Επιστολική ψήφος: Η διαδικασία, η επιδίωξη συναίνεσης και η ευρωπαϊκή πρακτική

Νίκη Κεραμέως και ο Θοδωρής Λιβάνιος παρουσιάζουν την "επιστολική ψήφο"

Η κυβέρνηση επιδιώκει ευρεία συναίνεση παρότι για την ψήφιση και εφαρμογή του νομοσχεδίου στις προσεχείς ευρωεκλογές αρκεί η ψήφισή του από τους βουλευτές της ΝΔ, καθώς απαιτείται απλή πλειοψηφία 151 ψήφων.

Η μεγαλύτερη δυνατή κοινοβουλευτική συναίνεση για τη θεσμοθέτηση της επιστολικής ψήφου στο ελληνικό εκλογικό σύστημα αποτελεί βασική επιδίωξη της κυβέρνησης.

Προς τον σκοπό αυτό η ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών θα ανοίξει κύκλο επαφών με εκπροσώπους των κομμάτων προκειμένου να εξηγηθούν παράμετροι του σχεδίου και να κατατεθούν τυχόν αντιρρήσεις και προτάσεις.

Οι συναντήσεις θα αρχίσουν στις 11 Δεκεμβρίου, μετά την επιστροφή της υπουργού Νίκης Κεραμέως από το Παρίσι, όπου θα προεδρεύσει του φετινού Global Strategy Group του ΟΟΣΑ.

Στόχος είναι οι επαφές με τα κόμματα και στη συνέχεια η δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στον Δεκέμβριο και το σχετικό νομοσχέδιο να εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου.

Τα περισσότερα κόμματα της αντιπολίτευσης υποδέχτηκαν τις κυβερνητικές εξαγγελίες με επιφυλακτικότητα, με εξαίρεση το ΚΚΕ, που είναι απόλυτα αντίθετο (έκανε λόγο για «απαράδεκτη και επικίνδυνη εξαγγελία»), τα υπόλοιπα έχουν κατ' αρχάς θετική στάση. Με ανακοινώσεις και δηλώσεις των προέδρων τους ζήτησαν, ωστόσο, διαδικαστικές εγγυήσεις για τη διασφάλιση της μυστικότητας της ψήφου και δικλείδες ασφαλείας που θα προστατεύσουν το εκλογικό αποτέλεσμα από ενδεχόμενη νόθευση.

Η κυβέρνηση επιδιώκει ευρεία συναίνεση παρότι για την ψήφιση και εφαρμογή του νομοσχεδίου στις προσεχείς ευρωεκλογές αρκεί η ψήφισή του από τους βουλευτές της ΝΔ, καθώς απαιτείται απλή πλειοψηφία 151 ψήφων.

Ν. Κεραμέως: «Μια πρωτοβουλία που "βαθαίνει" τη Δημοκρατία»

Η υπουργός Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως με δήλωσή της στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων αναφέρει: «Με την καθιέρωση, για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μας, της επιστολικής ψήφου, αίρονται όλα τα πραγματικά/πρακτικά εμπόδια συμμετοχής στις εκλογές. Με μια απλή, εύκολη, απολύτως αδιάβλητη διαδικασία, όλοι οι Έλληνες που έχουν δικαίωμα ψήφου και ζουν στο εξωτερικό, αλλά και όλοι όσοι ζουν στην Ελλάδα και το επιθυμούν, μπορούν πλέον να ψηφίσουν. Χωρίς να μετακινηθούν. Χωρίς να ξοδέψουν χρήματα. Στις ευρωεκλογές του 2024, πενήντα χρόνια μετά την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, δεν θα υπάρχει κανένα εμπόδιο -νομικό ή πραγματικό- για τη συμμετοχή όλων, σε Ελλάδα και εξωτερικό, στην εκλογική διαδικασία. Η επιστολική ψήφος αποτέλεσε πάνδημο αίτημα των Ελλήνων της διασποράς, ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και στα αιτήματα πολλών πολιτικών κομμάτων, όπως εκφράστηκαν πριν λίγους μήνες στη Βουλή, στη συζήτηση για την ψήφο των αποδήμων. Πρόκειται αναμφίβολα για μία πρωτοβουλία της κυβέρνησής μας που "βαθαίνει" τη Δημοκρατία μας, και ελπίζω ότι θα στείλουμε ένα οριζόντιο μήνυμα ως πολιτικό σύστημα για τη διευκόλυνση συμμετοχής στις ευρωεκλογές».

Το μέτρο εφαρμόζεται ευρέως διεθνώς και η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες στην Ευρώπη που δεν έχει κάνει ακόμα χρήση αυτής της μεθόδου. Στην Ευρώπη ειδικότερα η διαδικασία είναι δοκιμασμένη σε 21 χώρες. Με εξαίρεση την Ισλανδία, όπου εφαρμόζεται μόνο για τους εντός επικρατείας εκλογείς, σε όλες τις άλλες ισχύει για όσους κατοικούν στο εξωτερικό. Για τους εντός επικρατείας η επιστολική ψήφος έχει καθιερωθεί στις 13 χώρες, από τις όποιες οι επτά χωρίς περιορισμούς και οι άλλες έξι υπό προϋποθέσεις. Στην Ιρλανδία και στη Λιθουανία, για παράδειγμα, ισχύει μόνο για τους ενόπλους και για όσους έχουν λόγους υγείας, στην Ισπανία για όσους είναι μακριά από τον τόπο ψηφοφορίας και στην Ολλανδία για τους άνω των 70 ετών.

Η κυβερνητική πρόταση δίνει τη δυνατότητα της επιστολικής ψήφου για τις ευρωεκλογές και τα εθνικά δημοψηφίσματα στους εκλογείς εντός επικρατείας όσοι το επιλέξουν, χωρίς αιτιολογία, ενώ για τους εκλογείς του εξωτερικού θα είναι ο αποκλειστικός τρόπος ψηφοφορίας, καθώς δεν θα συγκροτηθούν εκλογικά τμήματα.

Πώς θα ψηφίζουμε από το σπίτι

Και για τις δύο κατηγορίες απαραίτητη είναι η εγγραφή σε εκλογικούς καταλόγους επιστολικής ψήφου που θα πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικής πύλης στο gov.gr που θα ανοίξει μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου. Ο εκλογέας, κάνοντας χρήση των κωδικών taxisnet, καταχωρεί την αίτησή του και συμπληρώνει τη διεύθυνση στην οποία θέλει να του αποσταλεί το εκλογικό υλικό. Το κινητό του τηλέφωνο που δηλώνει καθώς και το email του, πιστοποιούνται με συνθηματικό μιας χρήσης (OTP).

Η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων λήγει 40 ημέρες πριν τη διενέργεια των εκλογών, δηλαδή για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου 2024, που το μέτρο θα κάνει πρεμιέρα, οι αιτήσεις θα πρέπει να υποβληθούν το αργότερο έως τις 28 Απριλίου.
Μέχρι εκείνη την ημερομηνία ο εκλογέας μπορεί να τροποποιήσει τη διεύθυνση παραλαβής ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο, καθώς και να ακυρώσει την αίτησή του.

Ο φάκελος με το εκλογικό υλικό αποστέλλεται το αργότερο 20 ημέρες πριν τις εκλογές από το υπουργείο Εσωτερικών χωρίς χρέωση του παραλήπτη και παραδίδεται μόνο στον ίδιο με συστημένη επιστολή ή σε κάποιον που ο ίδιος έχει εξουσιοδοτήσει.
Ο εκλογέας ενημερώνεται με mail για την αποστολή του φακέλου και με σύνδεσμο για να βλέπει την πορεία αποστολής.

Ο εκλογικός φάκελος θα περιέχει τον φάκελο επιστροφής της επιστολικής ψήφου, τον φάκελο της ψηφοφορίας, το ψηφοδέλτιο, ένα έντυπο με οδηγίες και με κατάλογο των υποψηφίων και ένα έντυπο υπεύθυνης δήλωσης. Όλοι οι φάκελοι θα έχουν εξωτερικά ανάγλυφο γνώρισμα ώστε να μην μπορούν να πλαστογραφηθούν.

Το ψηφοδέλτιο στην πρώτη σελίδα θα έχει όλα τα κόμματα που θα συμμετάσχουν στις εκλογές και η επιλογή θα γίνεται με σταυρό στο κουτάκι που βρίσκεται δίπλα από το όνομα και το έμβλημα του κόμματος. Οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές επιλέγονται στη δεύτερη σελίδα όπου υπάρχει ένα μεγάλο τετράγωνο που περιλαμβάνει 42 αριθμημένα τετράγωνα (από το 1 έως το 42) που αντιστοιχούν στο σύνολο των υποψηφίων του κάθε κόμματος. Αντί για σταυρό, ο εκλογέας κυκλώνει τον αριθμό που αντιστοιχεί σε κάθε υποψήφιο που επιθυμεί (έως τέσσερις επιλογές) που θα βρει στο έντυπο οδηγιών.

Για να καταμετρηθεί η ψήφος είναι απαραίτητο να συμπληρωθεί από τον εκλογέα η υπεύθυνη δήλωση ότι έχει εγγραφεί στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους της επιστολικής ψήφου και δεν μπορεί να ψηφίσει με φυσική παρουσία και ότι η συμπλήρωση του ψηφοδελτίου, και της επιλογής των υποψηφίων, έγινε αποκλειστικά από τον ίδιο δίχως την παρουσία άλλου προσώπου.

Ο φάκελος ψηφοφορίας κλειστός με το ψηφοδέλτιο μέσα, η υπεύθυνη δήλωση και ένα αποδεικτικό ταυτότητας (φωτοτυπία ταυτότητας ή διαβατηρίου ή διπλώματος οδήγησης) εσωκλείονται στον φάκελο επιστροφής και αποστέλλεται χωρίς χρέωση μέσω ταχυδρομείου ή συνεργαζόμενης εταιρείας ταχυμεταφορών.

Οι φάκελοι πρέπει να φτάσουν στο σημείο συλλογής επιστολικών ψήφων έως τις 5 το απόγευμα την παραμονή των εκλογών και παραλαμβάνεται από ειδική τριμελή επιτροπή.

Τα σημεία αποστολής των επιστολικών ψήφων μπορεί να είναι σε δημόσια ή και ιδιωτικά κτίρια, τα οποία θα μισθωθούν για τον σκοπό αυτό (π.χ. εκθεσιακός χώρος), θα φυλάσσεται από την Αστυνομία και θα παρακολουθείται από κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης.

Εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων

 Η επιστολική ψήφος είναι το ένα από τα συνολικά τέσσερα μέρη του νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών, που θα φέρει τον τίτλο «Εκλογή Ευρωβουλευτών, Διευκόλυνση Ψήφου Εκλογέων, Εκκαθάριση Εκλογικών Καταλόγων και Λοιπές Διατάξεις».

Τα άλλα τρία μέρη αφορούν την εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων, τη διευκόλυνση προσβασιμότητας στα εκλογικά τμήματα (και λοιπές διατάξεις για ΑμεΑ) και διατάξεις για την εκλογή ευρωβουλευτών.

Η εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων κρίθηκε αναγκαία καθώς είναι εγγεγραμμένα άτομα που απεβίωσαν στο εξωτερικό και δεν ενημερώθηκαν τα ελληνικά δημοτολόγια. Εξαιτίας αυτού οι Έλληνες εγγεγραμμένοι άνω των 75 ετών είναι 555.000 περισσότεροι σε σχέση με την απογραφή, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το ποσοστό αποχής.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι όσοι έχουν γεννηθεί πριν την 1η Ιανουαρίου 1944 και δεν έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση κατά το τρέχον φορολογικό έτος ή δεν έχουν δηλωθεί ως συνδεδεμένα πρόσωπα, στα τέλη Ιουνίου 2024 τίθενται σε μια ειδική κατηγορία «προς διαγραφή» από τους εκλογικούς καταλόγους. Όσοι από αυτούς βρίσκονται στη ζωή και επιθυμούν να άρουν τη διαγραφή θα μπορούν να το ζητήσουν με δήλωση τους στο δήμο, σε ΚΕΠ ή σε προξενείο είτε διαδικτυακά έως την 31η Οκτωβρίου 2024.

Για την διευκόλυνση της προσβασιμότητας σε εκλογικά προβλέπεται η δημιουργία μητρώου εκλογικών τμημάτων και καταστημάτων ψηφοφορίας, στο οποίο θα υπάρχει πλήρης χαρτογράφηση των εκλογικών κέντρων που είναι προσβάσιμα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, όπου οι εκλογείς κατόπιν αίτησής τους θα μπορούν να ψηφίζουν.
Επιπλέον, τα τηλεοπτικά μηνύματα των κομμάτων και οι συνεντεύξεις των πολιτικών αρχηγών θα μεταδίδονται υποχρεωτικά με διερμηνεία νοηματικής γλώσσας.

Οι διατάξεις, τέλος, για την εκλογή ευρωβουλευτών προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι η δήλωση των συνδυασμών να γίνεται μέσω της ηλεκτρονικής πύλης υποψηφίων, επανέρχεται το κώλυμα για τους εν ενεργεία βουλευτές, οι συνδυασμοί θα πρέπει να αποτελούνται από 42 υποψηφίους, ενώ ενοποιείται το παράβολο του συνδυασμού και το παράβολο των υποψηφίων και ορίζεται στις 20.000 ευρώ, το οποίο επιστρέφεται στον συνδυασμό αν συγκεντρώσει ποσοστό τουλάχιστον 1,5%.
Απόστολος Μιχαλούδης / ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα - UPF - συνδέονται με υψηλότερο κίνδυνο καρκίνου του στόματος, του λαιμού και του οισοφάγου


Τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα είναι βιομηχανικά σκευάσματα που παρασκευάζονται με πολύπλοκο τρόπο χρησιμοποιώντας συστατικά που δεν βρίσκονται συνήθως στην κουζίνα, όπως μαλτοδεξτρίνη, υδρογονωμένα έλαια και τροποποιημένα άμυλα, και καλλυντικά πρόσθετα, όπως γαλακτωματοποιητές, αρωματικές ουσίες, χρωστικές και τεχνητές γλυκαντικές ουσίες... 

Τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα (UPF) συνδέονται με υψηλότερο κίνδυνο καρκίνου του στόματος, του λαιμού και του οισοφάγου και η παχυσαρκία μπορεί να μην είναι ο μόνος παράγοντας σύνδεσης των τροφίμων αυτών με τον καρκίνο, όπως διαπιστώνει διεθνής έρευνα, με επικεφαλής την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ και τον Διεθνή Οργανισμό Έρευνας για τον Καρκίνο. Η έρευνα δημοσιεύεται στο περιοδικό «European Journal of Nutrition».

Τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα είναι βιομηχανικά σκευάσματα που παρασκευάζονται με πολύπλοκο τρόπο χρησιμοποιώντας συστατικά που δεν βρίσκονται συνήθως στην κουζίνα, όπως μαλτοδεξτρίνη, υδρογονωμένα έλαια και τροποποιημένα άμυλα, και καλλυντικά πρόσθετα, όπως γαλακτωματοποιητές, αρωματικές ουσίες, χρωστικές και τεχνητές γλυκαντικές ουσίες. Είναι συνήθως φθηνά, ιδιαίτερα εύγευστα και ευρέως διαθέσιμα, έτοιμα προς κατανάλωση. Ως αποτέλεσμα, συχνά αντικαθιστούν πιο θρεπτικά, μη επεξεργασμένα ή ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα στη διατροφή.-

Αρκετές μελέτες έχουν εντοπίσει συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης UPF και του καρκίνου. Καθώς πολλά από τα τρόφιμα αυτά έχουν ανθυγιεινό διατροφικό προφίλ, οι επιστήμονες στη συγκεκριμένη έρευνα προσπάθησαν να διαπιστώσουν αν η συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης UPF και των καρκίνων κεφαλής, λαιμού και οισοφάγου θα μπορούσε να εξηγηθεί από την αύξηση του σωματικού λίπους.

Στην έρευνα αναλύθηκαν δεδομένα διατροφής και τρόπου ζωής για 450.111 ενήλικες που παρακολουθήθηκαν για περίπου 14 χρόνια. Οι αναλύσεις κατέδειξαν ότι η κατανάλωση 10% περισσότερων UPF συνδέεται με 23% υψηλότερο κίνδυνο καρκίνων κεφαλής και λαιμού και 24% υψηλότερο κίνδυνο αδενοκαρκινώματος του οισοφάγου. Το αυξημένο σωματικό λίπος εξηγούσε μόνο ένα μικρό ποσοστό της στατιστικής συσχέτισης μεταξύ της κατανάλωσης των τροφίμων αυτών και του κινδύνου εμφάνισης των συγκεκριμένων καρκίνων.

Οι συγγραφείς επισημαίνουν ότι άλλοι μηχανισμοί θα μπορούσαν να εξηγήσουν τη συσχέτιση, όπως τα πρόσθετα, συμπεριλαμβανομένων των γαλακτωματοποιητών και των τεχνητών γλυκαντικών ουσιών, καθώς και οι μολυσματικές ουσίες από τη συσκευασία των τροφίμων και τη διαδικασία παρασκευής. Πάντως, τονίζουν ότι χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για τον εντοπισμό των άλλων μηχανισμών που μπορεί να εξηγούν τις σχέσεις που παρατηρήθηκαν.
Μ. Κουζινοπούλου / ΑΠΕ-ΜΠΕ

* Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα : Έτοιμα προς κατανάλωση προϊόντα με ελάχιστα έως καθόλου ολόκληρα τρόφιμα και έχουν προσθήκη ζάχαρης, αλατιού, λιπαρών, πρόσθετων και συντηρητικών. Αυτά τα τρόφιμα περιέχουν συχνά συστατικά με τα οποία δεν θα μαγειρεύατε στο σπίτι ή τα έχετε στο ντουλάπι σας, όπως χρώματα και γαλακτωματοποιητές. Ένα άλλο χαρακτηριστικό των UPF είναι η επεξεργασία που περνούν. Αυτά περιλαμβάνουν υδρογόνωση και εξώθηση – όχι εργασίες που θα κάνατε στην κουζίνα του σπιτιού σας. Παραδείγματα περιλαμβάνουν μπισκότα, κράκερ, τα περισσότερα συσκευασμένα ψωμιά, πατατάκια, κοτομπουκιές και έτοιμα προς κατανάλωση γεύματα.


Ηλεκτρική ενέργεια : Oi "χρωματιστοί" λογαριαμοί από 1/1/2024, οι τιμές για το "πράσινο" τιμολόγιο


Τι θα αλλάξει από το νέο έτος για τους λογαριασμούς ρεύματος - Τι δείχνουν τα έως τώρα στοιχεία για τις τιμές - Οι χρωματιστοί λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος


Νέα δεδομένα αναμένεται να διαμορφωθούν σχετικά με τους λογαριασμούς ρεύματος από την 1η Ιανουαρίου 2024, καθώς όπως φαίνεται και από τις παραμέτρους που κατέθεσαν, οι εταιρίες στην αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή, θα υπάρξουν μεγάλες αποκλίσεις στις προσφορές των προμηθευτών για το «πράσινο» τιμολόγιο.


Προς το παρόν, με βάση την υπόθεση ότι η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας στο Χρηματιστήριο για τον μήνα Δεκέμβριο θα διαμορφωθεί στα 122 ευρώ ανά μεγαβατώρα, τη χαμηλότερη τιμή θα την έχει η ΔΕΗ με 15,932 σεντς ανά κιλοβατώρα, με τις άλλες τέσσερις εταιρείες να τιμολογούνται ως εξής: 16,596 σεντς, 17,195 σεντς, 19,654 σεντς και 20,572 σεντς ανά κιλοβατώρα.

Σημειώνεται ότι οι τελικές τιμές που θα ισχύσουν τον πρώτο μήνα του έτους θα ανακοινωθούν την 1η Ιανουαρίου, ενώ σε κάθε περίπτωση και στη συνέχεια οι τιμές θα ανακοινώνονται την πρώτη μέρα του μήνα στις αντίστοιχες ιστοσελίδες των προμηθευτών και της Ρυθμιστικής Αρχής. Έτσι, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται για όλες τις τιμές, να τις συγκρίνουν και να επιλέγουν την καταλληλότερη και πιοσυμφέρουσα για αυτούς.

Μάλιστα, κάθε μήνα, η τιμή θα προκύπτει από μαθηματικό τύπο, που θα οριστεί με υπουργική απόφαση, συν το περιθώριο κέρδους που θα εφαρμόζει κάθε προμηθευτής. Η τιμή θα αλλάζει κάθε μήνα οπότε θα διορθώνονται προς τα πάνω ή κάτω τα τιμολόγια με βάση την εξέλιξη των τιμών που προηγήθηκε και των άλλων παραγόντων που θα περιλαμβάνονται στον εν λόγω μαθηματικό τύπο. Η τιμή θα είναι τελική, δηλαδή οι όποιες εκπτώσεις πρέπει να είναι ενσωματωμένες στο τιμολόγιο που ανακοινώνει κάθε προμηθευτής.

Οι χρωματιστοί λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος



Επισημαίνεται ότι οι πάροχοι ηλεκτρικού ρεύματος θα πρέπει να ενημερώσουν τους καταναλωτές για τους νέους χρωματιστούς λογαριασμούς και εκείνοι – με τη σειρά τους – να επιλέξουν ποιο από τα νέα τιμολόγια θέλουν να κρατήσουν, αλλά μόνο μεταξύ των τριών χρωμάτων.

  1. Μπλε - σταθερά: Είναι τα τιμολόγια ορισμένου χρόνου, με σταθερή τιμή χρέωσης για όλη την περίοδο της σύμβασης.
  2. Κίτρινα - κυμαινόμενα: Είναι τα τιμολόγια, τα οποία είναι συνδεδεμένα με την τιμή της χονδρεμπορικής στο Χρηματιστήριο ενέργειας. Τα εν λόγω τιμολόγια διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες – με τιμολόγηση ex ante (εκ των προτέρων) και με τιμολόγηση ex post (εκ των υστέρων).
  3. Πορτοκαλί - δυναμικά: Αφορούν στη δυνατότητα δυναμικής τιμολόγησης, με βάση τις τιμές της αγοράς. Προϋπόθεση για την επιλογή αυτών των τιμολογίων συνιστά η λειτουργία έξυπνου τηλεμετρούμενου μετρητή στην παροχή των καταναλωτών.
  4. Πράσινο τιμολόγια, τα οποία θα είναι υποχρεωτικά για όλους τους παρόχους για έναν χρόνο, θα μεταπέσουν όσοι δεν επιλέξουν κάποιες από τις παραπάνω τρεις κατηγορίες, δηλαδή όσοι έχουν συμβόλαια με σταθερή τιμή κιλοβατώρας και δηλώσουν ρητά ότι δεν επιθυμούν το «πράσινο» τιμολόγιο. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις έως τώρα εκτιμήσεις, αναμένεται να μεταφερθούν στο «πράσινο» τιμολόγιο άνω του 70% των καταναλωτών.

Θεόδωρος Σκυλακάκης: «Περιμένετε μέχρι τον Ιανουάριο για να διαλέξετε»

Ο υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης, συνέστησε στους πολίτες να περιμένουν μέχρι τον Ιανουάριο προκειμένου να επιλέξουν τον λογαριασμό ρεύματος που επιθυμούν.

Ειδικότερα, σε σχετικές δηλώσεις του που μεταδόθηκαν στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του MEGA, την Παρασκευή (01/12), ο Θεόδωρος Σκυλακάκης ανέφερε: «Να περιμένουν οι καταναλωτές να δουν πρώτα τα τιμολόγια του ρεύματος από την 1η Ιανουαρίου και με ένα απλό κλικ, μέχρι τέλος Ιανουαρίου, μπορούν να διαλέξουν. Δεν χρειάζεται να βιαστούν».
ieidiseis.gr

Παγίδα για παρακολουθήσεις δημοσιογράφων στην Ευρώπη βλέπουν οι Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα

Το άρθρο περί εξαίρεσης για λόγους «εθνικής ασφάλειας» είναι αμφίβολο εάν θα αντικρούει τις αυταρχικές πρακτικές κυβερνήσεων για υποκλοπές.

Μετά από μήνες συζητήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση για έναν νόμο που θα προστατεύει την ελευθερία του Τύπου (European Media Freedom Act – EMFA) και θα αντικρούει τις αυταρχικές πρακτικές κυβερνήσεων για υποκλοπές, «νόμιμες» ή παράνομες, όπως έγινε στην Ελλάδα με την ΕΥΠ του Κυριάκου Μητσοτάκη και το Predator, στο παρά πέντε υπάρχουν διαφωνίες σε ένα άρθρο.

Πρόκειται για το άρθρο 4 που προβλέπει εξαίρεση για «εθνική ασφάλεια», πράγμα που λύνει τα χέρια της εξουσίας να παρακολουθεί τελικά όποιον θέλει, αφού μπορεί να επικαλεστεί εύκολα την εθνική ασφάλεια.

Η ελευθερία του Τύπου στην Ευρώπη κινδυνεύει από μια τέτοια διατύπωση και για την προστασία των δημοσιογράφων και των πηγών τους οι Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα (RSF) χτυπούν το καμπανάκι του κινδύνου.

Η ανακοίνωση των Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα

«Ευρωπαϊκή Ένωση: Μια εξαίρεση εθνικής ασφάλειας στο EMFA θα ήταν ένα πολύ ανησυχητικό μήνυμα για την ελευθερία του Τύπου.

Το άρθρο για την προστασία του απορρήτου των πηγών και κατά της παρακολούθησης δημοσιογράφων είναι το μόνο μείζον ζήτημα που εξακολουθεί να εκκρεμεί στις διαπραγματεύσεις για την τελική μορφή του προτεινόμενου νόμου για την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης. Οι Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα (RSF) επιμένουν οι διαπραγματευτές να υιοθετήσουν την πιο προστατευτική διατύπωση και απορρίπτουν την εξαίρεση για την εθνική ασφάλεια που προτείνει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Μετά από μήνες συζήτησης, το άρθρο 4 για το απόρρητο των πηγών και την παρακολούθηση των δημοσιογράφων είναι το βασικό ζήτημα που απομένει να επιλυθεί στην τελική ευθεία των διαπραγματεύσεων μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της ΕΕ για τον EMFA. Στόχος είναι να επιτευχθεί συμφωνία έως τις 15 Δεκεμβρίου.

Το Ευρωκοινοβούλιο έχει προτείνει ένα φιλόδοξο προστατευτικό καθεστώς, αλλά το Συμβούλιο θέλει να συμπεριλάβει μια ρήτρα που να δηλώνει ότι οι προστασίες του EMFA για τους δημοσιογράφους «δεν θίγουν την ευθύνη των κρατών μελών να προστατεύουν την εθνική ασφάλεια» (άρθρο 4-4).

Αν θα διατηρηθεί ή όχι αυτή η ρήτρα εθνικής ασφάλειας βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης. Εκ πρώτης όψεως, μπορεί να φαίνεται ότι δεν είναι παρά μια υπενθύμιση αυτού που ήδη ορίζουν οι συνθήκες της ΕΕ. Ωστόσο, η επιμονή ορισμένων χωρών σε αυτή τη διάταξη εγείρει φόβους ότι θα μπορούσε να στοχεύει –ή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί– για να παραμερίσει όλες τις προστασίες του νόμου κάθε φορά που ένα κράτος μέλος πιστεύει ότι διακυβεύεται η εθνική ασφάλεια.

Για το λόγο αυτό, η ρήτρα βρίσκει ισχυρή αντίσταση στο Κοινοβούλιο και από πολλές οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, συμπεριλαμβανομένης της RSF, η οποία την αποκάλεσε «λευκή επιταγή για άκρατη παρακολούθηση, ένα μικρό βήμα από την πιο ωμή μορφή αστυνομικής κατασκοπείας και ανοιχτή πόρτα στην κατάχρηση».

«Ο πρώτος νόμος της ΕΕ για την ελευθερία των Μέσων Ενημέρωσης πρέπει να θεσπίσει την ισχυρότερη προστασία των δημοσιογράφων από την παρακολούθηση και τις απειλές για το απόρρητο των πηγών τους. Η εξαίρεση για την εθνική ασφάλεια δεν έχει θέση σε αυτή τη νομοθεσία. Επιμένουμε να ακολουθήσει το Συμβούλιο της ΕΕ τις συστάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και να εγκαταλείψει αυτήν την εξαιρετικά ανεπιθύμητη διάταξη» (Julie Majerczak, εκπρόσωπος της RSF στην ΕΕ).

Θα ήταν προς όφελος του Συμβουλίου να αποδεχθεί συμβιβασμό για το άρθρο 4 και να συμφωνήσει με τις εγγυήσεις, όπως προτείνει το Ευρωκοινοβούλιο. Η συμπερίληψη αυτών των εγγυήσεων, ελλείψει της ειδικής αναφοράς του άρθρου 4-4 στην εθνική ασφάλεια δεν θα επηρέαζε με κανέναν τρόπο την ικανότητα των κρατών μελών να προστατεύουν την εθνική ασφάλεια. Αυτή η ικανότητα ορίζεται ήδη ως αποκλειστικά εθνικό προνόμιο στο άρθρο 4-2 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αν και το προστατευτικό καθεστώς που προτείνει το Ευρωκοινοβούλιο θα μπορούσε να τροποποιηθεί με διάφορους τρόπους, είναι καλύτερα να μπορεί να ανταποκριθεί στον διακηρυγμένο στόχο του EMFA για προστασία της ελευθερίας των Μέσων Ενημέρωσης.»

Τσουνάμι σε παραθαλάσσιες περιοχές των Φιλιππίνων μετά από σεισμό 7,6 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ

Προειδοποιήσεις για τσουνάμι εκδόθηκαν στις Φιλιππίνες μετά από σεισμό 7,6 Ρίχτερ που σε θαλάσσια περιοχή στο νησί Μιντανάο

Ισχυρή σεισμική δόνηση μεγέθους 7,6 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ σημειώθηκε στις 22:37 του Σαββάτου στις Φιλιππίνες.(16:37 ώρα Ελλάδας) 

Το επίκεντρο του σεισμού βρισκόταν στο ανατολικό τμήμα της νήσου Μιντανάο, στα νότια των Φιλιππίνων, πολύ κοντά στις ακτές.

Το εστιακό βάθος, σύμφωνα με το USGS, ήταν στα 32,8 χιλιόμετρα.


Λίγη ώρα αργότερα στις 23:06 καταγράφηκε μετασεισμός με μέγεθος 6,1 Ρίχτερ και επίκεντρο κοντά σε αυτό του μεγαλύτερου σεισμού.

Αμέσως μετά τον σεισμό εκδόθηκε προειδοποίηση για τσουνάμι, το οποίο καλύπτει την ευρύτερη περιοχή ως τις ακτές της Ιαπωνίας.



Έφη Αχτσιόγλου στην Εφ.Συν.: «Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα νέο παράδειγμα πολιτικής»

Η Έφη Αχτσιόγλου σε πρόσφατη συνέντευξη της στον «Εφημερίδα των Συντακτών» και τον δημοσιογράφο Δημήτρη Τερζή μιλάει μεταξύ άλλων για την εξέλιξη του ΣΥΡΙΖΑ, την απόφαση αποχώρησης από το κόμμα, αλλά και τα μελλοντικά πολιτικά της σχέδια...


«Επέλεξα συνειδητά να μη χρησιμοποιήσω το όνομα του κ. Τσίπρα σε κανένα στάδιο της προεδρικής εκλογής, παρότι όλοι γνώριζαν τη στενή συνεργασία που είχαμε για χρόνια, επέλεξα να μην τον εργαλειοποιήσω σεβόμενη την απόφασή του και φυσικά να μην τον εμπλέξω σε αυτές τις χυδαίες πρακτικές που ήταν σαφές ποιος τις καθοδηγούσε, ποιον ευνοούσαν και ποιον έπλητταν».

Δύο μέρες πριν ανακοινωθεί το όνομα της νέας κοινοβουλευτικής ομάδας των αποχωρησάντων βουλευτών από τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., η Εφη Αχτσιόγλου μιλάει στην «Εφ.Συν.» και τον δημοσιογράφο Δημήτρη Τερζή για το νέο πολιτικό εγχείρημα στο οποίο συμμετέχει, εξηγεί τους λόγους αποχώρησής από το κόμμα και απευθύνεται στους πολίτες που δεν έχουν βρει πολιτική έκφραση σε κάποιον από τους υπάρχοντες πολιτικούς σχηματισμούς.

Μιλάει για το βράδυ των εσωκομματικών εκλογών, για τον πόλεμο που δέχθηκε ως «υπονομεύτρια» του Αλέξη Τσίπρα, αναφέρεται στον τέως πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και ασκεί έντονη κριτική στον Στέφανο Κασσελάκη και στην ηγετική ομάδα που τον περιβάλλει, υποστηρίζοντας ότι έχουν την αποκλειστική ευθύνη που δεν άφησαν κανένα περιθώριο πολιτικής συμβίωσης.

  • «Εφ.Συν.» Θυμάμαι το βράδυ των εσωκομματικών εκλογών να σηκώνετε τη γροθιά σας εν μέσω συνθημάτων για την Αριστερά. Το γεγονός ότι σήμερα βρίσκεστε εκτός κόμματος και συμμετέχετε σε μια νέα προσπάθεια έχει σχέση και με εκείνη τη νύχτα;

Έφη Αχτσιόγλου: «Το βράδυ των εσωκομματικών εκλογών είχε προκύψει ένα συγκεκριμένο, καθαρό και αδιαμφισβήτητο αποτέλεσμα, το οποίο όλοι αναγνωρίσαμε και αποδεχτήκαμε. Προφανώς και είχαμε επιφυλάξεις για την επικείμενη πορεία καθώς είχαμε καλέσει τον κ. Κασσελάκη να τοποθετηθεί πολιτικά το προηγούμενο διάστημα και το απέφευγε συστηματικά. Ομως το αποτέλεσμα έγινε απολύτως σεβαστό. Η δύσκολη απόφαση που λάβαμε έχει να κάνει με όσα ακολούθησαν τις εσωκομματικές εκλογές, με τη στάση και τις επιλογές του νέου προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και της ηγετικής του ομάδας. Επιλογές που δεν άφηναν κανένα περιθώριο πολιτικής συμβίωσης.

Ο κ. Κασσελάκης και η ηγετική του ομάδα επέλεξαν να οδηγήσουν τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. σε μια διαδικασία πλήρους μετάλλαξης που τον απομακρύνει από τις θέσεις ενός κόμματος που υπηρετεί τα συμφέροντα της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας. Σας θυμίζω ενδεικτικά ότι η ομιλία του κ. Κασσελάκη στον ΣΕΒ ήταν σε ευθεία αντίθεση με τις προγραμματικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. για την εργασία και τις ιδεολογικές αρχές της Αριστεράς. Για εμένα ήταν μη υποστηρίξιμη αυτή η μετατόπιση, επέλεξα ωστόσο να ασκήσω την κριτική μου εντός των οργάνων του ΣΥΡΙΖΑ. Ταυτόχρονα, με δική τους ευθύνη ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. εισήλθε σε μια διαλυτική κρίση. Η διαρκής επικυριαρχία της λογικής του εσωτερικού εχθρού και των υπονομευτών για όλα τα ζητήματα, η παραβίαση του καταστατικού και της πειθαρχικής διαδικασίας, το διάγγελμα για δημοψήφισμα διαγραφών, η διχαστική και προσβλητική ομιλία του κ. Κασσελάκη στην Κεντρική Επιτροπή, η κατάργηση της εσωκομματικής δημοκρατίας και της συζήτησης.

Οι διαφορές μας με τις πολιτικές θέσεις, το ύφος και το ήθος της νέας ηγεσίας κατέστησαν ανυπέρβλητες.

Κάναμε τη δύσκολη επιλογή της αποχώρησης, όπως και χιλιάδες μέλη του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., από ένα κόμμα που η ηγεσία του το οδηγεί στην απαξίωση και τη συρρίκνωση, που του αφαιρεί την ικανότητα να ασκήσει δυναμική, προγραμματική αντιπολίτευση στη Ν.Δ. και στον κ. Μητσοτάκη από αριστερές και προοδευτικές θέσεις.»

  • «Εφ.Συν.» Οι επικριτές σας λένε ότι αποχωρήσατε από το κόμμα επειδή χάσατε την προεδρία. Την ίδια ώρα πρώην σύντροφοί σας που έμειναν στο κόμμα υποστηρίζουν ότι θα έπρεπε να έχετε μείνει και να δώσετε τη μάχη στα όργανα και στο συνέδριο. Τι τους απαντάτε;

Έφη Αχτσιόγλου: «Υπηρέτησα τον ΣΥΡΙΖΑ ως απλό μέλος, ως στέλεχος, ως βουλευτίνα και ως υπουργός. Εδωσα μάχες για να βελτιωθεί η ζωή των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων. Η υποψηφιότητά μου ήταν μια απόφαση ευθύνης με στόχο να υπηρετήσω τον ίδιο σκοπό. Επομένως, η κατηγορία για τις «καρέκλες» απλώς δεν συνδέεται με κανέναν τρόπο με το πώς είχα υπηρετήσει τον χώρο αυτόν, εδώ και πολλά χρόνια. Είναι, δε, και ακραία υποκριτικό να εκτοξεύεται από ένα πρόσωπο που τη στιγμή που εμφανίστηκε στο κόμμα, επεδίωξε αμέσως να γίνει πρόεδρός του.»
Από εκεί και πέρα, η νέα κατάσταση που διαμορφώθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., όπως προανέφερα, αλλοιώνει τον χαρακτήρα του, μετατοπίζει τη θέση του, τον μεταλλάσσει. Απεμπολεί θέσεις, αρχές και αξίες της Αριστεράς, καταργεί τη δημοκρατική λειτουργία και τις συλλογικές διαδικασίες και προφανώς δεν μπορεί να αντιπαρατεθεί δυναμικά και ουσιαστικά με τη Δεξιά.

Αυτοί είναι οι λόγοι της απόφασής μου, αυτοί είναι οι λόγοι της αποχώρησης χιλιάδων μελών και στελεχών.

Είναι όμως και ιδιαίτερα αντιφατικό να συνδέουν την αποχώρησή μας με κάποια «καρέκλα». Αν θέλαμε τις «καρέκλες» θα παραμέναμε στον ΣΥΡΙΖΑ- Π.Σ., κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, θα αποδεχόμασταν τις θέσεις που μας προσέφερε ο κ. Κασσελάκης, δεν θα αποχωρούσαμε παίρνοντας το ρίσκο να ξεκινήσουμε τα πάντα από την αρχή.

Δεν θεωρώ ότι η υποψηφιότητά μου για την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. δημιουργεί την ηθική ή πολιτική υποχρέωση να αποδεχτώ τη μετάλλαξη, να αποδεχτώ προσβολές και διχαστικές πρακτικές, να υπηρετήσω ένα σχέδιο που συγκρούεται με τις αρχές και τις πολιτικές μου θέσεις που υπηρετούσα μέχρι σήμερα. Το αντίθετο ισχύει.

Οσο για τη μάχη στα όργανα, είδαν όλοι ποια τύχη επιφυλάσσει στα όργανα και στις συλλογικές δημοκρατικές διαδικασίες η νέα ηγεσία: απαξίωση, ακύρωση και εκφυλισμό. Ολα αυτά δεν σημαίνουν ότι κατακρίνω όσους επιλέγουν να παραμείνουν στον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., η απόφαση είναι προσωπική, με τα κριτήρια που θέτει ο καθένας, και είναι απολύτως σεβαστή.»

  • «Εφ.Συν.» Στην προεκλογική περίοδο σας κόλλησαν την ταμπέλα της υπονομεύτριας του Αλέξη Τσίπρα, με τη διαβόητη πλέον ιστορία με το sms. Θεωρείτε ότι σε αυτό το κομμάτι θα έπρεπε να επέμβει ο τέως πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, όχι για να πάρει το μέρος σας, αλλά για να ξεκαθαρίσει το τοπίο αναφορικά με τα όσα λέγονταν τότε και τα οποία σας αφορούσαν άμεσα;

Έφη Αχτσιόγλου: «Η ιστορία αυτή ήταν μια χυδαία αθλιότητα. Κάποιοι ανέλαβαν να εκτελέσουν ένα συμβόλαιο το οποίο υπηρέτησε τον κ. Κασσελάκη και στηρίχθηκε από εξέχοντα στελέχη της ηγετικής του ομάδας. Ο ίδιος ο κ. Κασσελάκης δεν αποδοκίμασε ούτε καταδίκασε αυτή την πρακτική και όσους από το περιβάλλον του τη στήριξαν. Μάλιστα -και αυτό είναι ακόμα μία απόδειξη της μη δυνατότητας πολιτικής συμβίωσης- η αθλιότητα περί υπονομευτών του Αλέξη Τσίπρα συνεχίστηκε και μετά την εκλογή προέδρου με την καθοδήγηση της ηγετικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

Οσον αφορά τη στάση του Αλέξη Τσίπρα είναι απολύτως σεβαστή. Επέλεξε να είναι ουδέτερος στη διαδικασία εκλογής και να μη μιλήσει για να μην την επηρεάσει. Από την πλευρά μου επέλεξα συνειδητά να μη χρησιμοποιήσω το όνομα του κ. Τσίπρα σε κανένα στάδιο της προεδρικής εκλογής, παρότι όλοι γνώριζαν τη στενή συνεργασία που είχαμε για χρόνια, επέλεξα να μην τον εργαλειοποιήσω σεβόμενη την απόφασή του και φυσικά να μην τον εμπλέξω σε αυτές τις χυδαίες πρακτικές που ήταν σαφές ποιος τις καθοδηγούσε, ποιον ευνοούσαν και ποιον έπλητταν. Αυτοί που δεν τον σεβάστηκαν και ενέπλεξαν το όνομά του σε αυτή την αθλιότητα είναι γνωστοί και είναι οι ίδιοι που με κάθε ευκαιρία λοιδορούν και απαξιώνουν τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ 2015-2019.»

  • «Εφ.Συν.» Επικοινώνησε μαζί σας όλο αυτό το διάστημα ο Αλέξης Τσίπρας;

Έφη Αχτσιόγλου: «Η τελευταία επικοινωνία που είχαμε ήταν το βράδυ των εσωκομματικών εκλογών, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, οπότε και με κάλεσε για να με συγχαρεί για τον αγώνα που έδωσα.»

  • «Εφ.Συν.» Συγκροτήσατε μια νέα κοινοβουλευτική ομάδα και όπως λέτε, αντίπαλός σας θα είναι η Ν.Δ. του Κυριάκου Μητσοτάκη. Δεν φοβάστε τις τρικλοποδιές και τον ανταγωνισμό από τον ΣΥΡΙΖΑ; Στην περίπτωση που δεχθείτε επιθέσεις από πρώην συντρόφους σας δεν θα απαντήσετε;

Έφη Αχτσιόγλου: «Δεν υπάρχει τίποτα που να μας φοβίζει στην πολιτική αντιπαράθεση. Με τις θέσεις και τις προτάσεις μας θα επιδιώξουμε να εκφράσουμε τους αριστερούς και προοδευτικούς πολίτες. Να συσπειρώσουμε δυνάμεις με ένα ριζοσπαστικό και ρεαλιστικό πολιτικό σχέδιο, το οποίο θα μπορεί να συγκρουστεί με τις πολιτικές της Νέας Δημοκρατίας και να τις νικήσει. Αντίπαλός μας είναι η κυβέρνηση της Ν.Δ. και οι πολιτικές που πλήττουν την κοινωνική πλειοψηφία, αυτό είναι ξεκάθαρο για εμάς. Η πολιτική παρουσία, ο δημόσιος διάλογος και η αντιπαράθεση προτάσεων, όμως, επιβάλλουν να δίνονται απαντήσεις προς οποιαδήποτε κατεύθυνση όταν αυτό είναι αναγκαίο».

  • «Εφ.Συν.» Ποια θα είναι τα πολιτικά χαρακτηριστικά της νέας Κ.Ο. που δημιουργείτε και μακροπρόθεσμα του νέου πολιτικού φορέα που, φαντάζομαι, θα δοκιμαστεί στις ευρωεκλογές; Τι καινούργιο κομίζετε για να γίνετε ελκυστικοί στην κοινωνία;

Έφη Αχτσιόγλου: «Η κοινοβουλευτική ομάδα που συγκροτούμε θα παρουσιάσει ένα συνεκτικό σχέδιο μιας προοδευτικής, οικολογικής, αριστερής εναλλακτικής πρότασης για τη χώρα.

Στόχος μας είναι να φέρουμε στο επίκεντρο τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, οι νέοι, οι επαγγελματίες, τα νοικοκυριά των λαϊκών και μεσαίων στρωμάτων -ζητήματα οικονομικά και κοινωνικά, των χαμηλών εισοδημάτων και της μεγάλης ακρίβειας, των δικαιωμάτων και της δημοκρατίας, της οικολογίας και της κλιματικής κρίσης- όχι όμως μόνο ως διαπιστώσεις, αλλά με προτάσεις για λύσεις και για μια νέα προοπτική.

Το κρίσιμο είναι αν η ελληνική κοινωνία και η οικονομία μπορούν να οδηγηθούν σε μια πορεία ανάπτυξης και ευημερίας με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης και συμπερίληψης, χωρίς αποκλεισμούς, με μείωση και όχι διεύρυνση των ανισοτήτων, με αλληλεγγύη, με απομόνωση του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας, με μια καθολική ήττα και συντριβή της Ακροδεξιάς και των ακροδεξιών αντιλήψεων.

Οι ριζοσπαστικές, σύγχρονες και ρεαλιστικές απαντήσεις σε αυτά τα ζητούμενα είναι το νέο που έχει ανάγκη η κοινωνία, και αυτό το νέο θέλουμε και μπορούμε να εκφράσουμε με την παρουσία μας, με τις προτάσεις και τις θέσεις που θα αναπτύξουμε.

Δεν σκοπεύουμε όμως να περιοριστούμε στο Κοινοβούλιο. Το κρίσιμο στο νέο εγχείρημα είναι η κινητοποίηση του κόσμου της Αριστεράς από τα κάτω, η δημιουργία ενός νέου παραδείγματος πολιτικής με αυτενέργεια, με πρωτοβουλίες από τη βάση, με πραγματική δημοκρατία και συμμετοχή. Ενα νέο παράδειγμα πολιτικής που ο προοδευτικός κόσμος έχει ανάγκη και θα του δώσει πνοή.»

  • «Εφ.Συν.» Ο νέος φορέας θα είναι ανοιχτός σε συνεργασίες και αν ναι, σε αυτές συμπεριλαμβάνεται και το ΠΑΣΟΚ; Με ποιους όρους μπορεί να δημιουργηθεί από πλευράς σας μια κουλτούρα συνεργασίας;


Έφη Αχτσιόγλου: «Οι πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις των τελευταίων μηνών έχουν δημιουργήσει ένα μεγάλο κενό στα αριστερά του πολιτικού συστήματος. Κενό που πρέπει να πληρωθεί αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τη Νέα Δημοκρατία. Δυστυχώς για διαφορετικούς λόγους κανένας από τους υπάρχοντες σήμερα πολιτικούς σχηματισμούς δεν μπορεί να αναλάβει αυτόν τον κρίσιμο ρόλο. Εμείς λοιπόν απευθυνόμαστε στους πολίτες που δεν βρίσκουν την έκφρασή τους μέσα στα υπάρχοντα πολιτικά κόμματα, σε πολίτες που έχουν αποστασιοποιηθεί από την πολιτική δράση και συμμετοχή. Απευθυνόμαστε στους ανθρώπους που προβληματίζονται και ασφυκτιούν από την οικονομική πίεση, την εργασιακή ανασφάλεια, την υποβάθμιση της δημόσιας Υγείας και Παιδείας, την προσβολή δημοκρατικών θεσμών και λειτουργιών από μια αλαζονική κυβέρνηση.

Είναι διαφορετικό ζήτημα οι κοινοβουλευτικές συγκλίσεις σε ζητήματα αντιπολίτευσης και άλλο πράγμα η πολιτική συμπόρευση. Δυνατότητα συμπόρευσης με τα υπάρχοντα κοινοβουλευτικά κόμματα ή με πρώην κοινοβουλευτικά κόμματα δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή. Η πολιτική συμμαχιών και συνεργασιών έχει πολλά κριτήρια και προϋποθέσεις που σήμερα δεν πληρούνται, σε κάθε περίπτωση όμως εμείς παραμένουμε ανοιχτοί στον διάλογο με θέσεις και προτάσεις από τη σκοπιά του κόσμου της εργασίας.

Αυτό που προέχει λοιπόν είναι η κινητοποίηση του αριστερού και προοδευτικού κόσμου, αλλά και ο απεγκλωβισμός δυνάμεων από το φάσμα της απογοήτευσης, της αδράνειας και της ανάθεσης. Αυτή τη συμπόρευση θέλουμε να πετύχουμε, δημιουργώντας ένα προοδευτικό πλειοψηφικό ρεύμα που θα αλλάξει τους πολιτικούς συσχετισμούς.»

πηγή: «Εφ.Συν.»

ΕΕ: Πολιτική συμφωνία για τον κανονισμό για την ανθεκτικότητα στον κυβερνοχώρο

Ο κανονισμός για την κυβερνοανθεκτικότητα, όπως αποκαλείται, αποτελεί την πρώτη νομοθεσία αυτού του είδους στον κόσμο και είχε προταθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Σεπτέμβριο του 2022. Για την εφαρμογή του σε όλα τα κράτη, μετά τη χθεσινή συμφωνία...

Την ικανοποίησή της για την πολιτική συμφωνία, που επετεύχθη χθες το βράδυ μεταξύ του Ευρωκοινοβουλίου και του Συμβουλίου της ΕΕ για τον νέο κανονισμό για τις υποχρεωτικές απαιτήσεις κυβερνοασφάλειας σε «υλισμικό (hardware) και λογισμικό (software)», που χρησιμοποιείται σε συσκευές παρακολούθησης βρεφών, έξυπνα ρολόγια, βιντεοπαιχνίδια κ.λπ., εκφράζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ο κανονισμός για την κυβερνοανθεκτικότητα, όπως αποκαλείται, αποτελεί την πρώτη νομοθεσία αυτού του είδους στον κόσμο και είχε προταθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Σεπτέμβριο του 2022. Για την εφαρμογή του σε όλα τα κράτη, μετά τη χθεσινή συμφωνία, απομένει η επίσημη έγκριση από τα δύο θεσμικά όργανα της ΕΕ και η δημοσίευση του κανονισμού στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.

Ο κανονισμός, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, «θα βελτιώσει το επίπεδο κυβερνοασφάλειας των ψηφιακών προϊόντων προς όφελος των καταναλωτών και των επιχειρήσεων σε όλη την ΕΕ», καθώς θεσπίζει «αναλογικές υποχρεωτικές απαιτήσεις κυβερνοασφάλειας» για κάθε είδους hardware και software, από τις συσκευές παρακολούθησης βρεφών και τα έξυπνα ρολόγια ως τα βιντεοπαιχνίδια, τα τείχη προστασίας και τους δρομολογητές. Ανάλογα, δε, με το επίπεδο κινδύνου, το κάθε προϊόν θα υπόκειται σε διαφορετικές απαιτήσεις ασφάλειας, ενώ λιγότερο από το 10% των προϊόντων θα υπόκειται σε αξιολογήσεις από τρίτους.

Βάσει του κανονισμού, οι κατασκευαστές hardware και software θα πρέπει να εφαρμόσουν μέτρα κυβερνοασφάλειας σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του προϊόντος, από το σχεδιασμό και την ανάπτυξη έως τη διάθεση του προϊόντος στην αγορά, ενώ τα προϊόντα αυτά «θα φέρουν τη σήμανση CE για να υποδεικνύουν ότι συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του Κανονισμού και επομένως μπορούν να πωληθούν στην ΕΕ».

Ο κανονισμός θα εισάγει επίσης τη νομική υποχρέωση για τους κατασκευαστές να παρέχουν στους καταναλωτές «έγκαιρες ενημερώσεις ασφαλείας για αρκετά χρόνια μετά την αγορά» και η περίοδος αυτή «πρέπει να αντικατοπτρίζει τον χρόνο που αναμένεται να χρησιμοποιηθούν τα προϊόντα».

Με την έναρξη ισχύος του κανονισμού, οι κατασκευαστές, οι εισαγωγείς και οι διανομείς προϊόντων hardware και software θα έχουν στη διάθεσή τους 36 μήνες για να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις, με εξαίρεση μια πιο περιορισμένη περίοδο χάριτος 21 μηνών σε σχέση με την υποχρέωση αναφοράς των κατασκευαστών για «περιστατικά και τρωτά σημεία».

Τριπλασιάστηκε ο αριθμός των επιθέσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού λογισμικού

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, «τον τελευταίο χρόνο, ο αριθμός των επιθέσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού λογισμικού έχει τριπλασιαστεί και καθημερινά, μικρές επιχειρήσεις και κρίσιμα ιδρύματα όπως τα νοσοκομεία, γίνονται στόχος εγκληματιών στον κυβερνοχώρο». Εκτιμάται, δε, ότι «κάθε 11 δευτερόλεπτα, ένας οργανισμός πλήττεται από επίθεση ransomware, με κόστος περίπου 20 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως», ενώ, μόνο το 2021, «οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου μπόρεσαν να χακάρουν συσκευές και να εξαπολύσουν περίπου 10 εκατομμύρια κατανεμημένες επιθέσεις άρνησης υπηρεσίας (DDoS) παγκοσμίως, καθιστώντας τους ιστότοπους και τις διαδικτυακές υπηρεσίες απρόσιτες στους χρήστες τους».

Ο νέος κανονισμός βασίζεται στη Στρατηγική της ΕΕ για την Κυβερνοασφάλεια του 2020 και στη Στρατηγική της Ένωσης Ασφάλειας της ΕΕ για το 2020 και ανακοινώθηκε στην ομιλία για την Κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2021 ως μέρος του σχεδίου για την οικοδόμηση μιας Ευρώπης κατάλληλης για την ψηφιακή εποχή. Θα συμπληρώσει, δε, την υφιστάμενη νομοθεσία, και συγκεκριμένα το πλαίσιο NIS2, που εγκρίθηκε το 2022.

Μ. Σχοινάς: «Οι νέοι κανόνες απαιτούν κάθε διασυνδεδεμένο προϊόν που πωλείται στην ΕΕ να είναι ασφαλές στον κυβερνοχώρο και να διασφαλίζει ότι οι επιχειρήσεις και τα σπίτια μας γίνονται πιο ασφαλή»

«Η ασφάλεια όλων των προϊόντων που κυκλοφορούν στην ΕΕ ήταν πάντα προτεραιότητα και success story», τόνισε ο αντιπρόεδρος για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής μας, Μαργαρίτης Σχινάς, σε δήλωσή του με αφορμή την επίτευξη της πολιτικής συμφωνίας, προσθέτοντας ότι «με τον νόμο για την ανθεκτικότητα στον κυβερνοχώρο (Cyber Resilience Act), καλύπτουμε ένα κενό, συμπληρώνοντας τους κανόνες ασφαλείας, έτσι ώστε η ασφάλεια από το σχεδιασμό να ισχύει για όλα τα προϊόντα που φτάνουν σε καταναλωτές και χρήστες της ΕΕ», καθώς «οι νέοι κανόνες απαιτούν κάθε διασυνδεδεμένο προϊόν που πωλείται στην ΕΕ να είναι ασφαλές στον κυβερνοχώρο και να διασφαλίζει ότι οι επιχειρήσεις και τα σπίτια μας γίνονται πιο ασφαλή».

Την πολιτική συμφωνία για τον νέο κανονισμό χαιρέτισαν και η αντιπρόεδρος για τις Αξίες και τη Διαφάνεια, Βέρα Γιούροβα, και ο επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά, Τιερί Μπρετόν.
Χρυσόστομος Μπίκατζικ / ΑΠΕ-ΜΠΕ
© all rights reserved
customized with από: antikry.gr