Ρυθμίσεις για τα «κόκκινα» δάνεια σύμφωνα με το λεγόμενο «ιρλανδικό μοντέλο»

Νέο νόμο για την αντιμετώπιση των «κόκκινων» στεγαστικών δανείων, βασισμένο κατά κύριο λόγο στο λεγόμενο «ιρλανδικό μοντέλο», καθώς και βελτιώσεις στον προσφάτως ψηφισθέντα νόμο για τη διευθέτηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των επιχειρηματικών δανείων αναμένεται να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή το προσεχές διάστημα η νέα κυβέρνηση.

Το παραπάνω προανήγγειλε χθες ο νέος υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης στο περιθώριο της τελετής ανάληψης του χαρτοφυλακίου του μέχρι πρότινος υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας από τον κ. Κωνσταντίνο Σκρέκα.

Σύμφωνα με την Καθημερινή, σε ό,τι αφορά τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια οι τροποποιήσεις-βελτιώσεις που θα προωθηθούν θα έχουν στόχο η διευθέτηση να μην είναι τόσο «τραπεζοκεντρική», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στην «Κ» αρμόδιος παράγοντας, αλλά να επιλέγεται μια λύση πιο ισορροπημένη, υπό την έννοια της διασφάλισης αφενός της βιωσιμότητας της επιχείρησης και αφετέρου της αποπληρωμής των οφειλών προς όλους τους πιστωτές. Προς αυτήν την κατεύθυνση μελετάται η ενίσχυση του ρόλου του διαμεσολαβητή.

Σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση των επισφαλών δανείων των φυσικών προσώπων, στεγαστικών και καταναλωτικών, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στη σύσταση δημόσιου ενδιάμεσου φορέα, ο οποίος αφενός θα διαχειρίζεται τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις τράπεζες και αφετέρου θα ελέγχει την εφαρμογή των ρυθμίσεων που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ των δανειοληπτών και των τραπεζών.

Πρόθεση της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας είναι να βασίσει τις ρυθμίσεις για τα «κόκκινα» δάνεια στο λεγόμενο «ιρλανδικό μοντέλο», κύρια στοιχεία του οποίου είναι η διευθέτηση των δανείων μέσω των επιλογών που παρέχει ο Κώδικας Δεοντολογίας για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ιδιωτικών οφειλών, ο οποίος ήδη υπάρχει, η χρήση των λεγόμενων εύλογων δαπανών διαβίωσης, προκειμένου να προσδιορίζεται το ύψος της δόσης, αλλά και η δυνατότητα αναστολής της πληρωμής μέρους του δανείου (π.χ. 30% έως 50%) για συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Το μέρος του δανείου που θα «παγώνει» δεν θα διαγράφεται από τις απαιτήσεις της τράπεζας, αλλά θα επανεξετάζεται η δυνατότητα και ο τρόπος αποπληρωμής του όταν θα βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση του δανειολήπτη. Το τελευταίο αυτό εργαλείο πρόκειται στην ουσία για το λεγόμενο balloon loan και είχε προταθεί και από τον πρώην υπουργό Ανάπτυξης Ν. Δένδια. Από τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης ο ΣΥΡΙΖΑ είχε καταθέσει πρόταση νόμου για την απαγόρευση των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας αξίας έως 300.000 ευρώ, κάτι όμως που μένει να δούμε εάν θα επιχειρήσει από τη θέση πλέον της κυβέρνησης.

Παρεμβάσεις που έρχονται σε αντίθεση με τις πολιτικές της προηγούμενης κυβέρνησης προανήγγειλε ο κ. Σταθάκης σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, καθώς και τις μεταρρυθμίσεις σε αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, οι οποίες κατά τον τον νέο υπουργό ήταν απορρυθμίσεις.

Από την άλλη, ο υπουργός Οικονομίας προσδιόρισε τα σημεία εκείνα στα οποία θα υπάρξει συνέχεια των θετικών, όπως τις χαρακτήρισε, προσπαθειών. Πρόκειται για τα ακόλουθα:

α) Νέος αναπτυξιακός νόμος. Υπενθυμίζεται ότι σχετικό νομοθέτημα είχε ετοιμαστεί από τον πρώην υφυπουργό Ανάπτυξης Ν. Μηταράκη, αλλά δεν κατατέθηκε ποτέ στη Βουλή.

β) Νέο ΕΣΠΑ.

γ) Απλοποίηση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων. Στελέχη του υπουργείου υποστηρίζουν ότι για να συνεχισθεί αυτή η διαδικασία δεν θα πρέπει η αρμοδιότητα της γενικής γραμματείας Βιομηχανίας να μεταφερθεί από το υπουργείο Οικονομίας στο υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης.

δ) Διευκόλυνση της επικοινωνίας των επιχειρήσεων με τη δημόσια διοίκηση μέσω της σύστασης ΚΕΠ για επιχειρήσεις.

ε) Διεύρυνση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δεσμευθεί για αύξηση του ΠΔΕ κατά 4 δισ. ευρώ) και έμφαση αυτού στα μικρά και μεσαία έργα και στα περιβαλλοντικά.

στ) Ενίσχυση των εξαγωγών και των νεοφυών επιχειρήσεων (startups).