Η Απαξίωση των Αριστούχων

Γιώργος Βάμβουκας,

Η εφαρμογή του μέτρου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) κυριολεκτικά έγινε στο “πόδι” και άνευ στοιχειώδους τεχνοκρατικής προετοιμασίας.

του Γιώργου Βάμβουκα*

Η πρόχειρη, απερίσκεπτη και ανάλγητη εφαρμογή του μέτρου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων σε μαθητές, γονείς και φορείς της εκπαίδευσης. Εν καιρώ πανδημίας Covid 19 και με την ελληνική κοινωνία να ασφυκτιεί από τις εξοντωτικές καραντίνες (lockdowns), ξαφνικά και αψυχολόγητα το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με την εφαρμογή της ΕΒΕ άλλαξε ριζικά τη μέθοδο διαμόρφωσης των βάσεων εισαγωγής.

Η αναποτελεσματικότητα του μέτρου της ΕΒΕ πιστοποιείται από δύο αδιάσειστες διαπιστώσεις:

  • Η πρώτη διαπίστωση σχετίζεται με το απεχθές γεγονός ότι από τους 92.090 μαθητές των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ που διαγωνίστηκαν στις πανελλήνιες εξετάσεις, θα κοπούν από τα πανεπιστήμια περίπου 29.000 υποψήφιοι.

  • Η δεύτερη ιλαροτραγική διαπίστωση είναι ότι το μέτρο της ΕΒΕ τιμωρεί τον αριστούχο διαγωνιζόμενο. Αν είναι δυνατόν μαθητές που αρίστευσαν πετυχαίνοντας 20.000 μονάδες, να αποκλείονται και να μην δύνανται να εισαχθούν σε Τμήμα/Σχολή της επιλογής τους.

Η εφαρμογή του μέτρου της ΕΒΕ κυριολεκτικά έγινε στο “πόδι” και άνευ στοιχειώδους τεχνοκρατικής προετοιμασίας.

Πριν την υιοθέτηση του μέτρου, οι εμπνευστές του εφάρμοσαν κάποιες “τεχνικές προσομοίωσης” (simulation techniques) για τον ακριβή προσδιορισμό της αποτελεσματικότητας της ΕΒΕ στην πράξη; Σίγουρα όχι, καθότι αριστούχοι μαθητές με 20.000 μονάδες δεν θα έμεναν εκτός Τμημάτων/Σχολών των προτιμήσεών τους. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι πρυτάνεις ΑΕΙ (Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα), η ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης), ο πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ (Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης) και εκπρόσωποι θεσμικών φορέων, χαρακτήρισαν πρόχειρο και αποτυχημένο μέτρο την ΕΒΕ, ζητώντας “εδώ και τώρα” από την κυβέρνηση των κατάργησή του.

Το γραφείο της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων κυρίας Νίκης Κεραμέως έχει κατακλιστεί από πολλές επιστολές μαθητών που πέτυχαν αξιόλογες επιδόσεις και λόγω του ανεκδιήγητου μέτρου της ΕΒΕ δεν θα εισαχθούν στα τμήματα των ΑΕΙ που επιθυμούν.

Επίσης, συγκλονιστικές επιστολές προς την κυρία Κεραμέως έχουν αποσταλεί από αγανακτισμένους γονείς αριστούχων διαγωνιζομένων. Ένας διαγωνιζόμενος που συγκέντρωσε άνω των 20.000 μορίων και λόγω του εξοντωτικού μέτρου της ΕΒΕ δεν πρόκειται να μπει σε πανεπιστημιακό τμήμα της αρεσκείας του, σε επιστολή του προς την κυρία Κεραμέως χαρακτήρισε τον εαυτό του «αποτυχημένο αριστούχο».

Το ακόλουθο απόσπασμα της αποσταλείσας επιστολής μιας διαγωνιζόμενης μαθήτριας, μέλος φτωχής οικογένειας, καταδεικνύει του λόγου το αληθές: «Η εξέταση του πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου πραγματοποιήθηκε στα σχολεία με ελάχιστες ώρες τηλεκπαίδευσης με έναρξη τα μέσα Μαρτίου…..Πώς προετοιμάστηκαν άραγε οι άμοιροι μαθητές που τα πενιχρά έως ανύπαρκτα οικογενειακά τους εισοδήματα δεν επέτρεψαν να λάβουν εξωσχολική ενίσχυση;».

Αξιοσημείωτα είναι ακόμη τα αποσπάσματα επιστολής προς την κυρία Κεραμέως, μιας οργισμένης μάνας που το παιδί της συγκέντρωσε σχεδόν 18.000 μόρια: «Είναι άδικο γιατί οι αλλαγές έγιναν ξαφνικά, κανείς δεν μας εξήγησε επαρκώς ότι τα μαθήματα αυτά θα υπολογίζονταν για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής… το Υπουργείο Παιδείας αρχικά τα κατάργησε από το ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων…. Στα μέσα της χρονιάς αποφάσισε να τα επαναφέρει …. Σε πολλά σχολεία τα μαθήματα αυτά δεν διδάχτηκαν ποτέ στη διάρκεια όλης της χρονιάς…. Όποια παιδιά ήθελαν τα διδάχτηκαν ιδιωτικά…. Και αυτή τη χρονιά (εννοεί της πανδημίας με τα lockdowns) βρήκε η Πολιτεία να αλλάξει τις βάσεις εισαγωγής;».

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι πονεμένη ιστορία. Το ανεγκέφαλο μέτρο της ΕΒΕ συσσώρευσε επιπρόσθετα κοινωνικά προβλήματα στα ήδη υπάρχοντα.

Αν η κυβέρνηση διαθέτει ίχνη κοινωνικής ευαισθησίας οφείλει να λάβει πολύ σοβαρά υπόψη το περιεχόμενο των πολυάριθμων επιστολών προς την κυρία Κεραμέως από απελπισμένους μαθητές και γονείς και άμεσα να προβεί στην κατάργηση του ανάλγητου μέτρου της ΕΒΕ.

Εκτός κι αν η κυβέρνηση επιθυμεί την απαξίωση της αριστείας και την εκούσια τιμωρία μαθητών φτωχών οικογενειών, καθιερώνοντας έτσι στο εκπαιδευτικό μας σύστημα τον θεσμό του «Απαξιωμένου Αριστούχου».


*O Γιώργος Βάμβουκας είναι καθηγητής Οικονομικών και Οικονομετρίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και υπεύθυνος του Τομέα Οικονομικών του Κινήματος “Ελεύθεροι Άνθρωποι”
πηγή: crashonline.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου