αλιέων αλλά και της τουρκικής ακτοφυλακής κάνουν οι Έλληνες ψαράδες μέσω του ΣΚΑΪ...


Όπως αναφέρει συγκεκριμένα ένας ψαράς, η τουρκική ακτοφυλακή έδεσε «με το έτσι θέλω» το αλιευτικό σκάφος του και τού ζήτησε τα χαρτιά του στα… διεθνή ύδατα!

Από πλευράς του, ο Παναγιώτης Μόσχος, από το Σύλλογο Επαγγελματιών Αλιέων Λήμνου, τόνισε επίσης ότι Τούρκοι ψαράδες βγάζουν όπλα, απειλούν, ενώ η τουρκική ακτοφυλακή ζητά τα χαρτιά τους.

Οι αλιείς ζητούν την παρέμβαση της κυβέρνησης αλλά και της ΕΕ. «Τα μεγάλα σκάφη μας παίρνουν και τα δίκτυα, τα καταστρέφουν. Τι να κάνουμε; Ζητάμε να τηρηθεί το ναυτικό δίκαιο… Δεν υπάρχει για τους Τούρκους; Δεν βλέπουν τι γίνεται οι Ευρωπαίοι, οι Έλληνες, δεν το βλέπει κανένας;» διαμαρτύρονται μέσω του ΣΚΑΪ.

Χθες υπήρξαν νέες καταγγελίες από τον πρόεδρο των γρι-γρι Καβάλας Γιάννη Μανιό ότι Έλληνας ψαράς δέχθηκε πυροβολισμούς ανοιχτά της Σαμοθράκης δύο ημέρες πριν από το περιστατικό της Λέρου. Στο μεταξύ με ανακοίνωσή του το Λιμενικό γνωστοποίησε ότι διερευνά την υπόθεση:

«Αναφορικά με καταγγελία για χρήση πυρών από τουρκικό αλιευτικό σκάφος στη θαλάσσια περιοχή δυτικά της ν. Σαμοθράκης, σε προγενέστερο χρόνο των σχετικών καταγγελιών για τη θαλάσσια περιοχή βορειοανατολικά της ν. Λέρου, από το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής διευκρινίζεται ότι, σε εφαρμογή των εκ του νόμου προβλεπόμενων διαδικασιών, η εν λόγω καταγγελία διερευνάται ενδελεχώς από τη Λιμενική Αρχή Αλεξανδρούπολης».

Γεργκ Κρέμερ: Η Ελλάδα θα ήταν καλύτερα εκτός ευρώ

Το τρίτο πρόγραμμα απέτυχε να δρομολογήσει μεταρρυθμίσεις, εκτιμά ο επικεφαλής οικονομολόγος της Commerzbank Γεργκ Κρέμερ. Τονίζει στην DW-TV ότι μάλλον ο Σόιμπλε είχε δίκιο. Η Ελλάδα θα έπρεπε να είχε βγει από το ευρώ.


ο επικεφαλής οικονομολόγος της Commerzbank Γεργκ Κρέμερ
Με αφορμή την εκπνοή του τρίτου προγράμματος προσαρμογής στις 20 Αυγούστου ο επικεφαλής οικονομολόγος της γερμανικής τράπεζας Commerzbank Γεργκ Κρέμερ μιλά στην τηλεόραση της DW και καθιστά σαφές ότι το μνημόνιο κάθε άλλα παρά ιστορία επιτυχίας είναι:

«Όχι δεν είναι μια ιστορία επιτυχίας. Οι Ευρωπαίοι χορήγησαν στην Ελλάδα δάνεια ύψους 200 δις ευρώ θέτοντας, όπως λέγεται, σκληρούς όρους. Εν τέλει η Ελλάδα είχε να παρουσιάσει κάτι, όπως για παράδειγμα τις περικοπές συντάξεων. Δεν προώθησε όμως ριζικές μεταρρυθμίσεις. Το βασικό πρόβλημα της χώρας είναι η εντελώς αναποτελεσματική δημόσια διοίκηση που αποτελεί τροχοπέδη για ιδιωτικές επενδύσεις. Σε συμβολικό επίπεδο μια από τις σημαντικότερες ενδείξεις ότι δεν υπάρχει βούληση για μεταρρυθμίσεις είναι ότι ο πρώτος μη διεφθαρμένος επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ καταδικάστηκε επειδή παρέδωσε στις Βρυξέλλες τα πραγματικά στοιχεία για το έλλειμμα. Φανταστείτε!»

Ο ΕΜΣ δεν έχει κίνητρο για μια αρνητική αξιολόγηση


Καθ΄ όλη της διάρκεια των μνημονίων η Ελλάδα βρισκόταν υπό ασφυκτική επιτήρηση. Κάθε εκταμίευση πιστώσεων συνδεόταν με την εφαρμογή και την πρόοδο των μεταρρυθμίσεων και με προαπαιτούμενα. Μήπως όμως εν τέλει όλη αυτή διαδικασία άφησε να περάσει απαρατήρητο το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έκανε πραγματικά προόδους; Ο Γερκ Κρέμερ απαντά ως εξής;

«Δεν μπορείς να επιβάλεις μεταρρυθμίσεις σε μια χώρα όταν δεν υπάρχει βούληση. Ενδεχομένως κάποιες μεταρρυθμίσεις να γίνουν στα χαρτιά, αλλά όχι στην πραγματικότητα. Θα πρέπει επίσης να πούμε ότι οι δανειστές, όπως ο ΕΜΣ, δεν έχει κανένα κίνητρο για μια αρνητική αξιολόγηση της κατάστασης, διότι εκείνοι δάνεισαν τα χρήματα και πρέπει να πουν ότι διέθεσαν σωστά τα χρήματα των φορολογουμένων. Νομίζω ότι εν τέλει θα ήταν προτιμότερο να ακολουθούνταν η συμβουλή του πρώην υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ο οποίος πρότεινε στα μέσα του 2015 να αφήσουμε την Ελλάδα να βγει από το ευρώ. Εκτιμώ ότι θα ήταν καλύτερο τόσο για την Ελλάδα όσο και την Ευρώπη. Γιατί τότε η Ελλάδα θα αναγκαζόταν να πάρει το μέλλον στα χέρια της. Και αυτό είναι πάντα η προτιμότερη επιλογή. Ας αναλογιστούμε πόσα χρήματα έρευσαν προς την Ελλάδα και τις προϋποθέσεις για μεταρρυθμίσεις. Ζημίωσαν τις σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και της υπόλοιπης Ευρώπης».
Deutsche Welle