Τριπλό σοκ το Σεπτέμβριο για 800.000 μισθωτούς – συνταξιούχους

Απότομη «προσγείωση» στην πραγματικότητα περιμένει 800.000 μισθωτούς και συνταξιούχους από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και έπειτα...



Απότομη «προσγείωση» στην πραγματικότητα περιμένει 800.000 μισθωτούς και συνταξιούχους από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και έπειτα. Η παραδοσιακή «έκρηξη» της εποχικής θερινής απασχόλησης τελειώνει μαζί με τα «μπάνια του λαού», οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις και τα μερίσματα που ξεκίνησαν τον Ιούλιο –Αύγουστο κορυφώνονται, ενώ πρέπει να «κλειδώσουν» οι περικοπές 300 εκατ. ευρώ στο μισθολογικό του Δημοσίου σύμφωνα με όσα προβλέπει το συμπληρωματικό μνημόνιο. Έτσι σε ένα μήνα από σήμερα αναμένεται να ξεκινήσει ένα νέο ταυτόχρονο σοκ για:

Mια μεγάλη μερίδα των μισθωτών (τουλάχιστον 100.000) του ιδιωτικού τομέα που απασχολήθηκε περιστασιακά κατά τους θερινούς μήνες στον τομέα του τουρισμού και θα «βγει» ξανά στην ανεργία. Ενδεικτικά, πέρσι οι εγγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ εκτινάχθηκαν από τους 946.137 τον Αύγουστο του 2015 σταδιακά στο 1.047.661 το Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου. Μεάλλα λόγια, αυξήθηκαν κατά 101.524 μέσα μόλις πέντε μήνες. Ανάλογη αύξηση των εγγεγραμμένων ανέργων αναμένεται να συμβεί και φέτος, μετά το τέλος της θερινής τουριστικής περιόδου κατά την οποία σημειώθηκαν –όπως κάθε χρόνο- οι περισσότερες προσλήψεις από κάθε άλλη περίοδο του 8μηνου. Η μείωση της απασχόλησης αυτή θα προκαλέσει ανάλογη μείωση και στα τρέχοντα έσοδα του ΙΚΑ από ασφαλιστικές εισφορές. Το σοκ που θα υποστούν τουλάχιστον 100.000 που αναμένεται να χάσουν τη δουλειά τους από τον προσεχή Σεπτέμβριο είναι θα γίνει ακόμα μεγαλύτερο από τις ανατροπές που αναμένεται να προκληθούν στο εργασιακό θεσμικό πλαίσιο τον ερχόμενο Σεπτέμβριο –Οκτώβριο.

Για τουλάχιστον 490.000 συνταξιούχους οι οποίοι θα δουν τις αποδοχές να μειώνονται δραματικά από την παραπέρα εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου που ψηφίστηκε στις 8.5.2016. Συγκεκριμένα:
  1. Γύρω στους 200.000 συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα, θα δουν τις σε λιγότερο από 30 μέρες από σήμερα επικουρικές συντάξεις τους μειωμένες έως και 40%, δεδομένου ότι από 2 Σεπτεμβρίου ξεκινάνε οι μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις που το άθροισμά τους με τις αντίστοιχες κύριες συντάξεις ξεπερνά τα 1.300 ευρώ (σ.σ. οι μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου ξεκίνησαν πριν δύο μέρες). Παράλληλα, θα ξεκινήσουν οι αναδρομικές μηνιαίες παρακρατήσεις στις επικουρικές συντάξεις του ιδιωτικού τομέα για το διάστημα Ιουνίου-Ιουλίου –Αυγούστου 2016, μιας και οι εν λόγω περικοπές έχουν αναδρομική ισχύ από 1.6.2016.
  2. Ταυτόχρονα, ξεκινάνε οι αναδρομικές παρακρατήσεις στα μερίσματα 290.000 συνταξιούχων του Δημοσίου (ΜΤΠΥ) για το διάστημα Ιανουαρίου –Αυγούστου 2016, δεδομένου ότι εν λόγω περικοπές οι οποίες στερούν κατά μέσο όρο το 32% από τις εν λόγω παροχές (οι οποίες πρακτικά ξεκίνησαν από τον περασμένο Ιούλιο) έχουν αναδρομική ισχύ από 1.1.2016.
  3. Εξάλλου, το Σεπτέμβριο ξεκινάνε και οι αναδρομικές παρακρατήσεις στις ατομικές συντάξεις που ξεπερνάνε τα 2.000 ευρώ και τις πολλαπλές συντάξεις που ξεπερνούν τα 3.000 ευρώ.
Για 190.000 δημοσίους υπαλλήλους που αμείβονται με ειδικά μισθολόγια. Μέχρι 31.9.2016 η κυβέρνηση πρέπει να βρει ισοδύναμα προκειμένου να μην παγώσει τις μισθολογικές ωριμάνσεις και τις προαγωγές στους εργαζομένους στο δημόσιο που αμείβονται με ειδικά μισθολόγια (ένστολοι, δικαστικοί, πανεπιστημιακοί κλπ) από 1.1.2017 με στόχο την εξοικονόμηση 118 εκατ. ευρώ το 2017-2018. Παράλληλα, η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει στην αναθεώρηση επιδομάτων όλων των δημοσίων υπαλλήλων που σχετίζονται με επικίνδυνη και ανθυγιεινή εργασία με στόχο την ευθυγράμμισή τους με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αλλά και να κάνει ένα πλάνο προσλήψεων για το 2017 με βάση τον κανόνα 1 πρόσληψη -5 αποχωρήσεις

Euronews: Στο ναδίρ οι σχέσεις ΕΕ - Τουρκίας (vid)

Ο Γερμανός ΥΠΕΞ, Φρανκ Βάλτερ Σταϊνμάιερ, δήλωσε ότι η επαναφορά της θανατικής ποινής στην Τουρκία θα εμποδίσει την είσοδό της στην ΕΕ, αλλά προειδοποίησε κατά της πρόωρης διακοπής των ενταξιακών διαπραγματεύσεων...



Σε τεντωμένο σχοινί βρίσκονται πλέον οι σχέσεις της Τουρκίας με την ΕΕ.

Ο Ερντογάν δείχνει αποφασισμένος να μην κάνει βήμα πίσω, διαμηνύοντας πως θα διακόψει τη ροή χρηματοδότησης σε επιχειρήσεις που σχετίζονται με το δίκτυο του Γκιουλέν. Την ίδια ώρα δικαστήριο στην Κωνσταντινούπολη εξέδωσε ένταλμα σύλληψης κατά του Φετουλάχ Γκιουλέν με την κατηγορία ότι διέταξε την απόπειρα πραξικοπήματος της 15ης Ιουλίου.

Πάντως παρά τις διαφωνίες και τις εντάσεις ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ λέει όχι σε κλείσιμο της πόρτας της ΕΕ στην Τουρκία.

«Δεν πιστεύω ότι θα βοηθούσε το να ανακοινώσουμε μονομερώς στην Τουρκία ότι οι διαπραγματεύσεις τελείωσαν». 


Παρόμοιο και το μήνυμα του Γερμανού υπουργού Εξωτερικών. Ο Φρανκ Βάλτερ Σταϊνμάιερ είπε ότι η επαναφορά της θανατικής ποινής στην Τουρκία θα εμποδίσει την είσοδό της στην ΕΕ, αλλά προειδοποίησε κατά της πρόωρης διακοπής των ενταξιακών διαπραγματεύσεων.

Την ίδια ώρα πάντως ο καγκελάριος της Αυστρίας Κρίστιαν Κερν απορρίπτει ως διπλωματικές φαντασίες το ενδεχόμενο της ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ, λέγοντας πως η Άγκυρα «απέχει πολύ» από το δημοκρατικό κεκτημένο. Αντιδρά η Άγκυρα, που λέει ότι τα σχόλια του Κερν «πλησιάζουν την ακροδεξιά».
euronews

«Συμμαχία του Νότου»: Μια ξαναζεσταμένη σούπα

Από το… χρονοντούλαπο του Μεγάρου Μαξίμου και πάλι πίσω στην ελληνική πραγματικότητα επαναφέρει ο Αλέξης Τσίπρας την περίφημη «συμμαχία του Νότου». Δεν είναι η πρώτη φορά που ο πρωθυπουργός παίζει αυτό το χαρτί....


του Αλέξανδρου Διαμάντη στο liberal.gr

Από το… χρονοντούλαπο του Μεγάρου Μαξίμου και πάλι πίσω στην ελληνική πραγματικότητα επαναφέρει ο Αλέξης Τσίπρας την περίφημη «συμμαχία του Νότου». Δεν είναι η πρώτη φορά που ο πρωθυπουργός παίζει αυτό το χαρτί, αφού και πάλι το καλοκαίρι του 2013 είχε προσπαθήσει να «συγκαλέσει» μια τέτοια άτυπη σύνοδο. Για την ιστορία ο ΣΥΡΙΖΑ εκείνη την περίοδο προετοιμαζόταν για συνέδριο, όπως δηλαδή και σήμερα!

Στην ρητορική του τότε υπήρχαν (βαρύγδουπες) εκφράσεις όπως «ένα μεγάλο μέτωπο των λαών της ευρωπαϊκής περιφέρειας» ή ένα «ισχυρό μέτωπο των λαών του ευρωπαϊκού Νότου», μια «νέα μεσογειακή άνοιξη των λαών και των κινημάτων» κλπ. Τις ίδιες, μάλιστα, αναμένεται να επαναλάβει και τώρα, αποπροσανατολίζοντας την συζήτηση από τα μεγάλα προβλήματα του Ελληνικού λαού.

Εξάλλου, όπως έχει δείξει η πρόσφατη ιστορία η «συμμαχία του Νότου» αποτελεί, ούτε λίγο ούτε πολύ, μια ουτοπία. Ούτε και ο «κεντροαριστερός» πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι δεν έδειξε να βλέπει με θετικό μάτι μια τέτοια πρωτοβουλία, πολύ δε περισσότερο ο Ισπανός πρωθυπουργός Μαριάνο Ραχόι. Πρόκειται με άλλα λόγια για μια πρόταση… εσωτερικής κατανάλωσης, ώστε ενδεχομένως στο επικείμενο Συνέδριο να ανακρούσει πρύμναν τα επιχειρήματα για την συνεχιζόμενη λιτότητα.

Σε κάθε περίπτωση, όπως διατείνονται συνεργάτες του Α. Τσίπρα, στόχος της συνάντησης θα είναι η διαμόρφωση ενός μετώπου το οποίο θα διεκδικήσει μεγαλύτερη ευελιξία στην οικονομική πολιτική που επιβάλλεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση και παράλληλα να δοθεί έμφαση στην υπέρβαση της κρίσης με βάση την ανάπτυξη και την απασχόληση. Ούτε αυτό φυσικά είναι κάτι νέο, αλλά το περίφημο «new deal» που διακήρυττε ο πρωθυπουργός, λίγο αφότου έλαβε τα ηνία της χώρας, κάνοντας tour σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Να θυμίσουμε ότι και τότε η προσπάθεια του έπεσε φυσικά στο κενό, καθώς ο Ευρωπαϊκός Νότος ουσιαστικά δεν… συναίνεσε και τάχθηκε (για διάφορους κυρίως πολιτικούς λόγους) με την Ευρωπαϊκό Βορρά. Έτσι ο Αλέξης Τσίπρας έμεινε ολομόναχος, παρά την αγωνιώδη προσπάθεια να δημιουργήσει μια τέτοια συμμαχία που προφανώς και ο ίδιος γνωρίζει ότι λύση δεν θα μπορούσε να δώσει και η οποία θα διασπούσε έτι περαιτέρω την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Για μια ακόμη φορά ο πρωθυπουργός φαίνεται ότι σέρνει την χώρα σε μια ιδιότυπη «απομόνωση», δημιουργώντας «εχθρούς», στην προσπάθειά του να υπερκεράσει τους εσωκομματικούς σκοπέλους, οι οποίοι αναμένεται να βγουν στην επιφάνεια όσο πλησιάζει η ημερομηνία διεξαγωγής του συνεδρίου του κόμματος.

“Υπό όρους” η διαγραφή υπολοίπου δανείου σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας της ΤτΕ

Σημαντικές βελτιώσεις υπέρ του δανειολήπτη - ακόμη και διαγραφή του υπόλοιπου της οφειλής - προβλέπει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος, ο οποίος δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β' 2376/2.8.2016). 



Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση από κύκλους του υπουργείου Οικονομίας, στην εφαρμογή του παλαιότερου κώδικα (Ν.4224/2013) διαπιστώθηκαν πολλά ουσιαστικά προβλήματα και κρίθηκε απαραίτητη η τροποποίηση του. Για την αναθεώρηση του Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών (ΚΔΤ), η Τράπεζα της Ελλάδος συνεργάστηκε με το υπουργείο, και με τη νέα απόφασή της, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε ο Κώδικας Δεοντολογίας για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ιδιωτικών οφειλών, που εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση του Ν.4224/2013 (ΦΕΚ Α' 288/31.12.2013).

Υπενθυμίζεται ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών (ΚΔΤ) αφορά τους χειρισμούς και τις διαδικασίες που οφείλουν να ακολουθούν τα πιστωτικά ιδρύματα απέναντι σε δανειολήπτες που έχουν καθυστερήσει την αποπληρωμή των οφειλών τους, θέτοντας τα βήματα που ακολουθούνται σε αυτή την περίπτωση. Το πιστωτικό ίδρυμα (ΠΙ) εντάσσει τον οφειλέτη στη δομημένη - και υποχρεωτική - διαδικασία επίλυσης καθυστερήσεων (ΔΕΚ), βάσει της οποίας, εντός συγκεκριμένων χρονικών προθεσμιών ζητά τα οικονομικά δεδομένα του οφειλέτη, τα επεξεργάζεται, και ύστερα από κοινού αναζητούν κατάλληλες λύσεις προκειμένου ο δανειολήπτης να παραμείνει συνεπής στις δανειακές του υποχρεώσεις σύμφωνα με τις οικονομικές του δυνατότητες που ενδεχομένως να έχουν σημαντικά αλλάξει και να χρειάζεται διαθρωτική ρύθμιση τους. Για το λόγο αυτό στο Παράρτημα ΙΙ του ΚΔΤ παρατίθενται ενδεικτικά σειρά κατάλληλων λύσεων για την απομείωση ή την επιμήκυνση του δανείου. Προκειμένου να ρυθμιστούν ή να μειωθούν οι υποχρεώσεις του δανειολήπτη, είναι απαραίτητο αυτός να συνεργαστεί με την τράπεζα, να απαντά στα συγκεκριμένα αιτήματα του που προβλέπονται από τον νόμο και να ανταποκρίνεται σε εκκλήσεις της για την ταχύτερη επίλυση του προβλήματος του.

Κύριες Βελτιώσεις του ΚΔΤ 
  • Ο παλαιότερος ΚΔΤ, ο Ν.4224/2013, ήταν πολύ αυστηρότερος όσον αφορά την ένταξη του δανειολήπτη στη Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων. Η διαδικασία ξεκινούσε για τον δανειολήπτη ύστερα από 30 ημέρες καθυστέρησης αποπληρωμής των δόσεων του δανείου του. Στον αναθεωρημένο Κώδικα, το χρονικό διάστημα διπλασιάστηκε. Ο δανειολήπτης πλέον δεν μπαίνει στα στάδια του Κώδικα αν απλώς έχει οποιαδήποτε δυσκολία να πληρώσει μία δόση - και αν έχει αμελήσει να πληρώσει, έχει αρκετό διάστημα να επανορθώσει. 

  • Οι προτάσεις του πιστωτικού ιδρύματος στον δανειολήπτη, λαμβάνουν υποχρεωτικά υπόψη το ελάχιστο επίπεδο δαπανών διαβίωσής του, όπως επίσης και την οικονομική του κατάσταση. Προωθούνται ευνοϊκές βραχυπρόθεσμες ρυθμίσεις για δανειολήπτες σε οικονομική δυσχέρεια, στις όποιες λαμβάνονται υπόψη τυχόν προβλήματα υγείας που επηρεάζουν την ικανότητα αποπληρωμής. Αν παρόλα αυτά συναινέσει ο δανειολήπτης στην παραχώρηση περιουσιακού στοιχείου δικού του, ή συζύγου, ή τέκνου εφόσον βρίσκεται σε οικονομική δυσχέρεια, διαγράφεται το υπόλοιπο της οφειλής, με τις πρόνοιες της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τη στεγαστική πίστη.

  • Η προθεσμία ανταπόκρισης του δανειολήπτη στη ζήτηση των οικονομικών του στοιχείων και της απάντησής του σε πρόταση αναδιάρθρωσης του δανείου του με βάση τον παλαιό ΚΔΤ ήταν 15 εργάσιμες μέρες. Στον νέο ΚΔΤ οι προθεσμίες αυτές συνδέονται πλέον με τις προθεσμίες του ορισμού του «συνεργάσιμου δανειολήπτη», για τον οποίο είναι υπεύθυνο το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να αλλάξει τον ορισμό και να διευρύνει τις προθεσμίες, προκειμένου ο δανειολήπτης να μην πασχίζει να ανταποκριθεί στις ίδιες τις προθεσμίες, αλλά να έχει τη δυνατότητα να επεξεργάζεται αρτιότερα τα δεδομένα που του ζητούνται και τις προτάσεις αναδιάρθρωσης χρέους που του κατατίθενται.

  • Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η διαδικασία του ΚΔΤ καταλήγει στην υποβολή πρότασης αναδιάρθρωσης από το πιστωτικό ίδρυμα στον δανειολήπτη. Οι κατάλληλες λύσεις διακρίνονται σε: ήπιες ή απλώς ρυθμιστικές (βραχυπρόθεσμες-μακροπρόθεσμες προτάσεις ρύθμισης όπως: Παράταση διάρκειας πάνω από δύο χρόνια, περίοδος χάριτος, μερική διαγραφή οφειλής, αποπληρωμή μόνο τόκων) και ραγδαίες ή οριστικές, που ενδεχομένως μεταβάλλουν την περιουσιακή κατάσταση του δανειολήπτη (προτάσεις οριστικής διευθέτησης: όπως η εθελοντική μεταβίβαση ενυπόθηκου ακινήτου, η εθελοντική εκποίηση ενυπόθηκου ακινήτου κ.ο.κ.). Οι λύσεις ρύθμισης είναι σαφώς ευνοϊκότερες για τον δανειολήπτη από τις λύσεις οριστικής διευθέτησης.
Με τον αρχικό Κώδικα, το πιστωτικό ίδρυμα, εφόσον ανέλυε τα οικονομικά στοιχεία του δανειολήπτη, είχε τη δυνατότητα να του υποβάλει εξ αρχής ραγδαία πρόταση οριστικής διευθέτησης. Στον αναθεωρημένο Κώδικα, η τράπεζα υποχρεώνεται να υποβάλλει πρώτα την ήπια πρόταση ρύθμισης, και μετά, εφόσον κατόπιν καθορισμένης διαδικασίας δεν υπάρξει συμφωνία, πρόταση οριστικής διευθέτησης. Η διαδικασία της υποβολής προτάσεων από την τράπεζα κατ' ουσία διπλασιάζεται υπέρ του δανειολήπτη, υποβάλλονται δύο προτάσεις, η πρώτη ηπιότερη από τη δεύτερη, και η απάντηση του δανειολήπτη αποκτά βαρύτητα, καθότι η τράπεζα καλείται να τη συμπεριλάβει και να την προσαρμόσει στην τελική πρόταση.
  • Από το παράρτημα των ενδεικτικών λύσεων του νέου ΚΔΤ, αφαιρέθηκαν οι μη συναινετικές λύσεις του παλαιότερου ΚΔΤ (πρόταση ρευστοποίησης εξασφαλίσεων, πρόταση εκκίνησης νομικών/δικαστικών ενεργειών), με γνώμονα την ενίσχυση του συμφέροντος του δανειολήπτη.

  • Ο δανειολήπτης έχει δικαίωμα να κάνει αντιπρόταση στις προτάσεις του ιδρύματος. Στον παλαιό Κώδικα το πιστωτικό ίδρυμα δεν είχε καν την υποχρέωση απάντησης στην αντιπρόταση αναδιάρθρωσης δανείου που έκανε ο δανειολήπτης. Στον νέο Κώδικα, το πιστωτικό ίδρυμα όχι μόνο απαντά εγγράφως τεκμηριώνοντας υποχρεωτικά την απάντησή του σε περίπτωση που είναι αρνητική, αλλά επιπλέον, ως απάντηση, το πιστωτικό ίδρυμα δύναται να κάνει νέα βελτιωμένη πρόταση. Με αυτόν τον τρόπο, το νέο πλαίσιο διευρύνει το πεδίο συνεννόησης δανειολήπτη-δανειστή, δίνοντας στα δύο μέρη περισσότερες δυνατότητες να συμφωνήσουν. Η διαδικασία πλέον - σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομίας - είναι πολύ δύσκολο να μην οδηγήσει σε συναινετικό αποτέλεσμα, εάν υπάρχει καλή προαίρεση και διάθεση ενεργητικής συμβολής στην αντιμετώπιση των εξατομικευμένων αναγκών του δανειολήπτη. Επιπλέον, αν το πιστωτικό ίδρυμα απαντήσει αρνητικά με εσφαλμένη τεκμηρίωση, ο δανειολήπτης έχει ένα περαιτέρω τεκμήριο για την υπεράσπιση της θέσης του σε τυχόν αντιδικία με την τράπεζα.

  • Στον νέο ΚΔΤ, το Τυποποιημένο Έγγραφο Οικονομικής Κατάστασης (ΤΟΚ) στο οποίο ο δανειολήπτης συμπληρώνει τα οικονομικά του στοιχεία, η τεκμηριωμένη απόφαση της Επιτροπής Ενστάσεων στην οποία ο δανειολήπτης μπορεί να υποβάλλει ένσταση επί της διαδικασίας, όπως και η ειδοποίηση ότι ο δανειολήπτης αποχαρακτηρίζεται από συνεργάσιμος, θα στέλνεται εγγράφως με διαδικασία που να διασφαλίζει την παραλαβή του από τον δανειολήπτη. Ο παλαιός ΚΔΤ δεν είχε τέτοιες πρόνοιες υπέρ του δανειολήπτη.

  • Επίσης, ενισχύθηκαν οι αρμοδιότητες και η διαφάνεια λειτουργίας των Επιτροπών Ενστάσεων, που θα λειτουργούν εντός των τραπεζών, στις οποίες ο δανειολήπτης προσφεύγει για να διευθετήσει τυχόν παραλείψεις και παραβιάσεις της διαδικασίας του ΚΔΤ, πριν αποταθεί σε τρίτους εξωδικαστικούς φορείς (πχ. Συνήγορος του Καταναλωτή) ή στα δικαστική διαδικασία.

  • Τέλος, στον νέο ΚΔΤ - σε αντίθεση με τον προηγούμενο - προβλέπεται η δυνατότητα του δανειολήπτη να ζητήσει ενημέρωση και υποστήριξη από τα 30 Κέντρα Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών που θα δημιουργηθούν ως τα τέλη του φθινοπώρου.
Εν κατακλείδι, ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών, σύμφωνα με το economy365.gr, ενισχύει τα δικαιώματα των δανειοληπτών, εξασφαλίζει μεγαλύτερη διαφάνεια και ενδυναμώνει τα εργαλεία και τις διαδικασίες που οδηγούν σε ρυθμίσεις, οι οποίες θα αντιστοιχούν στις πραγματικές δυνατότητες αποπληρωμής του δανείου από τους δανειολήπτες.

Στο «κόκκινο»... το χρέος προς δανειστές και ιδιώτες

Το φετινό κόστος εξυπηρέτησης των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας, αθροίζοντας τους τόκους και τα χρεολύσια, πλησιάζει τα 15 δισ. ευρώ, που σημαίνει ότι αγγίζει το 10% του ΑΕΠ. Αυτός είναι ίσως ο λόγος που αρκετοί Ευρωπαίοι αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι δεν είναι επείγον ζήτημα η ελάφρυνση του χρέους....



Σχεδόν δύο ΑΕΠ έφτασε το δημόσιο χρέος, με ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης που αγγίζει τα 15 δις. ευρώ, καθιστώντας επιτακτική την αναδιάρθρωσή του. Την ίδια ώρα οι οφειλές του Δημοσίου προς τους ιδιώτες ξεπέρασαν τα 7,2 δισ. ευρώ, καταγράφοντας νέα σημαντική αύξηση.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στα τέλη του α’ εξαμήνου η Ελλάδα χρωστούσε στους πιστωτές της (ξένους και εγχώριους) 328,34 δισ. ευρώ, έναντι 321,3 δισ. ευρώ που ήταν το χρέος στα τέλη του 2015. Από το ποσό αυτό:
  • Τα 226 δισ. ευρώ είναι προς τον ESM, το Ευρωπαϊκό Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και το ΔΝΤ
  • Τα έντοκα γραμμάτια είναι περίπου 15 δισ. ευρώ
  • Τα ομόλογα σε κυκλοφορία είναι 57 δισ. ευρώ
  • Οι οφειλές προς την Τράπεζα της Ελλάδος είναι 3,3 δις. ευρώ
Η αύξηση του χρέους στα τέλη Ιουνίου, σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2015, οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην εκταμίευση της δόσης των 7,5 δισ. ευρώ στα τέλη Ιουνίου, μετά το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης. Υπενθυμίζεται, βέβαια, ότι μέσα στον Ιούλιο αποπληρώθηκαν περίπου 2,6 δισ. ευρώ προς ΔΝΤ και ΕΚΤ, που σημαίνει ότι σήμερα το χρέος είναι περίπου 326 δισ. ευρώ. Ωστόσο, αυτό δεν αλλάζει ουσιαστικά την όλη εικόνα. Η πραγματικότητα είναι ότι το χρέος αγγίζει πλέον το διπλάσιο του ΑΕΠ, με δεδομένο ότι για φέτος η πρόβλεψη είναι ότι το ΑΕΠ θα φτάσει στα 174,4 δισ. ευρώ. Η εκτίμηση του προϋπολογισμού είναι ότι στα τέλη του 2016 το δημόσιο χρέος θα φτάσει περίπου στο 188% του ΑΕΠ.

Το φετινό κόστος εξυπηρέτησης των δανειακών υποχρεώσεων
της χώρας, αθροίζοντας τους τόκους και τα χρεολύσια, πλησιάζει τα 15 δισ. ευρώ, που σημαίνει ότι αγγίζει το 10% του ΑΕΠ. Αυτός είναι ίσως ο λόγος που αρκετοί Ευρωπαίοι αξιωματούχοι (κυρίως στις Βρυξέλλες και το Βερολίνο) υποστηρίζουν ότι δεν είναι επείγον ζήτημα η ελάφρυνση του χρέους. Τονίζουν, δηλαδή, ότι από τη στιγμή που δεν παραβιάζεται το πλαφόν του 15% του ΑΕΠ, που έχουν προτείνει οι θεσμοί για τις ετήσιες τοκοχρεολυτικές δαπάνες, τότε δεν υπάρχει λόγος να επισπευστεί μία απόφαση για αναδιάρθρωση του χρέους. Ωστόσο, μετά το 2020 οι ανάγκες αυτές εκτοξεύονται στο 22% με 23% του ΑΕΠ και το οικονομικό επιτελείο δεν θέλει να παραταθεί η αβεβαιότητα σχετικά με τη βιωσιμότητα του χρέους. Γι’ αυτό και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος έχει βάλει ως στόχο την άμεση ενεργοποίηση του σχεδίου που αποφασίστηκε στο Eurogroup του Ιουνίου σχετικά με τα βραχυπρόθεσμα, τα μεσοπρόθεσμα και τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος

Εκτός όμως από τα 328 δισ. ευρώ που χρωστά το Δημόσιο στους δανειστές, υπάρχει και ένα σημαντικό ποσό, περίπου 7,2 δισ. ευρώ, το οποίο το οφείλει σε προμηθευτές, εργολάβους, συνταξιούχους (εφάπαξ) και επιχειρήσεις (επιστροφές ΦΠΑ). Σε σχέση με τον Μάιο, τον Ιούνιο οι οφειλές αυτές αυξήθηκαν κατά περίπου 200 εκατ. ευρώ φτάνοντας σε νέο ύψος ρεκόρ για τα τελευταία 3,5 χρόνια. Σχεδόν τα μισά από αυτά θα πληρωθούν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, εφόσον εκταμιευθούν και τα υπόλοιπα 2,8 δισ. ευρώ της υποδόσης. Τα υπόλοιπα χρέη, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, θα τακτοποιηθούν μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2017, υπό την προϋπόθεση ότι θα ολοκληρωθεί η 2η αξιολόγηση και θα εκταμιευθούν τα περίπου 6 δισ. ευρώ της επόμενης δόσης

Πολιτικό Plan X με κωδικό: Καραμανλής

Η ανάμειξη του ονόματος του πρώην πρωθυπουργού επιδέχεται διαφόρων ερμηνειών. Η δική μου πολιτική θεώρηση είναι η εξής: Σε περίπτωση που η κυβέρνηση απολέσει τη δεδηλωμένη εμπιστοσύνη της Βουλής, η προσπάθεια σχηματισμού άλλης κυβερνητικής πλειοψηφίας από αυτή τη Βουλή ώστε να καταδειχθεί ότι η παρούσα σύνθεσή της εξασφαλίζει κυβερνητική σταθερότητα...



Ένα από τα περίφημα αποφθέγματα του Ουμπέρτο Έκο είναι: «Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις». Μπαίνοντας στον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού και τυπική περίοδο για τα μπάνια του λαού ή μάλλον, ελέω κρίσης, για τα μπάνια των Θεσμών, το φως της δημοσιότητας βλέπουν διάφορα εκλογικά φθινοπωρινά ή αόριστα μετεκλογικά σενάρια. Κοινός τόπος; Η εμπλοκή στην ονοματολογία των πρωταγωνιστών των μελλοντικών εξελίξεων, του πρώην πρωθυπουργού, κ. Καραμανλή. Ως Κώστα ή –εσχάτως– ως Κωνσταντίνου...

Παρένθεση: κορυφαίες ιστορικά πολιτικές προσωπικότητες όπως οι Καραμανλής (Κωνσταντίνος) και Βενιζέλος (Ελευθέριος) είναι δέον να ορίζονται μονοσήμαντα και να μη συγχέονται με συνεπώνυμους σύγχρονους άνδρες. Το όνομα μετράει. Κλείνει η παρένθεση...

Η ανάμειξη του ονόματος του πρώην πρωθυπουργού επιδέχεται διαφόρων ερμηνειών. Η δική μου πολιτική θεώρηση είναι η εξής: Σε περίπτωση που η κυβέρνηση απολέσει τη δεδηλωμένη εμπιστοσύνη της Βουλής, η προσπάθεια σχηματισμού άλλης κυβερνητικής πλειοψηφίας από αυτή τη Βουλή ώστε να καταδειχθεί ότι η παρούσα σύνθεσή της εξασφαλίζει κυβερνητική σταθερότητα και να μη διαλυθεί για να προκηρυχθούν εκλογές, θα φέρει με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ στο τραπέζι το όνομα του κ. Καραμανλή ως πρωθυπουργού (υποτίθεται) κοινής αποδοχής.

Με στόχο, πρώτον, εφόσον η Νέα Δημοκρατία αρνηθεί να στηρίξει κυβέρνηση «ευρύτερης συναίνεσης» με επικεφαλής τον πρώην πρωθυπουργό και εν ενεργεία βουλευτή της, να απειληθεί με δυνάμει εσωκομματικό ρήγμα είτε πριν διαλυθεί η Βουλή είτε στις εκλογές που θα προκαλέσει η διάλυση της παρούσας Βουλής.

Και δεύτερον, αν η Νέα Δημοκρατία συμπράξει στηρίζοντας έστω για πεπερασμένο χρονικό διάστημα μια τέτοιου τύπου κυβέρνηση «ευρύτερης συναίνεσης», να διατηρήσει ο ΣΥΡΙΖΑ μεγαλύτερη κοινοβουλευτική δύναμη από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ακόμη και στην περίπτωση που διαγραφούν ή αποσχισθούν αρκετοί βουλευτές που δεν θα στηρίξουν την προτεινόμενη κυβέρνηση.

Σενάριο επιστημονικής φαντασίας; Όχι. Plan-Χ της ηγετικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ. Ξαναδιαβάστε το... 
του Κων/νου Γκράβα στο Anthens Voice