4 Φεβρουαρίου / Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου 2023: Ημέρα ευαισθητοποίησης και ανάληψης δράσης



Η Παγκόσμια Ημέρα Κατά του Καρκίνου καθιερώθηκε με πρωτοβουλία της Διεθνούς Ένωσης κατά του Καρκίνου (UICC), που εκπροσωπεί 800 οργανώσεις σε 155 χώρες του κόσμου.


Η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου στοχεύει στην πρόληψη εκατομμυρίων θανάτων κάθε χρόνο, ευαισθητοποιώντας και εκπαιδεύοντας για τον καρκίνο και πιέζοντας τις κυβερνήσεις και τα άτομα σε όλο τον κόσμο να αναλάβουν δράση κατά της νόσου.

Ο 19ος ετήσιος εορτασμός, που θα είναι στις 4 Φεβρουαρίου 2023, θα επισημανθούν οι ακόλουθοι στόχοι: 

  • Μείωση των παραγόντων κινδύνου για μια πιο υγιή ζωή:
  1. Ο κρίσιμος ρόλος της μείωσης των παραγόντων κινδύνου στην πρόληψη της ανάπτυξης καρκίνου και στην προαγωγή της συνολικής υγείας και ευεξίας. 

  2. Η σημασία της προώθησης επιλογών υγιεινού τρόπου ζωής, όπως η κατανάλωση μιας ισορροπημένης διατροφής, η τακτική άσκηση, η αποφυγή του καπνίσματος και της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ και η αποφυγή της έκθεσης σε επιβλαβείς χημικές ουσίες και ρύπους. 
  • Ανάληψη προσωπικής ευθύνης για την πρόληψη του καρκίνου:
  1. Την ευθύνη των ατόμων να μειώσουν τους δικούς τους παράγοντες κινδύνου και να προάγουν την υγεία και την ευημερία τους. 

  2. Ο αντίκτυπος που μπορούν να έχουν μεμονωμένες ενέργειες στην πρόληψη της ανάπτυξης καρκίνου και στην προώθηση ενός υγιέστερου μέλλοντος χωρίς καρκίνο.

Η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου είναι η μοναδική πρωτοβουλία στο πλαίσιο της οποίας ολόκληρος ο κόσμος μπορεί να ενωθεί μαζί στον αγώνα κατά της παγκόσμιας επιδημίας του καρκίνου. Πραγματοποιείται κάθε χρόνο στις 4 Φεβρουαρίου. 

Με τη λέξη «καρκίνος» χαρακτηρίζουμε ένα σύμπλεγμα νόσων που σχετίζονται με τον ανεξέλεγκτο πολλαπλασιασμό και την ανοργάνωτη ανάπτυξη των προσβεβλημένων κυττάρων.

Η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου στοχεύει στην πρόληψη εκατομμυρίων θανάτων κάθε χρόνο, ευαισθητοποιώντας και εκπαιδεύοντας για τον καρκίνο και πιέζοντας τις κυβερνήσεις και τα άτομα σε όλο τον κόσμο να αναλάβουν δράση κατά της νόσου.

  • Η UICC συνεχίζει να επεκτείνει την επιτυχία και τον αντίκτυπο της ημέρας και δεσμεύεται να διασφαλίζει ότι κάθε χρόνο η εκδήλωση θα προβάλλεται και θα ακούγεται από περισσότερα άτομα σε όλο τον κόσμο. Η UICC το κάνει αυτό αναπτύσσοντας μια καμπάνια που εξυπηρετεί τις διαφορετικές οργανωτικές προτεραιότητες των μελών της παγκοσμίως. Η UICC προσφέρει εργαλεία και καθοδήγηση για να ενθαρρύνει τις οργανώσεις-μέλη της να διεξάγουν τοπικές εκστρατείες ευαισθητοποίησης για τον καρκίνο που είναι ευθυγραμμισμένες και προσαρμοσμένες στο παγκόσμιο μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας κατά του Καρκίνου.

  • Σε παγκόσμιο επίπεδο, η UICC εργάζεται για να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες ψηφιακών, παραδοσιακών και κοινωνικών μέσων ενημέρωσης για την ευαισθητοποίηση του κοινού για την ημέρα.

Μέσω της συνεχούς υποστήριξης των μελών και των βασικών εταίρων, η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου έχει εδραιωθεί σταθερά στα ημερολόγια σε όλο τον κόσμο.

Η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου είναι περισσότερο από μία ημέρα στο ημερολόγιο. Γι' αυτό η εκστρατεία έχει δημιουργηθεί για να εμπνεύσει την αλλαγή και να κινητοποιήσει τη δράση πολύ μετά την ίδια μέρα. Μια πολυετής καμπάνια σημαίνει περισσότερη έκθεση και αφοσίωση, περισσότερες ευκαιρίες για την οικοδόμηση παγκόσμιας ευαισθητοποίησης και, τελικά, μεγαλύτερο αντίκτυπο.

2023: Ενώνουμε τις φωνές μας και αναλαμβάνουμε δράση

  • Καθώς η εκστρατεία μας συνεχίζεται, θα συμμετάσχουμε με ομοϊδεάτες, γιατί γνωρίζουμε ότι είμαστε πιο δυνατοί όταν είμαστε ενωμένοι. Θα γιορτάσουμε την πρόοδο του πραγματικού κόσμου στις πολλές μορφές της και θα επιτρέψουμε σε αυτή τη δυναμική να τροφοδοτήσει τον αγώνα μας για δικαιοσύνη. Θα κάνουμε περισσότερα από το να διαδώσουμε τη λέξη - θα το φωνάξουμε από τις στέγες. Θα οικοδομήσουμε ισχυρότερες συμμαχίες και καινοτόμες νέες συνεργασίες.
  • Οι ενέργειές μας μπορούν να λάβουν αμέτρητες μορφές: να παρακινήσουμε τους γείτονες να παράσχουν μεταφορά σε θεραπεία καρκίνου για έναν συντοπίτη ή να διασφαλίσουμε ότι προσφέρονται υγιεινές και προσιτές επιλογές τροφίμων στο τοπικό σχολείο.
  • Θα κινητοποιήσουμε τους φίλους, την οικογένεια, τους συναδέλφους και τις κοινότητές μας γιατί γνωρίζουμε ότι μαζί μπορούμε να πετύχουμε σχεδόν τα πάντα.

Το σχέδιο της Ε.Ε για την καταπολέμηση του καρκίνου

Στις 3 Φεβρουαρίου 2021, την παραμονή της Παγκόσμιας Ημέρα κατά του Καρκίνου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το Σχέδιο για την καταπολέμηση του και βασικό πυλώνα μιας ισχυρής Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Υγεία.

Ο Μαργαρίτης Σχοινάς αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τόνισε ότι «τιμώντας μία από τις κεντρικές δεσμεύσεις αυτής της Επιτροπής, παρουσιάζουμε σήμερα ένα ανθρωποκεντρικό σχέδιο για τον καρκίνο που αντιμετωπίζει όλες τις πλευρές: πρόληψη, διάγνωση, θεραπεία και επιβίωση», προσθέτοντας ότι «αυτό το σχέδιο είναι μοναδικό επειδή βασίζεται σε μια προσέγγιση “ υγείας σε όλες τις πολιτικές”, συγκεντρώνοντας όλες τις δυνάμεις μαζί με έναν κοινό στόχο, να νικήσουμε τον καρκίνο». «Πρόκειται για την υγεία- αλλά πέρα από την πολιτική για την υγεία. Μια προσπάθεια ολόκληρης της κοινωνίας» υπογράμμισε ο κ. Σχοινάς και επισήμανε ότι «σε μια ισχυρή Ευρωπαϊκή Ένωση Υγείας, ο καρκίνος γίνεται κοινή πολιτική, επιχειρησιακή και επιστημονική προτεραιότητα».

Το σχέδιο για τον καρκίνο διαρθρώνεται γύρω από τέσσερις βασικούς τομείς δράσης με 10 εμβληματικές πρωτοβουλίες και πολλαπλές υποστηρικτικές δράσεις. Θα εφαρμοστεί χρησιμοποιώντας όλο το φάσμα των χρηματοδοτικών μέσων της Επιτροπής, με συνολικό ποσό 4 δισ. ευρώ που προορίζεται για δράσεις αντιμετώπισης του καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων των προγραμμάτων EU4Health, Horizon Europe και Digital Europe.

  1. Πρόληψη μέσω δράσεων που αντιμετωπίζουν βασικούς παράγοντες κινδύνου όπως ο καπνός (με σκοπό να διασφαλιστεί ότι λιγότερο από το 5% του πληθυσμού χρησιμοποιεί καπνό έως το 2040), επιβλαβής κατανάλωση αλκοόλ, περιβαλλοντική ρύπανση και επικίνδυνες ουσίες. Επιπλέον, μια καμπάνια «HealthyLifestyle4All» θα προωθήσει την υγιεινή διατροφή και τη σωματική δραστηριότητα. Για την πρόληψη των καρκίνων που προκαλούνται από λοιμώξεις, στόχος του Σχεδίου Καρκίνου είναι ο εμβολιασμός τουλάχιστον του 90% του πληθυσμού των κοριτσιών-στόχων της ΕΕ και η σημαντική αύξηση του εμβολιασμού των αγοριών έως το 2030.

  2. Έγκαιρη ανίχνευση καρκίνου με τη βελτίωση της πρόσβασης, της ποιότητας και της διάγνωσης και υποστήριξη των κρατών μελών, διασφαλίζοντας ότι το 90% του πληθυσμού της ΕΕ που πληροί τις προϋποθέσεις για προσυμπτωματικό έλεγχο του καρκίνου του μαστού, του τραχήλου της μήτρας και του παχέος εντέρου προσφέρεται για έλεγχο έως το 2025. Θα προταθεί το πρόγραμμα διαλογής καρκίνου.

  3. Διάγνωση και θεραπεία μέσω δράσεων για την εξασφάλιση καλύτερης ολοκληρωμένης και ολοκληρωμένης φροντίδας του καρκίνου και αντιμετώπιση της άνισης πρόσβασης σε ποιοτική φροντίδα και φάρμακα. Μέχρι το 2030, το 90% των επιλέξιμων ασθενών θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε Εθνικά Κέντρα Ολοκληρωμένου Καρκίνου που συνδέονται μέσω ενός νέου Δικτύου ΕΕ. Επιπλέον, μια νέα πρωτοβουλία «Διάγνωση και θεραπεία για τον καρκίνο για όλους» θα ξεκινήσει έως το τέλος του 2021 για να βοηθήσει στη βελτίωση της πρόσβασης σε καινοτόμες διαγνώσεις και θεραπείες καρκίνου και μια ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για την κατανόηση του καρκίνου (UNCAN.eu) θα βοηθήσει στον εντοπισμό ατόμων σε υψηλά επίπεδα κίνδυνου από κοινούς καρκίνους.

  4. Βελτίωση της ποιότητας ζωής των καρκινοπαθών και των επιζώντων, συμπεριλαμβανομένης της αποκατάστασης, της πιθανής υποτροπής του όγκου, της μεταστατικής νόσου και των μέτρων για την υποστήριξη της κοινωνικής ένταξης και της επανένταξης στο χώρο εργασίας. Θα ξεκινήσει μια «Πρωτοβουλία Καλύτερης Ζωής για Ασθενείς με Καρκίνο», με έμφαση στη φροντίδα παρακολούθησης. Με τις νέες τεχνολογίες, την έρευνα και την καινοτομία ως αφετηρία, το σχέδιο για τον καρκίνο καθορίζει μια νέα προσέγγιση της ΕΕ για την πρόληψη, τη θεραπεία και τη φροντίδα του καρκίνου. Θα αντιμετωπίσει ολόκληρη την πορεία της νόσου, από την πρόληψη έως την ποιότητα ζωής των καρκινοπαθών και των επιζώντων, εστιάζοντας σε δράσεις όπου η ΕΕ μπορεί να προσθέσει την μεγαλύτερη αξία.


Η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν, ανέφερε ότι «το 2020, ενώ όλοι πολεμούσαμε ενάντια στην πανδημία COVID-19, πολλοί από εμάς πολεμούσαμε μια σιωπηλή μάχη. Τη μάχη κατά του καρκίνου. Το 2020, χάσαμε 1,3 εκατομμύρια Ευρωπαίους από αυτήν την ασθένεια. Και δυστυχώς, ο αριθμός των περιπτώσεων αυξάνεται. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο παρουσιάζουμε σήμερα το Σχέδιο για την καταπολέμηση του καρκίνου της Ευρώπης. Ο αγώνας αυτών που πολεμούν τον καρκίνο είναι δικός μας αγώνας επίσης, στην Ευρώπη».

Η Στέλλα Κυριακίδου, επίτροπος για την Υγεία και την Ασφάλεια των Τροφίμων, σημείωσε ότι «μια ισχυρή Ευρωπαϊκή Ένωση Υγείας είναι μια Ένωση όπου οι πολίτες προστατεύονται από καρκίνους που μπορούν να αποφευχθούν, όπου έχουν πρόσβαση σε έγκαιρο διαγνωστικό έλεγχο και διάγνωση, και όπου όλοι έχουν την εξουσία να έχουν πρόσβαση σε περίθαλψη υψηλής ποιότητας, σε κάθε βήμα. Για μένα αυτό δεν είναι μόνο μια πολιτική δέσμευση, αλλά μια προσωπική δέσμευση».

Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στα παιδιά, μέσω της έναρξης τού «Βοηθώντας τα παιδιά με την πρωτοβουλία για τον καρκίνο» για να διασφαλιστεί ότι τα παιδιά έχουν πρόσβαση σε ταχεία και βέλτιστη ανίχνευση, διάγνωση, θεραπεία και φροντίδα. Τέλος, για τον εντοπισμό τάσεων, ανομοιογένειες και ανισότητες μεταξύ των κρατών μελών και των περιφερειών, μέσα στο 2021 θα δημιουργηθεί ένα Μητρώο Ανισοτήτων Καρκίνου.

Το ευρωπαϊκό σχέδιο καταπολέμησης του καρκίνου θα υποστηριχθεί από δράσεις που θα καλύπτουν πολλούς τομείς πολιτικής, από την απασχόληση, την εκπαίδευση, την κοινωνική πολιτική και την ισότητα, μέσω του μάρκετινγκ, της γεωργίας, της ενέργειας, του περιβάλλοντος και του κλίματος, έως τις μεταφορές, την πολιτική συνοχής και τη φορολογία.

Επιπλέον, για την υποστήριξη νέων τεχνολογιών, έρευνας και καινοτομίας, θα δρομολογηθεί ένα νέο Κέντρο Γνώσης για τον Καρκίνο που θα βοηθήσει στο συντονισμό επιστημονικών και τεχνικών πρωτοβουλιών που σχετίζονται με τον καρκίνο σε επίπεδο ΕΕ. Μια ευρωπαϊκή πρωτοβουλία απεικόνισης καρκίνου θα συσταθεί για να υποστηρίξει την ανάπτυξη νέων εργαλείων με τη βοήθεια υπολογιστή για τη βελτίωση της εξατομικευμένης ιατρικής και καινοτόμες λύσεις.

Κακοκαιρία «BARBARA»: Χιόνια και παγετός σε όλη τη χώρα - Στα λευκά και το κέντρο της Αθήνας;

(παλαιότερη φωτογραφία αρχείου)

Δύσκολο τριήμερο από την Κυριακή 5/2 έως και την Τρίτη 7/2, περιμένει πολλές περιοχές της χώρας από την επέλαση της κακοκαιρίας «Μπάρμπαρα». Ποιες περιοχές θα επηρεαστούν περισσότερο.


Ψυχρές αέριες μάζες από τη βόρεια Ευρώπη θα κινηθούν νοτιότερα και θα προκαλέσουν κακοκαιρία με το όνομα ''ΜΠΑΡΜΠΑΡΑ'' (''BARBARA'') στη χώρα μας από την Κυριακή (05/02/2023). Τα κύρια χαρακτηριστικά θα είναι οι χαμηλές θερμοκρασίες, ο ισχυρός παγετός, οι κατά τόπους πυκνές χιονοπτώσεις ακόμα και σε πεδινές περιοχές της ανατολικής Ελλάδας, καθώς και οι θυελλώδεις βόρειοι άνεμοι εντάσεως 8 με 9 μποφόρ στα πελάγη.

Πιο αναλυτικά:

Χιονοπτώσεις

Α) Την Κυριακή (05/02/2023) θα επηρεαστούν με χιονοπτώσειςΑπό τις πρώτες πρωινές ώρες τα νησιά του βορείου Αιγαίου και μέχρι το μεσημέρι η Θράκη και η Χαλκιδική.

Πριν από το μεσημέρι οι χιονοπτώσεις θα επεκταθούν νοτιότερα, θα ενταθούν και θα επηρεάσουν τις Σποράδες, τα ανατολικά τμήματα της Θεσσαλίας, την Εύβοια και την ανατολική Στερεά, ιδιαίτερα τη Βοιωτία και την Αττική. Οι χιονοπτώσεις θα σημειωθούν ακόμη και στα πεδινά αυτών των περιοχών.
Από το απόγευμα χιόνια θα πέσουν στα ορεινά - ημιορεινά κυρίως των κεντρικών και βόρειων Κυκλάδων καθώς και της Κρήτης. Στην Κρήτη οι χιονοπτώσεις θα είναι κατά περιόδους πυκνές.
Καταιγίδες χιονιού θα εκδηλωθούν κυρίως πάνω από τις θαλάσσιες και παραθαλάσσιες περιοχές του Αιγαίου.

Β) Τη Δευτέρα (06/02/2023) κατά περιόδους πυκνές χιονοπτώσεις θα εξακολουθήσουν να σημειώνονται στα νησιά του βορείου Αιγαίου, στις Σποράδες, την Εύβοια, την ανατολική Στερεά, τις Κυκλάδες και την Κρήτη.

Γ) Ειδικά για την Αττική χιονοπτώσεις θα σημειωθούν από την Κυριακή (05/02/2023) αρχικά στα ανατολικά και τα βόρεια, οι οποίες από τις προμεσημβρινές ώρες θα επεκταθούν στο μεγαλύτερο μέρος του νομού ενώ από το απόγευμα θα ενταθούν και θα χιονίσει και σε πεδινές περιοχές. Οι χιονοπτώσεις θα παρουσιάσουν πρόσκαιρη ύφεση κατά τη διάρκεια της νύχτας. Ωστόσο, από τη Δευτέρα το πρωί οι χιονοπτώσεις θα ενταθούν εκ νέου σε όλο το νομό.

Δ) Την Τρίτη (07/02/2023) οι χιονοπτώσεις αναμένεται να συνεχιστούν στην ανατολική Ελλάδα από τη Θεσσαλία και νοτιότερα (προσήνεμες περιοχές) καθώς επίσης στις Κυκλάδες και την Κρήτη, με μικρότερη όμως ένταση.

Χαμηλές θερμοκρασίες

Από την Κυριακή (05/02/2023) αναμένεται βαθμιαία πτώση της θερμοκρασίας από βορρά προς νότο, της τάξεως των 8 με 10 βαθμών. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την επικράτηση ισχυρού παγετού κυρίως στα ηπειρωτικά, ο οποίος θα είναι κατά τόπους στα κεντρικά και βόρεια ολικός (καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας αρνητικές θερμοκρασίες).
Θυελλώδεις Άνεμοι

Θυελλώδεις Άνεμοι

Από την Κυριακή (05/02/2023) το μεσημέρι θα πνέουν θυελλώδεις βόρειοι βορειοανατολικοί άνεμοι εντάσεως 8 με 9 μποφόρ στα πελάγη, οι οποίοι από το απόγευμα της Κυριακής στο Ιόνιο και από την Τρίτη (07/02/2023) στο Αιγαίο, σταδιακά θα εξασθενήσουν.

Περισσότερες λεπτομέρειες για την εξέλιξη της κακοκαιρίας θα υπάρχουν στην ανάλυση της καιρικής κατάστασης, καθώς επίσης στα τακτικά και έκτακτα δελτία καιρού, στην ιστοσελίδα της ΕΜΥ (www.emy.gr) και το λογαριασμό της στο twitter (@EMY_HNMS). Επισημαίνεται ότι τα έκτακτα δελτία επικαιροποιούνται τουλάχιστον ανά δωδεκάωρο.

Γιώργος Παπαβασιλείου: «Στα λευκά και το κέντρο της Αθήνας»

Για την επικείμενη κακοκαιρία μίλησε στην ΕΡΤ ο Γιώργος Παπαβασιλείου, διδάκτωρ μετεωρολογίας, ερευνητής Εθνικού Αστεροσκοπείου.


«Μιλάμε για μικροδιαταραχές που κινούνται κατά μήκος ενός ταχέως κινούμενου ρεύματος αέρα, που ονομάζεται πολικός αεροχείμαρρος. Αυτό υπάρχει μονίμως στην ατμόσφαιρα κι έτσι υπάρχει δυσκολία στην πρόγνωση των αερίων μαζών» εξήγησε σχετικά με την προγνωστική αβεβαιότητα για το Σαββατοκύριακο.

Σύμφωνα με τον ίδιο, Σάββατο βράδυ αναμένεται πτώση της θερμοκρασίας από τα βόρεια στα νότια και χιονοπτώσεις στη Βόρεια Ελλάδα, στη Μακεδονία και στη Θεσσαλία. Από τις πρωινές ώρες της Κυριακής (5/2) η θερμοκρασία θα πέσει στις περισσότερες περιοχές της χώρας και σταδιακά οι χιονοπτώσεις να κατεβαίνουν και χαμηλότερα.

Εξηγώντας ποιες περιοχές θα χτυπήσει ο χιονιάς, ο κ. Παπαβασιλείου αναφέρει «οι χιονοπτώσεις τη Βόρεια Ελλάδα σχεδόν θα σταματήσουν σχεδόν, θα διατηρηθούν κάποιες μπόρες χιονιού στα βορειοανατολικά και σε περιοχές της Χαλκιδικής. Τα φαινόμενα θα εστιάζονται σε περιοχές του Αιγαίου, κυρίως στις Σποράδες, την Ανατολική Θεσσαλία και νότια Θεσσαλία, την Εύβοια κυρίως, την Αττικο-Βοιωτία, την Α. Πελοπόννησο, τις Κυκλάδες και την Κρήτη. Σε αυτές τις περιοχές θα πρέπει να εστιάσουμε τις επόμενες 3-4 μέρες. Την Κυριακή έντονες χιονοπτώσεις στην Αττικο-Βοιωτία και την Εύβοια, ακόμα και σε περιοχές με πολύ χαμηλό υψόμετρο. Σε κάποιες περιοχές είναι πολύ πιθανό να έχουμε απότομα χιονόστρωση ακόμα και σε πεδινές περιοχές. Θα χρειαστεί μεγάλη προσοχή».

«Θα έχουμε χιονοπτώσεις και στο κέντρο της Αθήνας» σημειώνει, αλλά προσθέτει ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει σενάριο επανάληψης των περσινών εικόνων.

Ακολουθεί το Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων Καιρικών Φαινομένων της ΕΜΥ

Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων Καιρικών Φαινομένων (ΕΔΕΚΦ)

Ψυχρές αέριες μάζες από τη βόρεια Ευρώπη θα κινηθούν νοτιότερα και θα προκαλέσουν κακοκαιρία με το όνομα ΜΠΑΡΜΠΑΡΑ (BARBARA) στη χώρα μας από την Κυριακή (05/02/2023). Τα κύρια χαρακτηριστικά θα είναι οι χαμηλές θερμοκρασίες, ο ισχυρός παγετός, οι κατά τόπους πυκνές χιονοπτώσεις ακόμα και σε πεδινές περιοχές της ανατολικής Ελλάδας, καθώς και οι θυελλώδεις βόρειοι άνεμοι εντάσεως 8 με 9 μποφόρ στα πελάγη.

Πιο αναλυτικά:

Χιονοπτώσεις

Α) Την Κυριακή (05/02/2023) θα επηρεαστούν με χιονοπτώσεις

1. Από τις πρώτες πρωινές ώρες τα νησιά του βορείου Αιγαίου και μέχρι το μεσημέρι η Θράκη και η Χαλκιδική.

2. Πριν από το μεσημέρι οι χιονοπτώσεις θα επεκταθούν νοτιότερα, θα ενταθούν και θα επηρεάσουν τις Σποράδες, τα ανατολικά τμήματα της Θεσσαλίας, την Εύβοια και την ανατολική Στερεά, ιδιαίτερα τη Βοιωτία και την Αττική. Οι χιονοπτώσεις θα σημειωθούν ακόμη και στα πεδινά αυτών των περιοχών.

3. Από το απόγευμα χιόνια θα πέσουν στα ορεινά - ημιορεινά κυρίως των κεντρικών και βόρειων Κυκλάδων καθώς και της Κρήτης. Στην Κρήτη οι χιονοπτώσεις θα είναι κατά περιόδους πυκνές.

4. Καταιγίδες χιονιού θα εκδηλωθούν κυρίως πάνω από τις θαλάσσιες και παραθαλάσσιες περιοχές του Αιγαίου.

Β) Τη Δευτέρα (06/02/2023) κατά περιόδους πυκνές χιονοπτώσεις θα εξακολουθήσουν να σημειώνονται στα νησιά του βορείου Αιγαίου, στις Σποράδες, την Εύβοια, την ανατολική Στερεά, τις Κυκλάδες και την Κρήτη.

Γ) Ειδικά για την Αττική χιονοπτώσεις θα σημειωθούν από την Κυριακή (05/02/2023) αρχικά στα ανατολικά και τα βόρεια, οι οποίες από τις προμεσημβρινές ώρες θα επεκταθούν στο μεγαλύτερο μέρος του νομού ενώ από το απόγευμα θα ενταθούν και θα χιονίσει και σε πεδινές περιοχές. Οι χιονοπτώσεις θα παρουσιάσουν πρόσκαιρη ύφεση κατά τη διάρκεια της νύχτας. Ωστόσο από τη Δευτέρα το πρωί οι χιονοπτώσεις θα ενταθούν εκ νέου σε όλο το νομό.

Δ) Την Τρίτη (07/02/2023) οι χιονοπτώσεις αναμένεται να συνεχιστούν στην ανατολική Ελλάδα από τη Θεσσαλία και νοτιότερα (προσήνεμες περιοχές) καθώς επίσης στις Κυκλάδες και την Κρήτη, με μικρότερη όμως ένταση.

Χαμηλές θερμοκρασίες

Από την Κυριακή (05/02/2023) αναμένεται βαθμιαία πτώση της θερμοκρασίας από βορρά προς νότο, της τάξεως των 8 με 10 βαθμών. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την επικράτηση ισχυρού παγετού κυρίως στα ηπειρωτικά, ο οποίος θα είναι κατά τόπους στα κεντρικά και βόρεια ολικός (καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας αρνητικές θερμοκρασίες).

Θυελλώδεις ¶νεμοι

Από την Κυριακή (05/02/2023) το μεσημέρι θα πνέουν θυελλώδεις βόρειοι βορειοανατολικοί άνεμοι εντάσεως 8 με 9 μποφόρ στα πελάγη, οι οποίοι από το απόγευμα της Κυριακής στο Ιόνιο και από την Τρίτη (07/02/2023) στο Αιγαίο, σταδιακά θα εξασθενήσουν.

Περισσότερες λεπτομέρειες για την εξέλιξη της κακοκαιρίας θα υπάρχουν στην ανάλυση της καιρικής κατάστασης, καθώς επίσης στα τακτικά και έκτακτα δελτία καιρού, στην ιστοσελίδα της ΕΜΥ (www.emy.gr) και το λογαριασμό της στο twitter (@EMY_HNMS). Επισημαίνεται ότι τα έκτακτα δελτία επικαιροποιούνται τουλάχιστον ανά δωδεκάωρο.

Η ΤΜΧΗΣ ΕΜΚ/ΠΡΟΓΝΩΣΕΩΝ-ΕΠΑΓΡΥΠΝΗΣΗΣ
ΚΛ. ΤΣΙΟΥΤΡΑ

Ο ΔΝΤΗΣ ΕΜΚ
ΘΕΟΔ.Ν. ΚΟΛΥΔΑΣ

Συστάσεις της Πολιτικής Προστασίας

Συστάσεις στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, μεριμνώντας για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας από κινδύνους που προέρχονται από την εκδήλωση έντονων καιρικών φαινομένων απευθύνει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας ενόψει της κακοκαιρίας.

Ειδικότερα, σε περιοχές όπου προβλέπεται η εκδήλωση χιονοπτώσεων και παγετού η ΓΓΠΠ συστήνει στους πολίτες:

Αν πρόκειται να μετακινηθούν με το αυτοκίνητο:

  1. Να ενημερωθούν για τον καιρό και για την κατάσταση του οδικού δικτύου
  2. Να έχουν στο όχημά τους αντιολισθητικές αλυσίδες και το ρεζερβουάρ γεμάτο καύσιμα
  3. Να ταξιδεύουν, εφόσον είναι αναγκαίο, κατά προτίμηση στη διάρκεια της ημέρας προτιμώντας τους κεντρικούς δρόμους
  4. Να ενημερώνουν τους οικείους τους για τη διαδρομή που πρόκειται να ακολουθήσουν
  5. Να μεταβάλλουν το πρόγραμμα των μετακινήσεών τους ώστε να αποφεύγουν την αιχμή των καιρικών φαινομένων
  6. Να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες των κατά τόπους αρμοδίων φορέων, όπως Τροχαία κλπ.

Αν μετακινούνται πεζή :

  1. Να ντύνονται με πολλά στρώματα από ελαφριά ρούχα αντί για ένα βαρύ ρούχο και να φορούν κατάλληλα παπούτσια ώστε να αποφύγουν τραυματισμούς λόγω της ολισθηρότητας
  2. Να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις κατά την διάρκεια αιχμής των φαινομένων (έντονη χιονόπτωση, συνθήκες παγετού)

Επίσης, σε περιοχές όπου προβλέπεται η εκδήλωση έντονων βροχοπτώσεων, καταιγίδων ή θυελλωδών ανέμων:

  1. Να ασφαλίσουν αντικείμενα τα οποία αν παρασυρθούν από τα έντονα καιρικά φαινόμενα ενδέχεται να προκαλέσουν καταστροφές ή τραυματισμούς.
  2. Να βεβαιωθούν ότι τα λούκια και οι υδρορροές των κατοικιών δεν είναι φραγμένα και λειτουργούν κανονικά.
  3. Να αποφεύγουν να διασχίζουν χειμάρρους και ρέματα, πεζή ή με όχημα, κατά τη διάρκεια καταιγίδων και βροχοπτώσεων, αλλά και για αρκετές ώρες μετά το τέλος της εκδήλωσής τους
  4. Να αποφεύγουν τις εργασίες υπαίθρου και δραστηριότητες σε θαλάσσιες και παράκτιες περιοχές κατά τη διάρκεια εκδήλωσης των έντονων καιρικών φαινομένων (κίνδυνος από πτώσεις κεραυνών).
  5. Να προφυλαχτούν αμέσως κατά τη διάρκεια μιας χαλαζόπτωσης. Να καταφύγουν σε κτίριο ή σε αυτοκίνητο και να μην εγκαταλείπουν τον ασφαλή χώρο, παρά μόνο όταν βεβαιωθούν ότι η καταιγίδα πέρασε. Η χαλαζόπτωση μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνη και για τα ζώα.
  6. Να αποφύγουν τη διέλευση κάτω από μεγάλα δέντρα, κάτω από αναρτημένες πινακίδες και γενικά από περιοχές, όπου ελαφρά αντικείμενα (π.χ. γλάστρες, σπασμένα τζάμια κλπ.) μπορεί να αποκολληθούν και να πέσουν στο έδαφος (π.χ. κάτω από μπαλκόνια).
  7. Να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες των κατά τόπους αρμοδίων φορέων, όπως Τροχαία κλπ.


Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (www.civilprotection.gr) του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας, έχει ενημερώσει τις αρμόδιες υπηρεσιακά εμπλεκόμενες κρατικές υπηρεσίες, καθώς και τις περιφέρειες και τους δήμους της χώρας, ώστε να βρίσκονται σε αυξημένη ετοιμότητα πολιτικής προστασίας, προκειμένου να αντιμετωπίσουν άμεσα τις επιπτώσεις από την εκδήλωση των έντονων καιρικών φαινομένων.

Παράλληλα, τίθενται σε εφαρμογή τα επιχειρησιακά σχέδια «ΔΑΡΔΑΝΟΣ 2» και «ΒΟΡΕΑΣ 2», για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρών και χιονοπτώσεων, καθώς και των συνοδών τους φαινομένων, ενώ οι Πυροσβεστικές Υπηρεσίες των περιοχών που αναμένεται να εκδηλωθούν τα φαινόμενα, έχουν τεθεί σε κατάσταση αυξημένης ετοιμότητας και περαιτέρω κλιμάκωσης εφόσον απαιτηθεί, προκειμένου να αντιμετωπιστούν άμεσα τυχόν προβλήματα από την εκδήλωση των έντονων καιρικών φαινομένων.

Για πληροφορίες και ανακοινώσεις σχετικά με την επικρατούσα κατάσταση και την βατότητα του οδικού δικτύου λόγω εισροής πλημμυρικών υδάτων σε αυτό ή λόγω χιονοπτώσεων και παγετού, οι πολίτες μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα της ΕΛΑΣ, www.astynomia.gr.

Για περισσότερες πληροφορίες και οδηγίες αυτοπροστασίας από τα έντονα καιρικά φαινόμενα, οι πολίτες μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.civilprotection.gr.

Οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται καθημερινά για την εξέλιξη των έκτακτων καιρικών φαινομένων στα τακτικά δελτία καιρού της ΕΜΥ και στην ιστοσελίδα της ΕΜΥ στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.emy.gr.

Στέιτ Ντιπάρτμεντ: «Και το Κογκρέσο έχει λόγο για F16 στην Τουρκία»


Στέιτ Ντιπάρτμεντ: «Το Κογκρέσο καλείται να παίξει ρόλο στη διαδικασία για τα τουρκικά F-16 - Εμείς έχουμε ξεκαθαρίσει την υποστήριξή μας»


Στην επίσημη θέση που έχει εκφράσει η αμερικανική κυβέρνηση και τη στάση που τηρεί το Κογκρέσο για το θέμα των τουρκικών F-16, αναφέρθηκε ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Νεντ Πράις, κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης ενημέρωσης των διπλωματικών συντακτών. Απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ για το εάν η ενταξιακή πορεία της Σουηδίας και της Φιλανδίας έχει εξελιχθεί σε μια προϋπόθεση για τα F-16, ο κ. Πράις διευκρίνισε πως η αμερικανική κυβέρνηση συνεχίζει να στηρίζει πολιτικά το αίτημα της Τουρκίας, αναγνωρίζοντας, όμως, την ίδια στιγμή ότι το Κογκρέσο καλείται να παίξει ρόλο σε αυτή τη διαδικασία.

Όπως τόνισε, «στο πολιτικό μας σύστημα, αυτές είναι αποφάσεις που δεν επαφίονται μόνο στην εκτελεστική εξουσία. Αυτές είναι οι μορφές αποφάσεων για τις οποίες έχουν λόγο και οι νομοθέτες μας, οι συνάδελφοί μας στο Κογκρέσο». Σημείωσε ακόμα τα εξής αναφορικά με τη στάση των Αμερικανών νομοθετών: «Έχουμε καταστήσει σαφές στο Κογκρέσο, την υποστήριξή μας για τα F-16. Το Κογκρέσο έχει καταστήσει σαφή τη θέση του ή θα έπρεπε να πω μεμονωμένοι γερουσιαστές -ή ομάδες γερουσιαστών, σε ορισμένες περιπτώσεις- έχουν καταστήσει σαφείς τις θέσεις τους».

Υπενθυμίζεται ότι την Παρασκευή 27 γερουσιαστές, τόσο Δημοκρατικοί όσο και Ρεπουμπλικάνοι, έστειλαν επιστολή στον πρόεδρο Μπάιντεν με την οποία του ζητούσαν να μην εγκρίνει την πώληση των F-16 έως ότου η Τουρκία συναινέσει στην ένταξη της Σουηδίας και της Φιλανδίας στο ΝΑΤΟ. Στην απάντησή του, ο εκπρόσωπος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών εξήρε τον ρόλο της Τουρκίας στον ΝΑΤΟ, διαβεβαιώνοντας ότι η επίσημη θέση της κυβέρνησης για τα F-16 δεν έχει αλλάξει. Ωστόσο, απέφυγε να τοποθετηθεί για εάν υπάρχει κάποιος λόγος που το Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει καθυστερήσει να ενημερώσει επίσημα το Κογκρέσο για το αίτημα της Τουρκίας. Με δεδομένο ότι οι τεχνικές συνομιλίες μεταξύ των δύο χωρών έχουν ολοκληρωθεί, πλέον εναπόκειται στην αμερικανική κυβέρνηση να επιλέξει το πότε θα διαβιβάσει την αμυντική σύμβαση στις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσου.

Η ερώτηση του ανταποκριτή του ΑΠΕ-ΜΠΕ και η απάντηση του εκπροσώπου του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Νεντ Πράις, είναι οι εξής:

Ερώτηση ΑΠΕ-ΜΠΕ: Σήμερα 27 γερουσιαστές, τόσο Δημοκρατικοί όσο και Ρεπουμπλικάνοι, απέστειλαν επιστολή στον πρόεδρο Μπάιντεν ζητώντας του να μην εγκρίνει την πώληση των F-16 έως ότου η Τουρκία συμφωνήσει να επιτρέψει στη Φινλανδία και τη Σουηδία να ενταχθούν στο ΝΑΤΟ. Μοιράζεστε την ίδια θέση σχετικά με την πώληση τους; Μπορείτε να μας εξηγήσετε, αφού ολοκληρώθηκαν οι τεχνικές συνομιλίες, γιατί καθυστερείτε να αποστείλετε την επίσημη ενημέρωση στο Κογκρέσο;

Απάντηση Νεντ Πράις: Είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για αυτό τόσο κατά τις τελευταίες εβδομάδες, αλλά πηγαίνοντας πίσω στο καλοκαίρι, όταν ο πρόεδρος Μπάιντεν καθόταν δίπλα στον πρόεδρο Ερντογάν στη Μαδρίτη κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ, ο πρόεδρος Μπάιντεν κατέστησε πολύ σαφές ότι οι ΗΠΑ στηρίζουν την παροχή των F-16 στην Τουρκία. Η Τουρκία, φυσικά, είναι σύμμαχος του ΝΑΤΟ, έχει θεμιτές ανησυχίες ασφαλείας. Θέλουμε να πράξουμε ό,τι μπορούμε για να δούμε ότι είναι πλήρως ενσωματωμένη στη Συμμαχία του ΝΑΤΟ. Αυτό εξηγεί, την υποστήριξή μας για τα F-16.

Στο πολιτικό μας σύστημα, αυτές είναι αποφάσεις που δεν επαφίονται μόνο στην εκτελεστική εξουσία. Αυτές είναι οι μορφές αποφάσεων για τις οποίες έχουν λόγο και οι νομοθέτες μας, οι συνάδελφοί μας στο Κογκρέσο. Έχουμε καταστήσει σαφές στο Κογκρέσο, την υποστήριξή μας για τα F-16. Το Κογκρέσο έχει καταστήσει σαφή τη θέση του ή θα έπρεπε να πω μεμονωμένοι γερουσιαστές -ή ομάδες γερουσιαστών, σε ορισμένες περιπτώσεις- έχουν καταστήσει σαφείς τις θέσεις τους.

Συνεχίζουμε να συνομιλούμε με την Τουρκία. Συνεχίζουμε να συνομιλούμε με το Κογκρέσο. Αλλά το θέμα μας είναι ότι η Τουρκία είναι ένας πολύτιμος σύμμαχος στο ΝΑΤΟ. Ο ρόλος της στη συμμαχία υπήρξε πολύ σημαντικός κατά την πάροδο των δεκαετιών. Και συνεπώς, θα συνεχίσουμε να βρίσκουμε τρόπους, προκειμένου να μπορούμε να συνεργαζόμαστε με την Τουρκία, όπως και όταν επιδιώκουμε να καταστήσουμε τη συμμαχία του ΝΑΤΟ ακόμα πιο ισχυρή. Και πιστεύουμε ότι η ενίσχυση της Συμμαχίας του ΝΑΤΟ συνεπάγεται την αύξηση των μελών από 30 σε 32.

Η Φινλανδία και η Σουηδία έχουν εκφράσει τις φιλοδοξίες τους να ενταχθούν στη συμμαχία. Όχι μόνο έχουν εκφράσει τις φιλοδοξίες τους, αλλά 28 από τις 30 χώρες της συμμαχίας έχουν επικυρώσει τα Άρθρα Προσχώρησης. Η Γερουσία των ΗΠΑ το έπραξε σε χρόνο ρεκόρ ή σε σχεδόν χρόνο ρεκόρ όσον αφορά μια τέτοια συνθήκη. Υπάρχει λοιπόν συντριπτική διακομματική στήριξη για την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ. Είναι κάτι που η κυβέρνηση υποστηρίζει σθεναρά. Πιστεύουμε ότι και οι δύο χώρες είναι έτοιμες, και αυτές είναι χώρες με προηγμένους στρατούς. Είναι προηγμένες δημοκρατίες και είναι σε θέση να καταστήσουν τη συμμαχία στην οποία ανήκουμε και ανήκει η Τουρκία, και ανήκουν άλλες 28 χώρες, ακόμη πιο ισχυρή από ό,τι είναι ήδη.
πηγή: amna.gr

Εθνικές Εκλογες 2023 / Στη Βουλή η τροπολογία αποκλεισμού εγκληματικών οργανώσεων - Τι αναφέρει

Το "μπαλάκι" στο Α' Τμήμα του Αρείου Πάγου και όχι στην ολομέλεια καθώς η κυβέρνηση φοβάται ότι η ρύθμιση θα κριθεί αντισυνταγματική - Η στάση των κομμάτων

Στη Βουλή κατατέθηκε η τροπολογία της κυβέρνησης για το "μπλόκο" στον Ηλία Κασιδιάρη από τις εκλογές. Η τροπολογία αναμένεται να συζητηθεί και να ψηφιστεί στην ολομέλεια της Βουλής την ερχόμενη Τρίτη.

Σύμφωνα με την εφημ. ΑΥΓΗ, ο ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ μένει σταθερός στη δική του ρύθμιση που έχει κατατεθεί εδώ και αρκετό διάστημα, καθώς η τροπολογία της κυβέρνησης κρίνεται προβληματική. «ΟΧΙ» λέει και το ΚΚΕ, ενώ αναμένεται τι στάση θα τηρήσουν ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση. Το ΜέΡΑ25 είχε εκφραστει αρνητικά εξ αρχής και αναμένει να δει την τροπολογία για να πάρει θέση.

Η κυβέρνηση πετάει το μπαλάκι στο Α' Τμήμα του Αρείου Πάγου και όχι στην ολομέλεια καθώς φοβάται ότι η ρύθμιση θα κριθεί αντισυνταγματική.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ έχει προειδοποιήσει από την πρώτη στιγμή για αντισυνταγματικότητα παραμέτρων της ρύθμισης και τον κίνδυνο η διατύπωσή της που δεν είναι σαφής για τους νεοναζί να γίνει «κερκόπορτα» για διευρυμένες ερμηνείες και εξίσωση του ναζισμού με οποιαδήποτε άλλη πολιτική ιδεολογία.

Αναλυτικά η τροπολογία:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

«Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2020 «σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των συλλογικών συμφερόντων των καταναλωτών και για την κατάργηση της οδηγίας 2009/22/ΕΚ», ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών, ρυθμιστικό πλαίσιο για την παλαίωση οίνων και άλλες επείγουσες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης»

Άρθρο μόνο

«Δικαίωμα κατάρτισης συνδυασμών στις βουλευτικές εκλογές – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 32 π.δ. 26/2012

Η παρ. 1 του άρθρου 32 του π.δ. 26/2012 (Α’ 57) αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«1. Στις βουλευτικές εκλογές λαμβάνουν μέρος είτε συνδυασμοί υποψηφίων ενός μόνο κόμματος, είτε συνδυασμοί συνασπισμού περισσότερων του ενός συνεργαζόμενων κομμάτων, είτε συνασπισμοί ανεξάρτητων υποψηφίων, είτε μεμονωμένοι υποψήφιοι. Για την κατάρτιση συνδυασμού πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

  • α) Το κόμμα να έχει ιδρυθεί νόμιμα.
  • β) Ο πρόεδρος, ο γενικός γραμματέας, τα μέλη της διοικούσας επιτροπής, ο νόμιμος εκπρόσωπος και η πραγματική ηγεσία του κόμματος να μην έχουν καταδικασθεί σε οποιονδήποτε βαθμό σε κάθειρξη για τα αδικήματα των κεφαλαίων 1-6 του Δεύτερου Βιβλίου του Ποινικού Κώδικα, ή σε οποιαδήποτε ποινή για εγκλήματα του Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα που επισείουν την ποινή της ισόβιας κάθειρξης, ή σε ισόβια κάθειρξη για κάθε άλλο αδίκημα. Η αποστέρηση του δικαιώματος κατάρτισης συνδυασμών, σύμφωνα με την παρούσα περίπτωση, ισχύει για τη χρονική διάρκεια της επιβληθείσας ποινής και υπολογίζεται από την επομένη της ημέρας της οριστικής καταδικαστικής απόφασης. Η έκτιση ή μη της ποινής ή η παραγραφή αυτής δεν ασκεί επιρροή στον υπολογισμό του ανωτέρω χρονικού διαστήματος. Στο πλαίσιο του παρόντος άρθρου, η πραγματική ηγεσία έχει την έννοια ότι πρόσωπο άλλο από εκείνο που κατέχει τυπικά θέση προέδρου, γενικού γραμματέα, μέλους της διοικούσας επιτροπής ή νομίμου εκπροσώπου με συγκεκριμένες πράξεις του εμφανίζεται να ασκεί διοίκηση του κόμματος, ή να έχει τοποθετήσει εικονική ηγεσία, ή να έχει τον ηγετικό πολιτικό ρόλο προς το εκλογικό σώμα.
  • γ) Η οργάνωση και η δράση του κόμματος να εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος. Για την αξιολόγηση της συνδρομής της προϋπόθεσης αυτής λαμβάνεται υπ’ όψιν τυχόν καταδίκη σε οποιονδήποτε βαθμό υποψηφίων βουλευτών, ή ιδρυτικών μελών, ή διατελεσάντων προέδρων για τα αδικήματα και στις ποινές του πρώτου εδαφίου της περ. β).

Στην περίπτωση συνασπισμού κομμάτων οι ανωτέρω προϋποθέσεις πρέπει να συντρέχουν για καθένα από τα κόμματα που απαρτίζουν τον συνασπισμό.

Η συνδρομή των προϋποθέσεων της παρούσας ελέγχεται αυτεπαγγέλτως από το Α’ Τμήμα του Αρείου Πάγου. Προς υποβοήθηση της κρίσης του, πολιτικά κόμματα και κάθε εκλογέας έχουν δικαίωμα να υποβάλουν υπόμνημα με στοιχεία τεκμηρίωσης μέχρι την επομένη της λήξης της προθεσμίας της παρ. 1 του άρθρου 34.».

Τι λένε από την κυβέρνηση

Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν τα εξής για την τροπολογία:

  • «Πρώτον, η διάταξη δεν παραβιάζει την αρχή αναλογικότητας διότι δεν εμποδίζει οποιονδήποτε έχει καταδικαστεί έστω για βαριά αδικήματα κατά της Πολιτείας να είναι υποψήφιος βουλευτής, είτε ανεξάρτητος είτε με πολιτικό κόμματα, παρά μόνο αποκλείεται αν είναι ο πραγματικός αρχηγός του κόμματος με το οποίο συμμετέχει στις εκλογές».
  • «Δεύτερον, η Δημοκρατία δεν μπορεί να είναι απολύτως ανεκτική στους εχθρούς της. Όσους την επιβουλεύονται χρησιμοποιώντας την».
  • «Τρίτον, δεν εξυπηρετείται η ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος στην περίπτωση της συγκρότησης ενός “κόμματος – κέλυφος”, το οποίο δρα και λειτουργεί ως εγκληματική οργάνωση, αφενός μεν όταν η ηγετική ομάδα του κόμματος προβαίνει σε πράξεις με υψηλή ποινική απαξία, όπως έχει αποδειχθεί δικαστικά, έστω και πρωτοδίκως, αφετέρου δε, όταν η ποινική καταδίκη για συγκεκριμένα αδικήματα υποψηφίων βουλευτών, ιδρυτικών μελών και των διατελεσάντων αρχηγών του κόμματος, καταδεικνύει τη μη εξυπηρέτηση της ελεύθερης λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος».
  • «Τέταρτον, όπως έχει αναδείξει η Ολομέλεια του ΣτΕ (Απόφαση 518/2015), συνδέοντας τον σεβασμό της υποχρέωσης των κομμάτων να υπηρετούν τη δημοκρατία, ο κοινός νομοθέτης: “δύναται… μέσα στο πλαίσιο της αρχής της αναλογικότητας και του σεβασμού του δικαιώματος παροχής εννόμου προστασίας κατά το άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος να θεσπίζει αρνητικές προϋποθέσεις, οι οποίες κωλύουν την παροχή κρατικής οικονομικής ενίσχυσης, όχι μόνο για λόγους αφορώντες τη διαχείριση της ενίσχυσης αυτής εκ μέρους του δικαιούχου κόμματος… αλλά και για λόγους ουσιαστικούς, συναρτώμενους προς την εν γένει δράση αυτού, η οποία, κατά το άρθρο 29 παρ. 1 του Συντάγματος, οφείλει να εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος”».
  • «Πέμπτον, η διάταξη δεν υπεισέρχεται σε αξιολόγηση των χαρακτηριστικών και της ιδεολογίας των κομμάτων, το οποίο θα άνοιγε τον ασκό του Αιόλου, και θα έβαζε τον Άρειο Πάγο στη θέση να αξιολογήσει την ουσία των θέσεων των κομμάτων με κίνδυνο υπερβολικής διεύρυνσης των περιορισμών».

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, «συμπερασματικά, με τη ρύθμιση που εισηγείται η κυβέρνηση τίθεται φραγμός μόνον στο να συμμετέχουν στις εκλογές εγκληματικές οργανώσεις οι οποίες εμφανίζονται με το ένδυμα πολιτικού κόμματος. Συγκεκριμένα, επεκτείνεται η υφιστάμενη ρύθμιση που απαγορεύει να συμμετέχουν στην ηγεσία πολιτικού κόμματος όσοι έχουν καταδικαστεί για ιδιαιτέρως απαξιωτικά αδικήματα σε βάρος της πολιτείας, περιλαμβανομένης όχι μόνο της εικονικής ηγεσίας αλλά και όσων ασκούν την πραγματική ηγεσία του κόμματος. Επιπλέον, κατά την ανακήρυξη συνδυασμών θα λαμβάνεται υπόψιν η τυχόν καταδίκη στελεχών των κομμάτων για τα αδικήματα αυτά. Είναι χρέος των πολιτικών δυνάμεων του τόπου να εξαντλήσουν κάθε συνταγματική δυνατότητα έτσι ώστε να μην επανέλθουν μαύρες σελίδες της ελληνικής πολιτικής ιστορίας και να μην δοθεί βήμα σε εκείνους που επιβουλεύονται τη δημοκρατία, αξιοποιώντας την ανοχή που ίδια η δημοκρατία επιδεικνύει. Είναι η ώρα της ευθύνης για όλους μας».

Ένοχα για καρκίνο τα συσκευασμένα ψωμιά και τα δημητριακά – Τι έδειξε νέα έρευνα

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και η Διεθνής Οργάνωση Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ έχουν προηγουμένως απευθύνει σύσταση για περιορισμό των πολύ επεξεργασμένων τροφίμων στο πλαίσιο μιας πιο υγιεινής διατροφής.


Η συχνή κατανάλωση πολύ επεξεργασμένων τροφίμων συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου και θανάτου από αυτόν, ιδίως αναφορικά με γυναικολογικούς καρκίνους, δείχνει μια νέα διεθνής επιστημονική έρευνα. Πρόκειται για την πιο ολοκληρωμένη μέχρι σήμερα αξιολόγηση όσον αφορά τη σχέση ανάμεσα στις πολύ επεξεργασμένες τροφές και στους καρκίνους.

Τέτοια τρόφιμα είναι όσα έχουν υποστεί σημαντική επεξεργασία κατά την παραγωγή τους, όπως ποτά με ανθρακικό, συσκευασμένα ψωμιά, έτοιμα φαγητά, δημητριακά κ.α. Συχνά τέτοια προϊόντα είναι σχετικά φθηνά, βολικά στην κατανάλωση και προωθούνται μέσω ισχυρού μάρκετινγκ. Παράλληλα όμως έχουν συνήθως μεγαλύτερη ποσότητα αλατιού, λιπών, ζάχαρης, τεχνητών προσθετικών και άλλων ουσιών. Άλλες μελέτες έχουν συσχετίσει αυτές τις τροφές με παχυσαρκία, διαβήτη τύπου 2, καρδιαγγειακές παθήσεις κ.α.

Οι ερευνητές της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Κολλεγίου Imperial του Λονδίνου, σε συνεργασία με επιστήμονες της Διεθνούς Υπηρεσίας Έρευνας για τον Καρκίνο - IARC και των πανεπιστημίων του Σάο Πάολο (Βραζιλία) και Nova Λισαβόνας (Πορτογαλία), οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό eClinical Medicine, ανέλυσαν στοιχεία για περίπου 198.000 άτομα 40-69 ετών, η υγεία των οποίων παρακολουθήθηκε σε βάθος δεκαετίας, ειδικότερα αναφορικά με τη διάγνωση 34 διαφορετικών καρκίνων και της πιθανότητας θανάτου από αυτούς. Στη διάρκεια της μελέτης, περίπου 16.000 άνθρωποι εμφάνισαν καρκίνο και 4.000 πέθαναν εξαιτίας του.

Διαπιστώθηκε ότι για κάθε 10% αύξηση στην κατανάλωση πολύ επεξεργασμένων τροφίμων από έναν άνθρωπο, υπήρχε αύξηση 2% στην πιθανότητα γενικά να διαγνωσθεί καρκίνος και 19% ειδικότερα στην πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου των ωοθηκών. Ακόμη, υπήρχε αύξηση στη θνησιμότητα από καρκίνο κατά 6% γενικά και ειδικότερα κατά 16% από καρκίνο του μαστού και κατά 30% από καρκίνο των ωοθηκών.

Η επικεφαλής ερευνήτρια δρ Έστερ Βάμος του Imperial δήλωσε ότι «η νέα μελέτη έρχεται να προστεθεί στις αυξανόμενες ενδείξεις ότι τα άκρως επεξεργασμένα τρόφιμα είναι πιθανό να επηρεάσουν αρνητικά την υγεία, μεταξύ άλλων αυξάνοντας τον κίνδυνο καρκίνου…Άλλα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι η μείωση των πολύ επεξεργασμένων τροφών στη διατροφή μας μπορεί να παρέχει σημαντικά οφέλη για την υγεία. Μελλοντική έρευνα πρέπει να επιβεβαιώσει αυτά τα ευρήματα».

Η κύρια ερευνήτρια δρ Κιάρα Τσανγκ, επίσης του Imperial, ανέφερε ότι «τα πολύ επεξεργασμένα τρόφιμα βρίσκονται παντού και προωθούνται έντονα με φθηνές τιμές και ελκυστικές συσκευασίες, προκειμένου να αυξηθεί η κατανάλωσή τους. Αυτό δείχνει ότι το διατροφικό περιβάλλον μας χρειάζεται επειγόντως μεταρρύθμιση για να προστατευθεί ο πληθυσμός από τα πολύ επεξεργασμένα τρόφιμα».

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και η Διεθνής Οργάνωση Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ έχουν προηγουμένως απευθύνει σύσταση για περιορισμό των πολύ επεξεργασμένων τροφίμων στο πλαίσιο μιας πιο υγιεινής διατροφής. Σε αρκετές χώρες, όπως Γαλλία, Καναδά και Βραζιλία, γίνονται προσπάθειες για μείωση της κατανάλωσης αυτών των τροφών.

Οι ερευνητές πρότειναν, μεταξύ άλλων, να υπάρχουν σαφείς προειδοποιητικές σημάνσεις στις συσκευασίες των πολύ επεξεργασμένων τροφίμων, ώστε να προστατευθούν κυρίως τα φτωχότερα νοικοκυριά που είναι πιο ευάλωτα στα φθηνά αλλά και ανθυγιεινά προϊόντα.

Από την άλλη, οι επιστήμονες παραδέχθηκαν ότι η μελέτη παρατήρησής τους δεν αποδεικνύει μια σχέση αιτίας-αποτελέσματος μεταξύ πολύ επεξεργασμένων τροφών-καρκίνου, αλλά μια συσχέτιση, γι’ αυτό χρειάζεται περισσότερη έρευνα ώστε να αποδειχθεί μια τέτοια σχέση. Πρόσθεσαν ότι ο καρκίνος έχει πια ξεπεράσει την καρδιαγγειακή νόσο ως κυριότερη αιτία πρόωρου θανάτου σε πολλές χώρες υψηλού εισοδήματος.

πηγή: ygeiamou.gr

«Ανοίξτε τον δρόμο στο πολιτισμό», το σύνθημα των Καλλιτεχνών στη μεγαλεώδη συγκέντρωση


Το σύνθημα «Ανοίξτε τον δρόμο στο πολιτισμό» κυριάρχησε στη μεγαλειώδη πορεία-συγκέντρωση διαμαρτυρίας των Καλλιτεχνών για την απόσυρση του Προεδρικού Διατάγματος 85/2022....

 

 Βασικά αιτήματα της πανκαλλιτεχνικής κινητοποίησης είναι:

  • Η απόσυρση ή η τροποποίηση του Προεδρικού Διατάγματος 85/2022,
  • Η ίδρυση Δημόσιας Τριτοβάθμιας Ανώτατης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης, και 
  • Η ενίσχυση της δημόσιας καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.
Με μία μεγαλειώδη συγκέντρωση διαμαρτυρίας κορυφώνονται σήμερα οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών για την υποβάθμιση των πτυχίων και των σπουδών τους, καθώς συνεχίζουν για δεύτερη ημέρα την απεργία τους με κλειστά θέατρα, μουσικές σκηνές και διακοπή τηλεοπτικών γυρισμάτων, ενώ προειδοποιούν με κλιμάκωση.

 

 Βασικά αιτήματα της πανκαλλιτεχνικής κινητοποίησης είναι ή απόσυρση ή η τροποποίηση προς τη σωστή κατεύθυνση, του Προεδρικού Διατάγματος 85/2022, η ίδρυση Δημόσιας Τριτοβάθμιας Ανώτατης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και η ενίσχυση της δημόσιας καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.

Στη σημερινή κινητοποίηση συμμετέχουν 5.000-6.000 άτομα, από όλους τους κλάδους της Τέχνης, ηθοποιοί, σκηνοθέτες, μουσικοί, χορευτές, μαριονετίστες, σπουδαστές και πολλοί νέοι άνθρωποι. Περίπου 2.000 ήταν η εκτίμηση της αστυνομίας.

Οι αστυνομικές δυνάμεις, νωρίτερα εμπόδισαν τους συμμετέχοντες να προσεγγίσουν το κτίριο Τσίλλερ του Εθνικού Θεάτρου, καθώς υπάρχουν αναφορές για ρίψη χημικών και δακρυγόνων.

Η εξέλιξη αυτή όμως, καθόλου δεν πτόησε τους διαδηλωτές που με σύνθημα «Ανοίξτε τον δρόμο στο πολιτισμό», παρέμειναν στο σημείο, απέναντι από τις δυνάμεις των ΜΑΤ, μέχρι εκείνοι να αποχωρήσουν.

ΛΑΕ Α Α : «H απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ για αποχή από την κοινοβουλευτική διαδικασία είναι έκφραση υποκρισίας...»


«Τα παιχνίδια εντυπωσιασμού δεν πρόκειται να ανατρέψουν το σύστημα Μητσοτάκη και τη μνημονιακή ερήμωση. Η αριστερά, με προσφυγή στους λαϊκούς αγώνες και με την ενωτική της παρουσία πρέπει να σηκώσει το γάντι της αντιπαράθεσης, για να ανατραπεί το αντιλαϊκό και βρώμικο πολιτικό σκηνικό και να περιφρουρηθούν οι δημοκρατικές κατακτήσεις...», σχολιάζει το Γραφείο Τύπου της ΛΑΕ-ΑΑ. 

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της Λαϊκής Ενότητας-Ανυπότακτης Αριστεράς για την Αποχή του ΣΥΡΙΖΑ από την κοινοβουλευτική διαδικασία: όψιμα παιχνίδια εντυπωσιασμού. Οι παρακρατικοί μηχανισμοί θα τσακιστούν μόνο με τη λαϊκή κινητοποίηση

 Ακολουθεί το σχόλιο της ΛΑΕ - Ανυπότακτη Αριστερά

«Η τελευταία απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ για αποχή από την κοινοβουλευτική διαδικασία είναι έκφραση υποκρισίας και προσπάθεια εμπαιγμού του Ελληνικού λαού.

Ενώ έχει αποκαλυφθεί επί μήνες η λειτουργία παρακρατικού δικτύου παρακολουθήσεων στο Μαξίμου, καλλιεργεί ένα κλίμα συναίνεσης και χλιαρής αντιπολίτευσης, ενώ ακολουθεί την πολιτική του «ώριμου φρούτου», που δεν συγκρούεται, αλλά αντιθέτως παρέχει διαπιστευτήρια σε κέντρα εξουσίας. Απευθύνεται στο λαό μόνο ως ψηφοφόρους για να μην «τρομάξει» την ολιγαρχία.

Την ίδια ώρα, σε όλη την κοινοβουλευτική περίοδο ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε το 55% των νομοθετικών ρυθμίσεων και ιδιαίτερα αυτές, που έχουν μεγάλη σημασία για την ειρήνη και την ασφάλεια της χώρας μας και της ευρύτερης περιοχής, την δημοκρατία και την επιβίωση του Ελληνικού λαού, όπως: 
 
  • Την κύρωση της απόφασης για επέκταση του ΝΑΤΟ με την ένταξη Σουηδίας και Φινλανδίας
  • Το επίδομα των 600 ευρώ στους αστυνομικούς {επίδομα επιβράβευσης?} που αποφασίστηκε μάλιστα την ίδια μέρα της δολοφονίας του Ρομά Κώστα Φραγκούλη.
  • Την εκποίηση του Ελληνικού
  • Τις μισές διατάξεις του αντεργατικού νόμου Χατζηδάκη
  • Την εκχώρηση {με την τελευταία ψηφοφορία} της ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων στο Ίδρυμα {Σταύρος Νιάρχος}, στο οποίο σταδιακά εκχωρείται ένα μεγάλο μέρος της περίθαλψης, υποβαθμίζοντας την δημόσια υγεία.

Η δε ΝΔ είναι ασφαλώς πρωταθλήτρια στην πολιτική υποκρισία ισχυριζόμενη ότι η στάση του ακυρώνει την κοινοβουλευτική δημοκρατία, όταν η ίδια ως κυβέρνηση την έχει κάνει με τις υποκλοπές και την αστυνομική καταστολή απλό κουρελόχαρτο.

Τα παιχνίδια εντυπωσιασμού δεν πρόκειται να ανατρέψουν το σύστημα Μητσοτάκη και τη μνημονιακή ερήμωση. Η αριστερά, με προσφυγή στους λαϊκούς αγώνες και με την ενωτική της παρουσία πρέπει να σηκώσει το γάντι της αντιπαράθεσης, για να ανατραπεί το αντιλαϊκό και βρώμικο πολιτικό σκηνικό και να περιφρουρηθούν οι δημοκρατικές κατακτήσεις.

Το Γραφείο Τύπου 1.2.2023»

ΙΝΕ/ΓΣΕΕ: «O κατώτατος μισθός θα πρέπει να κυμανθεί στα 826 ευρώ» – Συνέντευξη Τύπου του προεδρείου της ΓΣΕΕ (vid)


 Τη δική της πρόταση για τα επίπεδα του κατώτατου μισθού και την αύξηση του, κατέθεσε την Πέμπτη 2/2 από το Ηράκλειο η διοίκηση της ΓΣΕΕ, συμβάλλοντας με τη δική της μελέτη, ανάλυση και πρόταση στο δημόσιο διάλογο.

Κατώτατος μισθός στα 826 ευρώ, δηλαδή στο 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης, συν  τον προσδοκώμενο πληθωρισμό για το 2023, είναι η πρόταση του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων για τον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού το 2023.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΕ ΓΣΕΕ, ο διάμεσος μισθός πλήρους απασχόλησης ήταν το 2021 στα 1.300 ευρώ ανά μήνα. Κατ’ επέκταση το κατώφλι φτώχειας που αντιστοιχεί στο 60% του διάμεσου μισθού ήταν στα 780 ευρώ, δίχως να ληφθεί υπόψη η επίδραση της ακρίβειας. Συνυπολογίζοντας μόνο τον προσδοκώμενο πληθωρισμό του 2023, ώστε να αποφευχθεί μια νέα απώλεια αγοραστικής δύναμης, ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να ανέλθει στα 826 ευρώ, αναφέρει το ινστιτούτο.



 

Η κρίση κόστους ζωής στη χώρα μας, η οποία ακολούθησε την πανδημική κρίση και αλληλεπιδρά
με αυτήν, έχει μειώσει σημαντικά την αγοραστική δύναμη και το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων, θέτοντας πολλές οικογένειες, ε ιδικά τις πιο ευάλωτες, σε κίνδυνο υλικής στέρησης. Ελλείψει αποτελεσματικών παρεμβάσεων οικονομικής πολιτικής, η σωρευτική διάβρωση των πραγματικών εισοδημάτων των εργαζομένων και ο κίνδυνος αύξησης της ανισότητας απειλούν την οικονομική και την κοινωνική σταθερότητα. Είναι λοιπόν ζωτικής σημασίας ζήτημα για την κοινωνική συνοχή της χώρας και τη βιωσιμότητα της δυναμικής της οικονομίας να γίνουν ενεργητικές παρεμβάσεις εισοδηματικής πολιτικής και να ενεργοποιηθούν θεσμικές διαδικασίες στην αγορά εργασίας για την προστασία της αγοραστικής δύναμης και του βιοτικού επιπέδου των εργαζομένων και των οικογενειών τους. Στο πλαίσιο αυτό - και δεδομένου ότι οι κλαδικές συλλογικές διαπραγματεύσεις (που αφορούν μισθούς, ημερομίσθια, επιδόματα κ.λπ.) έχουν περιοριστεί σημαντικά και οι μισθολογικές ωριμάνσεις ειδικά των τριετιών έχουν παγώσει ως συνέπεια των μνημονιακών μέτρων, με αποτέλεσμα την αδυναμία προσαρμογής των ονομαστικών αμοιβών στις μεταβολές τόσο των τιμών, όσο και άλλων βασικών οικονομικών μεγεθών– ο κατώτατος μισθός αναδεικνύεται πλέον σε βασικό θεσμικό εργαλείο προστασίας του βιοτικού επιπέδου των μισθωτών και της οικονομικής και κοινωνικής σταθερότητας.

Tο ΙΝΕ ΓΣΕΕ (2021, 2022) στις εκθέσεις του για τον κατώτατο μισθό έχει επανειλημμένα υπογραμμίσει ότι ο πρωταρχικός στόχος του θεσμού του κατώτατου μισθού είναι η προστασία των εργαζομένων από μια χαμηλή αμοιβή η οποία δεν διασφαλίζει ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης στους ίδιους και τις οικογένειές τους. Ο κατώτατος μισθός προσδιορίζει ένα ελάχιστο όριο βιοτικού επιπέδου, που είναι κοινωνικά αποδεκτό στις δημοκρατίες, για εκείνους που βρίσκονται στο χαμηλό-
τερο επίπεδο της κατανομής των αμοιβών. Επιπλέον, όπως έχουν δείξει πολλές μελέτες και εκθέ-
σεις διεθνών οργανισμών, ο κατώτατος μισθός είναι ένας προωθητικός μηχανισμός της οικονομι-
κής ανάπτυξης με σημαντική συμβολή στην άμβλυνση των ανισοτήτων και στην ενίσχυση της κοι-
νωνικής δικαιοσύνης (ILO, 2022).

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι στη δήλωση του ILO για το μέλλον της εργασίας –κατά τη συμπλή-
ρωση εκατό χρόνων από την ίδρυσή του– υπογραμμίστηκε η σημασία της προστασίας των εργαζο-
μένων μέσω του προσδιορισμού ενός «επαρκούς κατώτατου μισθού» (ILO, 2019), υπογραμμίζοντας παράλληλα τον κεντρικό ρόλο του κοινωνικού διαλόγου και των συλλογικών διαπραγματεύσεων στον καθορισμό του. Περαιτέρω, σε επίπεδο ΕΕ, ο κατώτατος μισθός έχει γίνει τα τελευταία δύο χρόνια το επίκεντρο συζητήσεων και σχετικών οδηγιών για την ανάγκη οι εργαζόμενοι να αμείβονται με δίκαιους και επαρκείς κατώτατους μισθούς, προάγοντας με τον τρόπο αυτό τα δικαιώματά τους, όπως αυτά κατοχυρώνονται στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ σχετικά με το δικαίωμα των εργαζομένων σε δίκαιες συνθήκες εργασίας.

Η αξιοπρεπής διαβίωση των εργαζομένων είναι μια συνθήκη που συνάδει πλήρως με τη στρατη-
γική της βιώσιμης και δίκαιης ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς που καθορίζει το πλαίσιο της Ατζέ
ντας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για την αειφόρο ανάπτυξη το 2030, στην υλοποίηση της
οποίας έχει δεσμευτεί και η Ελλάδα. Η Ατζέντα 2030 αναγνωρίζει την πρωταρχική σημασία της πλή-
ρους απασχόλησης, της ισότητας και της προστασίας των θεμελιωδών δικαιωμάτων των εργαζο-
μένων για την αντιμετώπιση της αυξανόμενης ανισότητας. Υποστηρίζει ότι οι αξιοπρεπείς αμοιβές
επηρεάζουν θετικά τα επίπεδα εισοδήματος και κατανάλωσης των νοικοκυριών, συμβάλλουν στη
μείωση των διακρίσεων κατά των νέων και των γυναικών, στην αντιμετώπιση της φτώχειας και της
οικονομικής ανισότητας, στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και στη μείωση του κοινωνικού απο-
κλεισμού.

Εφόσον ο πρωταρχικός θεσμικός στόχος του κατώτατου μισθού είναι η διασφάλιση ενός αξιοπρε-
πούς επιπέδου διαβίωσης για τον εργαζόμενο και την οικογένειά του, τότε ο προσδιορισμός του
ύψους του σε εθνικό επίπεδο δεν μπορεί παρά να ταυτίζεται με τον προσδιορισμό του αξιοπρε-
πούς επιπέδου διαβίωσης, δεδομένων των οικονομικών και των κοινωνικών συνθηκών της κάθε
χώρας και των αντιλήψεών της για την κοινωνική δικαιοσύνη. Η παραβίαση αυτής της αρχής όσον
αφορά τον προσδιορισμό του ύψους του κατώτατου μισθού συνεπάγεται την αποδυνάμωση και
την υπονόμευση του ίδιου του θεσμού και της σημασίας του για την κοινωνική συνοχή και για μια
βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς οικονομική ανάπτυξη. Στο σημείο αυτό είναι σημαντικό να σημει-
ωθεί ότι η μεγάλη οικονομική κρίση του 2010 έχει αναδείξει με δραματικό τρόπο την ανάγκη μετά-
βασης της Ελλάδας σε ένα παραγωγικό και κοινωνικό περιβάλλον ανοικοδόμησης της οικονομίας
της με επίκεντρο την προστασία της εργασίας (ΙΝΕ ΓΣΕΕ – ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ, 2020). Ο θεσμός του κατώτα-του μισθού είναι καθοριστικός για τη δημιουργία προϋποθέσεων μετάβασης σε μια πιο ανθεκτική, βιώσιμη και δίκαιη οικονομία και κοινωνία.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της πρότασης του INE-ΓΣΕΕ για κατώτατο μισθό 826 ευρώ





  Ανανέωση 3 Φεβρουαρίου 2023