«Συμμαχία του Νότου»: Μια ξαναζεσταμένη σούπα

Από το… χρονοντούλαπο του Μεγάρου Μαξίμου και πάλι πίσω στην ελληνική πραγματικότητα επαναφέρει ο Αλέξης Τσίπρας την περίφημη «συμμαχία του Νότου». Δεν είναι η πρώτη φορά που ο πρωθυπουργός παίζει αυτό το χαρτί....


του Αλέξανδρου Διαμάντη στο liberal.gr

Από το… χρονοντούλαπο του Μεγάρου Μαξίμου και πάλι πίσω στην ελληνική πραγματικότητα επαναφέρει ο Αλέξης Τσίπρας την περίφημη «συμμαχία του Νότου». Δεν είναι η πρώτη φορά που ο πρωθυπουργός παίζει αυτό το χαρτί, αφού και πάλι το καλοκαίρι του 2013 είχε προσπαθήσει να «συγκαλέσει» μια τέτοια άτυπη σύνοδο. Για την ιστορία ο ΣΥΡΙΖΑ εκείνη την περίοδο προετοιμαζόταν για συνέδριο, όπως δηλαδή και σήμερα!

Στην ρητορική του τότε υπήρχαν (βαρύγδουπες) εκφράσεις όπως «ένα μεγάλο μέτωπο των λαών της ευρωπαϊκής περιφέρειας» ή ένα «ισχυρό μέτωπο των λαών του ευρωπαϊκού Νότου», μια «νέα μεσογειακή άνοιξη των λαών και των κινημάτων» κλπ. Τις ίδιες, μάλιστα, αναμένεται να επαναλάβει και τώρα, αποπροσανατολίζοντας την συζήτηση από τα μεγάλα προβλήματα του Ελληνικού λαού.

Εξάλλου, όπως έχει δείξει η πρόσφατη ιστορία η «συμμαχία του Νότου» αποτελεί, ούτε λίγο ούτε πολύ, μια ουτοπία. Ούτε και ο «κεντροαριστερός» πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι δεν έδειξε να βλέπει με θετικό μάτι μια τέτοια πρωτοβουλία, πολύ δε περισσότερο ο Ισπανός πρωθυπουργός Μαριάνο Ραχόι. Πρόκειται με άλλα λόγια για μια πρόταση… εσωτερικής κατανάλωσης, ώστε ενδεχομένως στο επικείμενο Συνέδριο να ανακρούσει πρύμναν τα επιχειρήματα για την συνεχιζόμενη λιτότητα.

Σε κάθε περίπτωση, όπως διατείνονται συνεργάτες του Α. Τσίπρα, στόχος της συνάντησης θα είναι η διαμόρφωση ενός μετώπου το οποίο θα διεκδικήσει μεγαλύτερη ευελιξία στην οικονομική πολιτική που επιβάλλεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση και παράλληλα να δοθεί έμφαση στην υπέρβαση της κρίσης με βάση την ανάπτυξη και την απασχόληση. Ούτε αυτό φυσικά είναι κάτι νέο, αλλά το περίφημο «new deal» που διακήρυττε ο πρωθυπουργός, λίγο αφότου έλαβε τα ηνία της χώρας, κάνοντας tour σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Να θυμίσουμε ότι και τότε η προσπάθεια του έπεσε φυσικά στο κενό, καθώς ο Ευρωπαϊκός Νότος ουσιαστικά δεν… συναίνεσε και τάχθηκε (για διάφορους κυρίως πολιτικούς λόγους) με την Ευρωπαϊκό Βορρά. Έτσι ο Αλέξης Τσίπρας έμεινε ολομόναχος, παρά την αγωνιώδη προσπάθεια να δημιουργήσει μια τέτοια συμμαχία που προφανώς και ο ίδιος γνωρίζει ότι λύση δεν θα μπορούσε να δώσει και η οποία θα διασπούσε έτι περαιτέρω την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Για μια ακόμη φορά ο πρωθυπουργός φαίνεται ότι σέρνει την χώρα σε μια ιδιότυπη «απομόνωση», δημιουργώντας «εχθρούς», στην προσπάθειά του να υπερκεράσει τους εσωκομματικούς σκοπέλους, οι οποίοι αναμένεται να βγουν στην επιφάνεια όσο πλησιάζει η ημερομηνία διεξαγωγής του συνεδρίου του κόμματος.

“Υπό όρους” η διαγραφή υπολοίπου δανείου σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας της ΤτΕ

Σημαντικές βελτιώσεις υπέρ του δανειολήπτη - ακόμη και διαγραφή του υπόλοιπου της οφειλής - προβλέπει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος, ο οποίος δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β' 2376/2.8.2016). 



Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση από κύκλους του υπουργείου Οικονομίας, στην εφαρμογή του παλαιότερου κώδικα (Ν.4224/2013) διαπιστώθηκαν πολλά ουσιαστικά προβλήματα και κρίθηκε απαραίτητη η τροποποίηση του. Για την αναθεώρηση του Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών (ΚΔΤ), η Τράπεζα της Ελλάδος συνεργάστηκε με το υπουργείο, και με τη νέα απόφασή της, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε ο Κώδικας Δεοντολογίας για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ιδιωτικών οφειλών, που εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση του Ν.4224/2013 (ΦΕΚ Α' 288/31.12.2013).

Υπενθυμίζεται ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών (ΚΔΤ) αφορά τους χειρισμούς και τις διαδικασίες που οφείλουν να ακολουθούν τα πιστωτικά ιδρύματα απέναντι σε δανειολήπτες που έχουν καθυστερήσει την αποπληρωμή των οφειλών τους, θέτοντας τα βήματα που ακολουθούνται σε αυτή την περίπτωση. Το πιστωτικό ίδρυμα (ΠΙ) εντάσσει τον οφειλέτη στη δομημένη - και υποχρεωτική - διαδικασία επίλυσης καθυστερήσεων (ΔΕΚ), βάσει της οποίας, εντός συγκεκριμένων χρονικών προθεσμιών ζητά τα οικονομικά δεδομένα του οφειλέτη, τα επεξεργάζεται, και ύστερα από κοινού αναζητούν κατάλληλες λύσεις προκειμένου ο δανειολήπτης να παραμείνει συνεπής στις δανειακές του υποχρεώσεις σύμφωνα με τις οικονομικές του δυνατότητες που ενδεχομένως να έχουν σημαντικά αλλάξει και να χρειάζεται διαθρωτική ρύθμιση τους. Για το λόγο αυτό στο Παράρτημα ΙΙ του ΚΔΤ παρατίθενται ενδεικτικά σειρά κατάλληλων λύσεων για την απομείωση ή την επιμήκυνση του δανείου. Προκειμένου να ρυθμιστούν ή να μειωθούν οι υποχρεώσεις του δανειολήπτη, είναι απαραίτητο αυτός να συνεργαστεί με την τράπεζα, να απαντά στα συγκεκριμένα αιτήματα του που προβλέπονται από τον νόμο και να ανταποκρίνεται σε εκκλήσεις της για την ταχύτερη επίλυση του προβλήματος του.

Κύριες Βελτιώσεις του ΚΔΤ 
  • Ο παλαιότερος ΚΔΤ, ο Ν.4224/2013, ήταν πολύ αυστηρότερος όσον αφορά την ένταξη του δανειολήπτη στη Διαδικασία Επίλυσης Καθυστερήσεων. Η διαδικασία ξεκινούσε για τον δανειολήπτη ύστερα από 30 ημέρες καθυστέρησης αποπληρωμής των δόσεων του δανείου του. Στον αναθεωρημένο Κώδικα, το χρονικό διάστημα διπλασιάστηκε. Ο δανειολήπτης πλέον δεν μπαίνει στα στάδια του Κώδικα αν απλώς έχει οποιαδήποτε δυσκολία να πληρώσει μία δόση - και αν έχει αμελήσει να πληρώσει, έχει αρκετό διάστημα να επανορθώσει. 

  • Οι προτάσεις του πιστωτικού ιδρύματος στον δανειολήπτη, λαμβάνουν υποχρεωτικά υπόψη το ελάχιστο επίπεδο δαπανών διαβίωσής του, όπως επίσης και την οικονομική του κατάσταση. Προωθούνται ευνοϊκές βραχυπρόθεσμες ρυθμίσεις για δανειολήπτες σε οικονομική δυσχέρεια, στις όποιες λαμβάνονται υπόψη τυχόν προβλήματα υγείας που επηρεάζουν την ικανότητα αποπληρωμής. Αν παρόλα αυτά συναινέσει ο δανειολήπτης στην παραχώρηση περιουσιακού στοιχείου δικού του, ή συζύγου, ή τέκνου εφόσον βρίσκεται σε οικονομική δυσχέρεια, διαγράφεται το υπόλοιπο της οφειλής, με τις πρόνοιες της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τη στεγαστική πίστη.

  • Η προθεσμία ανταπόκρισης του δανειολήπτη στη ζήτηση των οικονομικών του στοιχείων και της απάντησής του σε πρόταση αναδιάρθρωσης του δανείου του με βάση τον παλαιό ΚΔΤ ήταν 15 εργάσιμες μέρες. Στον νέο ΚΔΤ οι προθεσμίες αυτές συνδέονται πλέον με τις προθεσμίες του ορισμού του «συνεργάσιμου δανειολήπτη», για τον οποίο είναι υπεύθυνο το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να αλλάξει τον ορισμό και να διευρύνει τις προθεσμίες, προκειμένου ο δανειολήπτης να μην πασχίζει να ανταποκριθεί στις ίδιες τις προθεσμίες, αλλά να έχει τη δυνατότητα να επεξεργάζεται αρτιότερα τα δεδομένα που του ζητούνται και τις προτάσεις αναδιάρθρωσης χρέους που του κατατίθενται.

  • Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η διαδικασία του ΚΔΤ καταλήγει στην υποβολή πρότασης αναδιάρθρωσης από το πιστωτικό ίδρυμα στον δανειολήπτη. Οι κατάλληλες λύσεις διακρίνονται σε: ήπιες ή απλώς ρυθμιστικές (βραχυπρόθεσμες-μακροπρόθεσμες προτάσεις ρύθμισης όπως: Παράταση διάρκειας πάνω από δύο χρόνια, περίοδος χάριτος, μερική διαγραφή οφειλής, αποπληρωμή μόνο τόκων) και ραγδαίες ή οριστικές, που ενδεχομένως μεταβάλλουν την περιουσιακή κατάσταση του δανειολήπτη (προτάσεις οριστικής διευθέτησης: όπως η εθελοντική μεταβίβαση ενυπόθηκου ακινήτου, η εθελοντική εκποίηση ενυπόθηκου ακινήτου κ.ο.κ.). Οι λύσεις ρύθμισης είναι σαφώς ευνοϊκότερες για τον δανειολήπτη από τις λύσεις οριστικής διευθέτησης.
Με τον αρχικό Κώδικα, το πιστωτικό ίδρυμα, εφόσον ανέλυε τα οικονομικά στοιχεία του δανειολήπτη, είχε τη δυνατότητα να του υποβάλει εξ αρχής ραγδαία πρόταση οριστικής διευθέτησης. Στον αναθεωρημένο Κώδικα, η τράπεζα υποχρεώνεται να υποβάλλει πρώτα την ήπια πρόταση ρύθμισης, και μετά, εφόσον κατόπιν καθορισμένης διαδικασίας δεν υπάρξει συμφωνία, πρόταση οριστικής διευθέτησης. Η διαδικασία της υποβολής προτάσεων από την τράπεζα κατ' ουσία διπλασιάζεται υπέρ του δανειολήπτη, υποβάλλονται δύο προτάσεις, η πρώτη ηπιότερη από τη δεύτερη, και η απάντηση του δανειολήπτη αποκτά βαρύτητα, καθότι η τράπεζα καλείται να τη συμπεριλάβει και να την προσαρμόσει στην τελική πρόταση.
  • Από το παράρτημα των ενδεικτικών λύσεων του νέου ΚΔΤ, αφαιρέθηκαν οι μη συναινετικές λύσεις του παλαιότερου ΚΔΤ (πρόταση ρευστοποίησης εξασφαλίσεων, πρόταση εκκίνησης νομικών/δικαστικών ενεργειών), με γνώμονα την ενίσχυση του συμφέροντος του δανειολήπτη.

  • Ο δανειολήπτης έχει δικαίωμα να κάνει αντιπρόταση στις προτάσεις του ιδρύματος. Στον παλαιό Κώδικα το πιστωτικό ίδρυμα δεν είχε καν την υποχρέωση απάντησης στην αντιπρόταση αναδιάρθρωσης δανείου που έκανε ο δανειολήπτης. Στον νέο Κώδικα, το πιστωτικό ίδρυμα όχι μόνο απαντά εγγράφως τεκμηριώνοντας υποχρεωτικά την απάντησή του σε περίπτωση που είναι αρνητική, αλλά επιπλέον, ως απάντηση, το πιστωτικό ίδρυμα δύναται να κάνει νέα βελτιωμένη πρόταση. Με αυτόν τον τρόπο, το νέο πλαίσιο διευρύνει το πεδίο συνεννόησης δανειολήπτη-δανειστή, δίνοντας στα δύο μέρη περισσότερες δυνατότητες να συμφωνήσουν. Η διαδικασία πλέον - σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομίας - είναι πολύ δύσκολο να μην οδηγήσει σε συναινετικό αποτέλεσμα, εάν υπάρχει καλή προαίρεση και διάθεση ενεργητικής συμβολής στην αντιμετώπιση των εξατομικευμένων αναγκών του δανειολήπτη. Επιπλέον, αν το πιστωτικό ίδρυμα απαντήσει αρνητικά με εσφαλμένη τεκμηρίωση, ο δανειολήπτης έχει ένα περαιτέρω τεκμήριο για την υπεράσπιση της θέσης του σε τυχόν αντιδικία με την τράπεζα.

  • Στον νέο ΚΔΤ, το Τυποποιημένο Έγγραφο Οικονομικής Κατάστασης (ΤΟΚ) στο οποίο ο δανειολήπτης συμπληρώνει τα οικονομικά του στοιχεία, η τεκμηριωμένη απόφαση της Επιτροπής Ενστάσεων στην οποία ο δανειολήπτης μπορεί να υποβάλλει ένσταση επί της διαδικασίας, όπως και η ειδοποίηση ότι ο δανειολήπτης αποχαρακτηρίζεται από συνεργάσιμος, θα στέλνεται εγγράφως με διαδικασία που να διασφαλίζει την παραλαβή του από τον δανειολήπτη. Ο παλαιός ΚΔΤ δεν είχε τέτοιες πρόνοιες υπέρ του δανειολήπτη.

  • Επίσης, ενισχύθηκαν οι αρμοδιότητες και η διαφάνεια λειτουργίας των Επιτροπών Ενστάσεων, που θα λειτουργούν εντός των τραπεζών, στις οποίες ο δανειολήπτης προσφεύγει για να διευθετήσει τυχόν παραλείψεις και παραβιάσεις της διαδικασίας του ΚΔΤ, πριν αποταθεί σε τρίτους εξωδικαστικούς φορείς (πχ. Συνήγορος του Καταναλωτή) ή στα δικαστική διαδικασία.

  • Τέλος, στον νέο ΚΔΤ - σε αντίθεση με τον προηγούμενο - προβλέπεται η δυνατότητα του δανειολήπτη να ζητήσει ενημέρωση και υποστήριξη από τα 30 Κέντρα Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών που θα δημιουργηθούν ως τα τέλη του φθινοπώρου.
Εν κατακλείδι, ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών, σύμφωνα με το economy365.gr, ενισχύει τα δικαιώματα των δανειοληπτών, εξασφαλίζει μεγαλύτερη διαφάνεια και ενδυναμώνει τα εργαλεία και τις διαδικασίες που οδηγούν σε ρυθμίσεις, οι οποίες θα αντιστοιχούν στις πραγματικές δυνατότητες αποπληρωμής του δανείου από τους δανειολήπτες.

Στο «κόκκινο»... το χρέος προς δανειστές και ιδιώτες

Το φετινό κόστος εξυπηρέτησης των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας, αθροίζοντας τους τόκους και τα χρεολύσια, πλησιάζει τα 15 δισ. ευρώ, που σημαίνει ότι αγγίζει το 10% του ΑΕΠ. Αυτός είναι ίσως ο λόγος που αρκετοί Ευρωπαίοι αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι δεν είναι επείγον ζήτημα η ελάφρυνση του χρέους....



Σχεδόν δύο ΑΕΠ έφτασε το δημόσιο χρέος, με ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης που αγγίζει τα 15 δις. ευρώ, καθιστώντας επιτακτική την αναδιάρθρωσή του. Την ίδια ώρα οι οφειλές του Δημοσίου προς τους ιδιώτες ξεπέρασαν τα 7,2 δισ. ευρώ, καταγράφοντας νέα σημαντική αύξηση.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στα τέλη του α’ εξαμήνου η Ελλάδα χρωστούσε στους πιστωτές της (ξένους και εγχώριους) 328,34 δισ. ευρώ, έναντι 321,3 δισ. ευρώ που ήταν το χρέος στα τέλη του 2015. Από το ποσό αυτό:
  • Τα 226 δισ. ευρώ είναι προς τον ESM, το Ευρωπαϊκό Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και το ΔΝΤ
  • Τα έντοκα γραμμάτια είναι περίπου 15 δισ. ευρώ
  • Τα ομόλογα σε κυκλοφορία είναι 57 δισ. ευρώ
  • Οι οφειλές προς την Τράπεζα της Ελλάδος είναι 3,3 δις. ευρώ
Η αύξηση του χρέους στα τέλη Ιουνίου, σε σχέση με το Δεκέμβριο του 2015, οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην εκταμίευση της δόσης των 7,5 δισ. ευρώ στα τέλη Ιουνίου, μετά το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης. Υπενθυμίζεται, βέβαια, ότι μέσα στον Ιούλιο αποπληρώθηκαν περίπου 2,6 δισ. ευρώ προς ΔΝΤ και ΕΚΤ, που σημαίνει ότι σήμερα το χρέος είναι περίπου 326 δισ. ευρώ. Ωστόσο, αυτό δεν αλλάζει ουσιαστικά την όλη εικόνα. Η πραγματικότητα είναι ότι το χρέος αγγίζει πλέον το διπλάσιο του ΑΕΠ, με δεδομένο ότι για φέτος η πρόβλεψη είναι ότι το ΑΕΠ θα φτάσει στα 174,4 δισ. ευρώ. Η εκτίμηση του προϋπολογισμού είναι ότι στα τέλη του 2016 το δημόσιο χρέος θα φτάσει περίπου στο 188% του ΑΕΠ.

Το φετινό κόστος εξυπηρέτησης των δανειακών υποχρεώσεων
της χώρας, αθροίζοντας τους τόκους και τα χρεολύσια, πλησιάζει τα 15 δισ. ευρώ, που σημαίνει ότι αγγίζει το 10% του ΑΕΠ. Αυτός είναι ίσως ο λόγος που αρκετοί Ευρωπαίοι αξιωματούχοι (κυρίως στις Βρυξέλλες και το Βερολίνο) υποστηρίζουν ότι δεν είναι επείγον ζήτημα η ελάφρυνση του χρέους. Τονίζουν, δηλαδή, ότι από τη στιγμή που δεν παραβιάζεται το πλαφόν του 15% του ΑΕΠ, που έχουν προτείνει οι θεσμοί για τις ετήσιες τοκοχρεολυτικές δαπάνες, τότε δεν υπάρχει λόγος να επισπευστεί μία απόφαση για αναδιάρθρωση του χρέους. Ωστόσο, μετά το 2020 οι ανάγκες αυτές εκτοξεύονται στο 22% με 23% του ΑΕΠ και το οικονομικό επιτελείο δεν θέλει να παραταθεί η αβεβαιότητα σχετικά με τη βιωσιμότητα του χρέους. Γι’ αυτό και ο Ευκλείδης Τσακαλώτος έχει βάλει ως στόχο την άμεση ενεργοποίηση του σχεδίου που αποφασίστηκε στο Eurogroup του Ιουνίου σχετικά με τα βραχυπρόθεσμα, τα μεσοπρόθεσμα και τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος

Εκτός όμως από τα 328 δισ. ευρώ που χρωστά το Δημόσιο στους δανειστές, υπάρχει και ένα σημαντικό ποσό, περίπου 7,2 δισ. ευρώ, το οποίο το οφείλει σε προμηθευτές, εργολάβους, συνταξιούχους (εφάπαξ) και επιχειρήσεις (επιστροφές ΦΠΑ). Σε σχέση με τον Μάιο, τον Ιούνιο οι οφειλές αυτές αυξήθηκαν κατά περίπου 200 εκατ. ευρώ φτάνοντας σε νέο ύψος ρεκόρ για τα τελευταία 3,5 χρόνια. Σχεδόν τα μισά από αυτά θα πληρωθούν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, εφόσον εκταμιευθούν και τα υπόλοιπα 2,8 δισ. ευρώ της υποδόσης. Τα υπόλοιπα χρέη, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, θα τακτοποιηθούν μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2017, υπό την προϋπόθεση ότι θα ολοκληρωθεί η 2η αξιολόγηση και θα εκταμιευθούν τα περίπου 6 δισ. ευρώ της επόμενης δόσης

Πολιτικό Plan X με κωδικό: Καραμανλής

Η ανάμειξη του ονόματος του πρώην πρωθυπουργού επιδέχεται διαφόρων ερμηνειών. Η δική μου πολιτική θεώρηση είναι η εξής: Σε περίπτωση που η κυβέρνηση απολέσει τη δεδηλωμένη εμπιστοσύνη της Βουλής, η προσπάθεια σχηματισμού άλλης κυβερνητικής πλειοψηφίας από αυτή τη Βουλή ώστε να καταδειχθεί ότι η παρούσα σύνθεσή της εξασφαλίζει κυβερνητική σταθερότητα...



Ένα από τα περίφημα αποφθέγματα του Ουμπέρτο Έκο είναι: «Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις». Μπαίνοντας στον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού και τυπική περίοδο για τα μπάνια του λαού ή μάλλον, ελέω κρίσης, για τα μπάνια των Θεσμών, το φως της δημοσιότητας βλέπουν διάφορα εκλογικά φθινοπωρινά ή αόριστα μετεκλογικά σενάρια. Κοινός τόπος; Η εμπλοκή στην ονοματολογία των πρωταγωνιστών των μελλοντικών εξελίξεων, του πρώην πρωθυπουργού, κ. Καραμανλή. Ως Κώστα ή –εσχάτως– ως Κωνσταντίνου...

Παρένθεση: κορυφαίες ιστορικά πολιτικές προσωπικότητες όπως οι Καραμανλής (Κωνσταντίνος) και Βενιζέλος (Ελευθέριος) είναι δέον να ορίζονται μονοσήμαντα και να μη συγχέονται με συνεπώνυμους σύγχρονους άνδρες. Το όνομα μετράει. Κλείνει η παρένθεση...

Η ανάμειξη του ονόματος του πρώην πρωθυπουργού επιδέχεται διαφόρων ερμηνειών. Η δική μου πολιτική θεώρηση είναι η εξής: Σε περίπτωση που η κυβέρνηση απολέσει τη δεδηλωμένη εμπιστοσύνη της Βουλής, η προσπάθεια σχηματισμού άλλης κυβερνητικής πλειοψηφίας από αυτή τη Βουλή ώστε να καταδειχθεί ότι η παρούσα σύνθεσή της εξασφαλίζει κυβερνητική σταθερότητα και να μη διαλυθεί για να προκηρυχθούν εκλογές, θα φέρει με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ στο τραπέζι το όνομα του κ. Καραμανλή ως πρωθυπουργού (υποτίθεται) κοινής αποδοχής.

Με στόχο, πρώτον, εφόσον η Νέα Δημοκρατία αρνηθεί να στηρίξει κυβέρνηση «ευρύτερης συναίνεσης» με επικεφαλής τον πρώην πρωθυπουργό και εν ενεργεία βουλευτή της, να απειληθεί με δυνάμει εσωκομματικό ρήγμα είτε πριν διαλυθεί η Βουλή είτε στις εκλογές που θα προκαλέσει η διάλυση της παρούσας Βουλής.

Και δεύτερον, αν η Νέα Δημοκρατία συμπράξει στηρίζοντας έστω για πεπερασμένο χρονικό διάστημα μια τέτοιου τύπου κυβέρνηση «ευρύτερης συναίνεσης», να διατηρήσει ο ΣΥΡΙΖΑ μεγαλύτερη κοινοβουλευτική δύναμη από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ακόμη και στην περίπτωση που διαγραφούν ή αποσχισθούν αρκετοί βουλευτές που δεν θα στηρίξουν την προτεινόμενη κυβέρνηση.

Σενάριο επιστημονικής φαντασίας; Όχι. Plan-Χ της ηγετικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ. Ξαναδιαβάστε το... 
του Κων/νου Γκράβα στο Anthens Voice

Στην Singular Logic ανατέθηκε ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες

Η Singular Logic, σύμφωνα με το TPP, είναι η εταιρεία στην οποία ανατέθηκε ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η εγκατάσταση του πληροφοριακού συστήματος για τον διαγωνισμό των τηλεοπτικών αδειών, 39.900 ευρώ χωρίς ΦΠΑ το κόστος...



Όπως αναρτήθηκε στην «Διαύγεια» η εταιρεία Singular Logic, είναι αυτή που επιλέχθηκε μετά τον πρόχειρο διαγωνισμό που διενεργήθηκε για τον διαγωνισμό των τηλεοπτικών αδειών.

Η δαπάνη για το έργο ανέρχεται στα 39.900 ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ, ενώ σημειώνεται ότι για δαπάνη από 45.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) και πάνω θα απαιτούνταν διενέργεια Τακτικού διαγωνισμού.

Τρύφων Αλεξιάδης: «Δεν θα έχουμε μια ζωή ΕΝΦΙΑ, αλλά...»

«Δεν θα έχουμε μια ζωή ΕΝΦΙΑ, αλλά δεν μπορώ να σάς πω με σιγουριά το πότε θα αντικατασταθεί ο φόρος» εξήγησε ο υπουργός...


«Έχουμε άδικο και βάρβαρο φορολογικό σύστημα, δεν το υπερασπιζόμαστε με την έννοια ότι θέλαμε να μείνει μόνιμα» παραδέχθηκε σήμερα, Πέμπτη, στον ΣΚΑΪ, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφωνας Αλεξιάδης.

Όπως εξήγησε ο κ. Αλεξιάδης, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να λάβει αυτά τα μέτρα, αλλά θέλει να κάνει το φορολογικό σύστημα πιο δίκαιο πιο αποτελεσματικό.

«Τον Αύγουστο του 2015 ψηφίσαμε τη συμφωνία με τους θεσμούς με προβλέψεις για φόρους 65 δισεκ. ευρώ, και την ψήφισαν και άλλοι, που τώρα φέρνουν αντιρρήσεις» ανέφερε ο κ. Αλεξιάδης, αφήνοντας αιχμές για την Aντιπολίτευση.

«Δεν θα έχουμε μια ζωή ΕΝΦΙΑ, αλλά δεν μπορώ να σάς πω με σιγουριά το πότε θα αντικατασταθεί ο φόρος» εξήγησε ο υπουργός.

«Δόξα τω Θεώ πάμε καλά στα έσοδα, και πάμε να τα κάνουμε καλύτερα. Αγωνία και καθημερινός μας εφιάλτης είναι να πιάσουμε τα έσοδα, και όχι από πήγες που θα πληγώσουν την κοινωνία» επισήμανε.

Σε ό,τι αφορά στην παράταση, έως τις 30 Νοεμβρίου, στην προθεσμία που είχε δοθεί στους φορολογούμενους για την υποβολή αρχικών και τροποποιητικών δηλώσεων Ε9, ο Τρύφων Αλεξιάδης παρατήρησε ότι αυτό έγινε γιατί πολλοί είχαν κάνει λάθη με υπερβολικές τιμές ακινήτων, καθώς σε νομούς όπως των Γρεβενών και της Ευρυτανίας φαίνονται ότι υπάρχουν παραθαλάσσια αγροτεμάχια.

Για τα δημόσια έσοδα ο κ. Αλεξιάδης σχολίασε ότι στο εξάμηνο ήταν πολύ πάνω του στόχου, ενώ τον Ιούλιο τα έσοδα ανήλθαν στα 5,57 δισεκ. ευρώ με το στόχο να επιτυγχάνεται κατά 95%.

Παράλληλα, δήλωσε ότι η εικόνα για τα έσοδα Ιουλίου μπορεί να είναι διαφορετική με τα τελικά στοιχεία.

Ζ. Κ. Γιούνκερ «Σοβαρό λάθος εξωτερικής πολιτικής» να κλείσει η πόρτα της ΕΕ στην Τουρκία

Ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ είπε ότι θα είναι «σοβαρό λάθος εξωτερικής πολιτικής» το να κλείσει η ΕΕ στην Τουρκία την πόρτα εισόδου στην Ένωση....



Ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, απέρριψε την πρόταση της Αυστρίας να διαμορφωθεί η σχέση ΕΕ - Τουρκίας σε άλλη βάση από την ενταξιακή διαδικασία, λέγοντας ότι θα ήταν αντιπαραγωγικό να «παγώσουν» οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις.

Ο Γιούνκερ είπε ότι θα είναι «σοβαρό λάθος εξωτερικής πολιτικής» το να κλείσει η ΕΕ στην Τουρκία την πόρτα εισόδου στην Ένωση.

Παραδέχθηκε, ωστόσο, ότι η Τουρκία δεν μπορεί να γίνει μέλος της ΕΕ «επί του παρόντος».

Μιλώντας στο γερμανικό δίκτυο ARD, είπε: «Η Τουρκία, στην κατάσταση στην οποία βρίσκεται αυτή τη στιγμή, δεν μπορεί να γίνει μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

«Και σίγουρα (δεν μπορεί να γίνει μέλος) εάν υιοθετήσει ξανά την θανατική ποινή, όπως απαιτούν κάποιοι» πρόσθεσε. «Αυτό θα ισοδυναμούσε με άμεση διακοπή των συνομιλιών» προειδοποίησε ο Γιούνκερ.

«Δεν πιστεύω ότι θα βοηθούσε το να ανακοινώσουμε μονομερώς στην Τουρκία ότι οι διαπραγματεύσεις τελείωσαν» σημείωσε, τονίζοντας ότι κάθε απόφαση θα πρέπει να λαμβάνεται από όλα τα κράτη - μέλη.

Νωρίτερα, ο αυστριακός καγκελάριος Κρίστιαν Κερν είχε απορρίψει ως «διπλωματικές φαντασίες» το ενδεχόμενο ένταξης της Τουρκίας στην ΕΕ, λέγοντας πως η Άγκυρα «απέχει πολύ» από το δημοκρατικό κεκτημένο. Αντιδρά η Άγκυρα, που λέει ότι τα σχόλια του Κερν «πλησιάζουν την ακροδεξιά».

Η Βιέννη υποστήριξε πως η σχέση ΕΕ-Τουρκίας πρέπει να διαμορφωθεί σε άλλη βάση από την ενταξιακή διαδικασία, σημειώνοντας πως η χώρα παραμένει σημαντικός εταίρος της Ευρώπης.

Η Σουηδία αρνείται την έκδοση αντιπάλων του Ερντογάν - Η υπόθεση των 8 Τούρκων δεν είναι η ίδια λένε πηγές υου ΥΠΕΞ

Διεθνές προηγούμενο δημιουργείται με την περίπτωση των οκτώ Τούρκων στρατιωτικών στην Ελλάδα, που έφτασαν με ελικόπτερο και ζήτησαν άσυλο μετά το «ΟΧΙ» της Σουηδίας να εκδώσει στην Τουρκία άτομα που θεωρείται ότι συνδέονται με το πραξικόπημα…



Η απόφαση αυτή δημιουργεί διεθνές προηγούμενο και ανακοινώνεται από τη Σουηδία την ημέρα που εκπρόσωποι ευρωπαϊκής οργάνωσης ανθρωπίνων δικαιωμάτων συναντήθηκαν με Τούρκους αξιωματούχους σχετικά με τις πρακτικές καταστολής που εφαρμόζει το καθεστώς Ερντογάν εναντίον όσων κατηγορούνται ότι εμπλέκονται στην απόπειρα πραξικοπήματος.

Η υπηρεσία Μετανάστευσης της Σουηδίας ανέφερε ότι πρόκειται για υποστηρικτές του Φετουλάχ Γκιουλέν, του αυτοεξόριστου στις ΗΠΑ ιεροκύρηκα, τον οποίο η Τουρκία κατηγορεί ότι βρίσκεται πίσω από την απόπειρα πραξικοπήματος.

Σύμφωνα με την υπηρεσία, 11 άτομα τουρκικής καταγωγής έχουν καταθέσει αίτηση ασύλου στην Σουηδία από τις 18 Ιουλίου (η απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία έγινε στις 15 Ιουλίου).

Πέρυσι η Σουηδία είχε δεχθεί 253 αιτήσεις ασύλου από την Τουρκία.

Η υπηρεσία ανέφερε ότι αιτούντες άσυλο με «αξιόπιστες αντιπολιτευτικές δραστηριότητες» περιλαμβάνονται στις λεγόμενες «ομάδες κινδύνου».

«Xρειάζονται περισσότερες πληροφορίες για την παρούσα κατάσταση στη χώρα» συμπληρώνει η υπηρεσία. 

Πηγές του ΥΠΕΞ για την απόφαση της Σουηδίας να δώσει άσυλο σε Τούρκους πολίτες


«Η Στοκχόλμη έδωσε πολιτικό άσυλο σε Τούρκους που ζουν στη Σουηδία και δεν συμμετείχαν ενεργά στην απόπειρα πραξικοπήματος» , λένε διπλωματικές πηγές στην Αθήνα επισημαίνοντας ότι είναι άλλης τάξης το ζήτημα των 8 που διέφυγαν στην Ελλάδα με στρατιωτικό ελικόπτεροΆλλο οι Τούρκοι πολίτες που έλαβαν πολιτικό άσυλο από την Σουηδία, «άλλο οι 8 Τούρκοι στρατιωτικοί που διέφυγαν στην Ελλάδα με στρατιωτικό ελικόπτερο και είχαν ενεργό συμμετοχή στην απόπειρα πραξικοπήματος για την ανατροπή της δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης της Τουρκίας» , λένε διπλωματικές πηγές στην Αθήνα, σύμφωνα με το protothema.gr.

Σχολιάζοντας την είδηση ότι η Σουηδία χορήγησε άσυλο σε υποστηρικτές του Γκιουλέν, Έλληνες αξιωματούχοι απαντούν ότι η περίπτωση της Στοκχόλμης δεν είναι όμοια με την υπόθεση των 8 Τούρκων που προσγειώθηκαν στην Αλεξανδρούπολη ζητώντας πολιτικό άσυλο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δήθεν πραξικοπηματίες -που αναφέρεται ότι η Σουηδία τους χορήγησε άσυλο- είναι Τούρκοι πολίτες που ζουν στη Σουηδία και δεν συμμετείχαν ενεργά στο τουρκικό πραξικόπημα.

Αυτό δεν έχει σχέση με στρατιωτικούς που διέφυγαν στη χώρα μας από την Τουρκία με στρατιωτικό ελικόπτερο. Η περίπτωση αυτή είναι διαφορετική καθώς είναι προς διερεύνηση η συμμετοχή τους σε πραξικόπημα που στόχευε στην ανατροπή μιας νόμιμα και δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης, λένε ελληνικές διπλωματικές πηγές και τονίζουν ότι η απόφαση της σουηδικής κυβέρνησης δεν δημιουργεί διεθνές προηγούμενο που να δεσμεύει νομικά την Αθήνα.

Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι με την επισήμανση αυτή δεν προδικάζεται τίποτα ως προς την εξέταση των αιτημάτων ασύλου των 8 που θα γίνει σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται από το ελληνικό και διεθνές δίκαιο. «Αλλά είναι πολύ διαφορετικό να ζεις σε μία χώρα και να κάνεις εκεί αίτημα ασύλου και διαφορετικό να είσαι στρατιωτικός και να κατηγορείσαι ότι συμμετείχες σε πραξικόπημα που, μεταξύ άλλων ενεργειών, βομβάρδισε το τουρκικό Κοινοβούλιο» λένε με νόημα διπλωματικοί παράγοντες στην Ελλάδα. 

Ανησυχία της ΕΚΤ για το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας - Εκατομύρια στερλίνες στην Βρετανική αγορά

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) διαπιστώνει, μέσω του μηνιαίου οικονομικού δελτίου της, ότι υπάρχει αυξημένη αβεβαιότητα για τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας. Ενώ η Τράπεζα της Αγγλίας πλημμυρίζει με στερλίνες την αγορά...



Όπως αναφέρει η ΕΚΤ, τα μακροοικονομικά μεγέθη του β’ τριμήνου αντικατοπτρίζουν τις υποτονικές τάσεις της διεθνούς οικονομίας και του παγκόσμιου εμπορίου. Σε αυτό παίζει ρόλο και η αύξηση των «προκλήσεων στις αναδυόμενες οικονομίες».

Σχετικά με την Ευρωζώνη, η ΕΚΤ εκτιμά πως η απόφαση του βρετανικού λαού για έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, προκαλεί τριγμούς στις ευρωπαϊκές αγορές, ενώ ακόμα δεν μπορεί να υπολογιστούν πλήρως οι επιπτώσεις της. Ωστόσο, το οικονομικό δελτίο αναφέρει πως «η ανάκαμψη της Ευρωζώνης αναμένεται να συνεχιστεί με μέτριο ρυθμό».

Η Τράπεζα της Αγγλίας πλημμυρίζει με στερλίνες την αγορά...


Μαρκ Κάρνεϊ
Σε πακέτο «εξαιρετικών» μέτρων αναγκάστηκε η Τράπεζα της Αγγλίας, για να αντιμετωπίσει το πρώτο σοκ του Brexit.

H Επιτροπή Νομισματικής Πολιτικής αποφάσισε να ρίξει εκατομμύρια στερλίνες, επιπλέον, στην αγορά, σε χαμηλότερο κόστος, για να ενισχύσει παραγωγή και κατανάλωση.

Το βασικό επιτόκιο διαμορφώνεται σε 0,25%, από 0,5%. Είναι η πρώτη μείωση επιτοκίου, μετά την χρηματοπιστωτική κρίση του 2009.

«Ο συνδυασμός των νέων δεδομένων σε ζήτηση και προσφορά σημαίνει ότι η ανάπτυξη του ΑΕΠ αναμένεται να είναι 2,5% χαμηλότερη, στο τέλος της περιόδου προβλέψεων, σε σχέση με την εκτίμηση του Μαΐου. Ακόμα και μετά την ενίσχυση της ρευστότητας, το περιθώριο πλεονάζουσας παραγωγής αναμένεται να διευρυνθεί και η ανεργία να αυξηθεί, από το σημερινό επίπεδο του 4,9% σε περίπου 5,5%, τα επόμενα δύο χρόνια.» εξήγησε ο διοικητής Μαρκ Κάρνεϊ.
  
Το πακέτο των μέτρων περιλαμβάνει, επίσης:  
  • Νέο Σχέδιο Όρων Χρηματοδότησης (Term Funding Scheme), για να διασφαλιστεί ότι η φθηνή ρευστότητα θα «περάσει» στην αγορά
  • Αγορές εταιρικών ομολόγων ύψους £10 δισεκατομμυρίων
  • Και αύξηση των αγορών κρατικών ομολόγων κατά £60 δισεκατομμύρια  
«Αυτό το έγκαιρο, συνεκτικό και ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων έχει τις κατάλληλες διαστάσεις, με δεδομένο το μέγεθος του σοκ, της αβεβαιότητας για το βαθμό προσαρμογής και τα σχετικά περιορισμένα στοιχεία. Όλα τα μέτρα του πακέτου προορίζονται να αυξηθούν. Η Επιτροπή μπορεί να μειώσει τα τραπεζικά επιτόκια, να αυξήσει το μέγεθος του Σχεδίου και να επεκτείνει την κλίμακα ή την ποικιλία των χρεογράφων που διακρατεί.» τόνισε ο Μ. Κάρνεϊ.

Παρότι τα βρετανικά επιτόκια βρίσκονται πλέον σε ιστορικά χαμηλό, η Τράπεζα της Αγγλίας αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω μείωσης τους, εάν κριθεί αναγκαίο.

Τα μέτρα κρίθηκαν απαραίτητα μετά τα στοιχεία που καταγράφουν τις επιπτώσεις του Brexit στη βρετανική οικονομία, εκ των οποίων το σοβαρότερο ήταν η έρευνα της εταιρείας Markit με τη μεγαλύτερη πτώση στην επιχειρηματική δραστηριότητα τα τελευταία 20 έτη.