Νίκος Κοτζιάς: Δεν υπήρξε προσέγγιση με τον Τσαβούσογλου

Καμία διαφοροποίηση δεν υπήρξε στις θέσεις της Άγκυρας αναφορικά με το θέμα της ασφάλειας ενόψει της Διάσκεψης της Γενεύης για το Κυπριακό, όπως προέκυψε από τη χθεσινή συνάντηση του Υπουργού Εξωτερικών με τον Τούρκο ομόλογό του...

Ο Νίκος Κοτζιάς και ο Μελβούτ Τσαβούσογλου θα συναντηθούν ξανά την παραμονή της Διάσκεψης.

Η χθεσινή 95λεπτη συνάντησή τους, κατά τη διάρκεια προγεύματος εργασίας διεξήχθη σε εξαιρετικά θετικό κλίμα, χωρίς όμως να γεφυρωθούν κάποιες διαφορές, όπως δήλωσε διπλωματική πηγή στον ανταποκριτή του ΑΝΤ1 στις ΗΠΑ, Θανάση Τσίτσα.

«Δεν υπήρχε κάποια νέα εξέλιξη, συνεπώς βρισκόμαστε περίπου στα ίδια με πριν. Προχωρούμε και συνεχίζουμε τις συζητήσεις», ανέφερε η ίδια πηγή. Η Άγκυρα αντιτάσσει την ασφάλεια των Τουρκοκυπρίων και τα γεωστρατηγικά της συμφέροντα και η Αθήνα αντιπαραθέτει ότι ο κατοχικός στρατός θα προκαλεί παρά θα λύσει το πρόβλημα.

Σύμφωνα με διπλωματικές πληροφορίες, ο Ταγίπ Ερντογάν δεν πρόκειται να παρευρεθεί στη διάσκεψη της Γενεύης αν και καταβάλλεται προσπάθεια από τα Ηνωμένα Έθνη να αλλάξει γνώμη. Η Τουρκία θα εκπροσωπηθεί από τον Πρωθυπουργό Μπιναλί Γιλντιρίμ. Πιθανότητα πριν τις 12 Ιανουαρίου θα υπάρξει νέα υψηλού επιπέδου ελληνοτουρκική συνάντηση και ίσως και κοινή συνάντηση των τριών ΥΠΕΞ των εγγυητριών χωρών (Ελλάδα, Τουρκία, Μεγάλη Βρετανία).

Ο Νίκος Κοτζιάς, κατά την παραμονή του στην Νέα Υόρκη, είχε αλλεπάλληλες . Συναντήθηκε, μεταξύ άλλων, με τον ΓΓ του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτιέρες ,τον ειδικό διαμεσολαβητή για την ονομασία της πΓΔΜ, Μάθιου Νίμιτς και τον σύμβουλο Εθνικής Ασφαλείας του νεοεκλεγέντα Αμερικανού Προέδρου, Μάικλ Φλιν. Στην πρώτη συνάντηση Έλληνα αξιωματούχου με στενό συνεργάτη του Ντόναλντ Τράμπ παραβρέθηκαν, η αναπληρώτρια του, Κέιτ ΜακΦάρλαν, ο προσωπάρχης του Λευκού Οίκου Ρέινς Πρίμπους και ο αναπληρωτής βοηθός του Ντόναλντ Τράμπ, Τζόρτζ Τζιτζίκος. Κατά τη συνάντηση του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών με τον κ. Φλιν τέθηκε και το ζήτημα της οικονομίας, ενώ ο Νίκος Κοτζιάς ζήτησε μετά την ορκωμοσία της νέας αμερικανικής κυβέρνησης να δρομολογηθούν επισκέψεις στις ΗΠΑ, τόσο του ίδιου όσο και του Υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου.

Ν. Kοτζιάς: "Πολύπλευρα επιτυχημένη η επίσκεψή μου στην Νέα Υόρκη"


Ο Έλληνας ΥΠΕΞ αμέσως μετά το πέρας των επαφών σε συνέντευξη Τύπου έκανε ένα απολογισμό της μονομερούς επίσκεψης του στην Νέα Υόρκη και απάντησε στις παρακάτω ερωτήσεις:

«Η μονοήμερη επίσκεψη μου στην Νέα Υόρκη μπορεί να θεωρηθεί πολύπλευρα πετυχημένη. Έγιναν σειρά σημαντικών συναντήσεων τόσο με οργανώσεις Ελληνοαμερικανών, Αμερικανοκυπρίων, και μελών του εβραϊκού λόμπι .

Συναντήθηκα σήμερα (χθες) το πρωί με τον Μελβούτ Τσαβούσογλου όπου συζητήσαμε τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και τα ζητήματα της Κύπρου, χωρίς να μπορέσουμε να φτάσουμε έστω και σε μία πλησιέστερη σκέψη επάνω σ’ αυτά τα θέματα

Συνάντησα τον πρόεδρο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ και τον ΓΓ του ΟΗΕ , όπου συζητήσαμε κυρίως το Κυπριακό και τις ελληνικές απόψεις και αιτιάσεις γιατί πρέπει να καταργηθεί το σύστημα των εγγυήσεων, να μην υπάρχουν παρεμβατικά δικαιώματα για οποιαδήποτε χώρα πάνω στην Κύπρο και να απομακρυνθούν τα ξένα στρατεύματα , πριν από όλα, τα τουρκικά κατοχικά στρατεύματα.

Όπως επίσης είδα μεγάλο κομμάτι από το επιτελείο της νέας κυβέρνησης του Αμερικανού Προέδρου, Ντόναλντ Τράμπ. Συναντήθηκα με τον σύμβουλο Εθνικής Ασφαλείας Μάικλ Φλιν και την αναπληρώτρια του. Είδα τον προσωπάρχη του Λευκού Οίκου Ρέινς Πρίμπους καθώς και μια σειρά από Ελληνοαμερικανούς που βρίσκονται κοντά στο επιτελείο του».

- Θα θέλατε να σχολιάσετε την επιστολή Ακιντζί στον ΓΓ του ΟΗΕ;

«Αυτά αφορούν τα προβλήματα μη παραδοχής από την πλευρά της Τουρκίας και της τουρκοκυπριακής κοινότητας , ότι ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είναι σύμφωνα με τον Διεθνή νόμο, αλλά και την αναγνώριση που έχει από τον ΟΗΕ και όλους τους διεθνείς οργανισμούς, ως Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Κύπρου, και ότι συμμετέχει στην Διάσκεψη της Γενεύης με την διπλή ιδιότητα του Προέδρου της Δημοκρατίας της Κύπρου και του εκπροσώπου της ελληνοκυπριακής κοινότητας .

- Τι αίσθηση αποκομίσατε από το επιτελείο Τράμπ , όχι μόνον για το Κυπριακό. Γνωρίζουν τα ελληνικά θέματα;

«Μεγάλο κομμάτι του επιτελείου Τράμπ είναι και Ελληνοαμερικανοί οι οποίοι έχουν πλήρη γνώση και επίγνωση των ελληνικών προβλημάτων. Δεν συζητήσαμε με το επιτελείο Τράμπ τόσο πολύ τα ζητήματα του Κυπριακού, όσο συζήτησα για τα θέματα της Μέσης Ανατολής, την πολιτική σταθερότητα και ασφάλειας που ακολουθεί η ελληνική κυβέρνηση, τις τριμερείς συνεργασίες που κάνουμε στην Μέση Ανατολή, καθώς και την συνεργασία που κάνουμε για την προστασία των πολιτισμικών και θρησκευτικών κοινοτήτων της Μέσης Ανατολής»

- Το θέμα της οικονομίας θίχτηκε με τον κ. Φλίν ;

«Αυτό που συμφωνήσαμε με τον κ. Φλιν είναι ότι το επόμενο χρονικό διάστημα, μόλις ορκιστεί η νέα κυβέρνηση, θα υπάρξουν προσκλήσεις για επίσκεψη τόσο δικιά μου για θέματα εξωτερικής πολιτικής και διεθνούς πολιτικής όσο και του Υπουργού Οικονομικών για ζητήματα που συνδέονται με το ΔΝΤ, την κρίση χρέους και τους χειρισμούς».

- Πως εκτιμάτε την αντίδραση του ΥΠΕΞ Τουρκίας; Πού βλέπετε να βαδίζουμε την άλλη εβδομάδα στην Γενεύη και ανάλογα με την εκτίμηση σας, βλέπεται η Τουρκία να είναι διατεθειμένη να υποχωρήσει με τις εγγυήσεις;
«Αυτή είναι μια απόφαση που θα την πάρει ο Πρόεδρος Ερντογάν και πως θα την χειριστεί. Αυτό που συμφωνήσαμε με τον Τούρκο συνάδελφο μου είναι ότι πρέπει να κάνουμε ακόμη πολλές περισσότερες σκέψεις γιατί δεν πλησιάσαμε σε κάποια προσέγγιση στην διάρκεια της συζήτησης και επίσης πρέπει να αναζητηθούν και τα κριτήρια με τα οποία αντιμετωπίζονται τέτοιου είδους θέματα»

-Η Ελλάδα πόσες δυνατότητες έχει να στηρίξει την Κύπρο μέχρι τέλους;

«Η Ελλάδα πάντα στήριζε και στηρίζει την Κύπρο μέχρι τέλους με κριτήριο το συμφέρον της ίδιας της Κύπρου και του Κυπριακού λαού

Στα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την Ασφάλεια ( εγγυήσεις, παρεμβατικά δικαιώματα , παραμονή κατοχικού στρατού) είμαστε κατά και αυτή είναι μια τακτική που ακολουθούμε με συνέπεια από την αρχή που αναλάβαμε.

Θέλω να σας πω ότι ενώ στις παλαιότερες διαπραγματεύσεις του 2004 και του 2008 ουδέποτε έγινε συστηματική δουλειά για να καταργηθούν οι εγγυήσεις και να υπάρξει η πλήρης αποχώρηση του τουρκικού στρατού. Το θέμα το ανοίξαμε έγκαιρα και εξαρχής που αναλάβαμε την κυβέρνηση, σήμερα θεωρείται κοινός τόπος η ανάγκη, τουλάχιστον να συζητιούνται και να τάσσεται ο καθείς ,υπέρ ή όχι της κατάργησης τους. Είναι ένα θέμα το οποίο δεν μπορεί να βγει πια από την ημερήσια διάταξη. Το θεωρώ επιτυχία της εξωτερικής ελληνικής πολιτικής».
πηγή: ANT1mews

Η “μαθηματική εξίσωση” του τρόμου προβλέπει... Αρμαγεδδώνα!

Κι όμως η ακμή ή παρακμή στην παγκόσμια οικονομία και πολιτική μπορεί να προβλεφθεί με μία απλή μαθηματική εξίσωση. Ωστόσο, η λύση της εξίσωσης γι'αυτή την χρονική περίοδο δεν φαίνεται να είναι τόσο ευνοϊκή για τον πολιτισμό μας, σύμφωνα τον μαθηματικό Πίτερ Τούρχιν...



Έντονες πολιτικές αναταράξεις, που θα κορυφωθούν αυτόν τον αιώνα, προβλέπει ένας μαθηματικός, με βάση μια... εξίσωση.

Ο Πίτερ Τούρχιν είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ και μπορεί να εξηγήσει την ανθρώπινη συμπεριφορά με μεγαλύτερη ακρίβεια απ'όσο μπορείς να φανταστείς, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ο κόσμος θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος, καθώς τα επόμενα χρόνια θα υπάρξουν έντονες πολιτικές αναταραχές που θα κορυφωθούν κάποια στιγμή μέσα σε αυτόν τον αιώνα.

 Τι να περιμένουμε


Ο Πίτερ Τούρχιν, αναφέρει ότι η αναταραχή θα ξεκινήσει από την παγκόσμια ελίτ, καθώς οι πλούσιοι θα αυξηθούν με γρήγορους ρυθμούς κι έτσι θα μεγαλώσει η πόλωση μεταξύ αυτών και των φτωχών.

Ο ακαδημαϊκός προβλέπει επίσης στασιμότητα και παρακμή του βιοτικού επιπέδου, καθώς και κατάρρευση της δημοσίας υγείας σε όλα τα κράτη, με αποτέλεσμα την πτώση των κρατικών εσόδων και την αύξηση των δαπανών.

"Μέσα από αυτές τις εξισώσεις δεν θα μπορούσε να είχε προβλεφθεί ότι παραδείγματος χάριν ο Ντόναλντ Τραμπ  θα γινόταν ο αμερικανός πρόεδρος. Αλλά η εξίσωση  μπορεί να προβλέψει την άνοδο της κοινωνικής και πολιτικής αστάθειας, η οποία θα συνεχίσει να αυξάνεται, αν δεν συμβεί κάτι" αναφέρει στην Daily Mail.

Και προσθέτει: "Η κάθοδος δεν είναι αναπόφευκτη. Μπορούμε να αποφύγουμε τα χειρότερα... είτε μία μία αλλαγή λιγότερο οδυνηρή, είτε με ένα εξ΄ολοκλήρου καινούργιο σχέδιο".

Ωστόσο, ο καθηγητής Tούρχιν είπε ότι οι θεωρίες του θα μπορούσαν στην πραγματικότητα να μας βοηθήσουν να ξεφύγουμε από αυτή την ζοφερή μοίρα. Έτσι, παρατηρώντας τι μπορεί να συμβεί και ποιες είναι οι «μαθηματικές» τάσεις, θα μπορούσαν να βρεθούν λύσεις που να εξαλείψουν μία μελλοντική ύφεση και οικονομική κατάρρευση.

Σε εξέλιξη το νέο κύμα κακοκαιρίας - Σε επιφυλακή ο κρατικός μηχανισμός

Σε εξέλιξη βρίσκεται το νέο κύμα κακοκαιρίας με άστατο καιρό σε όλη τη χώρα. Τις πρωινές ώρες εκδηλώνονται βροχές και ισχυρές καταιγίδες, όπως και χιόνια στα βόρεια. Από το απόγευμα η θερμοκρασία θα σημειώσει σημαντική πτώση και τα χιόνια θα κατέβουν νοτιότερα...

Με ισχυρές βροχές και καταιγίδες από τα νησιά του Ιονίου και τις παραθαλάσσιες περιοχές της δυτικής χώρας ξεκίνησε το κύμα κακοκαιρίας που έρχεται να βάλει τη χώρα ξανά στην… κατάψυξη. Μέχρι το βράδυ, κατά τόπους, τα φαινόμενα θα επεκταθούν στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, τα Δωδεκάνησα, τις Κυκλάδες και την Κρήτη.

Χιόνια, σύμφωνα με το newsit,gr, θα πέσουν ακόμη και στα πεδινά και οι χιονοπτώσεις αναμένεται να είναι πυκνές κατά τόπους μέχρι το απόγευμα στα βόρεια και από το βράδυ στη Θεσσαλία, την ανατολική Στερεά και την Εύβοια. Κατά τη διάρκεια της νύχτας πιθανόν να χιονίσει και στα βόρεια προάστια της Αττικής!

Αν και το πρωί της Παρασκευής, ανήμερα των Θεοφανίων, επετράπη ξανά ο απόπλους των πλοίων από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, οι άνεμοι παραμένουν θυελλώδεις και στο Αιγαίο η έντασή τους θα φτάσει μέχρι και τα 9 μποφόρ. Η θερμοκρασία θα ξεκινήσει τη… "βουτιά" της από τα βόρεια, όπου ο υδράργυρος θα πέσει αρκετά κάτω από το μηδέν.

ΕΛΛΑΔΑ και ΕΞΑΡΤΗΣΗ

Η εξάρτηση τόσο η κοινωνική όσο και η οικονομική είναι μία αφύσικη και άρρωστη κατάσταση και ως εκ τούτου πρέπει να τερματίζεται αλλά με συγκεκριμένο σχέδιο και συνυπολογίζοντας όλες τις σύγχρονες συνθήκες όπως έχουν διαμορφωθεί στο παγκόσμιο περιβάλλον.. 



της Φωτεινής Μαστρογιάννη*

Η έννοια της εξάρτησης έχει αναλυθεί εκτενώς από την οικονομική επιστήμη. Η αντίστοιχη οικονομική θεωρία υποστηρίζει ότι η αιτία υπανάπτυξης πολλών χωρών οφείλεται σε μία συγκεκριμένη δομή της παγκόσμιας οικονομίας η οποία ευνοεί ορισμένες χώρες εις βάρος των άλλων και περιορίζει τη δυνατότητα ανάπτυξης των υποδεέστερων οικονομιών (Dos Santos, 1971), καθιστώντας τις χώρες με τις υποδεέστερες οικονομίες φτωχές και μόνιμα εξαρτημένες από τη βοήθεια των ισχυρότερων χωρών.

Η εξάρτηση δημιουργεί δύναμη. Πλήθος θεωριών διαφόρων επιστημονικών πεδίων έχουν αναλύσει την έννοια της εξάρτησης συγκλίνοντας σε πολλά σημεία.

Σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο Emerson (1962) όταν ένας άνθρωπος εξαρτάται από τον άλλο για κάτι που έχει ανάγκη τότε ο δεύτερος είναι αυτός που έχει τη δύναμη. Η εξάρτηση μεγαλώνει όταν το άτομο δεν έχει εναλλακτικές λύσεις και πρέπει να συνδιαλλαχτεί με αυτόν που έχει τη δύναμη προκειμένου να πάρει αυτό που χρειάζεται. Στην περίπτωσή μας αυτό ισχύει σε επίπεδο χώρας όπου η Ελλάδα είναι πλήρως εξαρτώμενη από τους θεσμούς προκειμένου να μην χρεοκοπήσει. Ο εθισμός π.χ. από τα ναρκωτικά είναι μία βαριά μορφή εξάρτησης γι’αυτό δεν είναι τυχαίο που ο Γιάν(ν)ης Βαρουφάκης απεκάλεσε την Ελλάδα ναρκομανή. «Η Ελλάδα είναι σαν ναρκομανής που ζητάει την επόμενη δόση, δεν θα το δεχτούμε αυτό» .

Η μεγάλη εξάρτηση, σύμφωνα με τους ψυχολόγους (Bressert, 2016) μπορεί να οδηγήσει σε ψυχική διαταραχή. Η διαταραχή της εξαρτημένης προσωπικότητας έχει πλέον αναπτυχθεί σε ολόκληρο τον ελληνικό λαό που φοβάται την εγκατάλειψη από τον ισχυρό (ΕΕ, θεσμοί κτλ.) και χρειάζεται τη συνεχή φροντίδα του. Έχει αποκτήσει πλέον εξαρτημένη και υποτακτική συμπεριφορά γιατί θεωρεί ότι δεν μπορεί να ζήσει χωρίς την βοήθεια των ισχυρών. Όπως τα άτομα που έχουν αυτή τη διαταραχή έτσι και μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού είναι πλέον απαισιόδοξο και αμφιβάλλει ή και υποτιμά τις ικανότητές του. 

Αυτός που θέλει να αυξήσει τη δύναμη του προσπαθεί να αυξήσει την εξάρτηση είτε αυξάνοντας το επίπεδο ανάγκης του εξαρτώμενου (π.χ. επιβολή των capital controls στην Ελλάδα) είτε περιορίζοντας τις εναλλακτικές που μπορεί να διαθέτει το άτομο (απειλές καταστροφής για έξοδο από την Ευρωζώνη ή την ΕΕ) είτε ακόμα και λεκτικά (διαρκής υποτίμηση του ελληνικού λαού από τα ξένα ΜΜΕ κυρίως τα γερμανικά). 

Σύμφωνα με την κοινωνιολογική θεωρία του Emerson, η εξάρτηση μειώνεται όταν το άτομο βρίσκει εναλλακτικές ή όταν αποφασίζει να παύσει τον διαρκή εξευτελισμό που του προκαλεί η εξάρτηση από τον ισχυρό. Δεν είναι άραγε εξευτελιστικό αυτό που βιώνει ο ελληνικός λαός από τους δανειστές; 

Οι υποστηρικτές της οικονομικής θεωρίας της εξάρτησης υποστηρίζουν ότι μία χώρα μπορεί να απαλλαχθεί από την εξάρτηση με διάφορους τρόπους. Στην Ελλάδα, η μία τάση υποστηρίζει ότι η αποκοπή από την εξάρτηση θα πρέπει να γίνει όταν η κυριαρχούσα χώρα ή σύνολο χωρών (βλ.βόρειες χώρες της ΕΕ) θα είναι σε στιγμή αδυναμίας όπως έγινε το 1950 με την Ινδία και τη Βρετανία, υποστηρίζεται δηλαδή ότι η κατάλληλη στιγμή είναι όταν το ίδιο το Ευρώ θα αρχίσει να έχει πρόβλημα και όχι να επιδιώξει η Ελλάδα την έξοδό της από την Ευρωζώνη. 

Η άλλη τάση υποστηρίζει την εκβιομηχάνιση – υποκατάσταση των εισαγωγών δηλαδή την παραγωγή αγαθών σε τοπικό επίπεδο αντί της εισαγωγής τους από το εξωτερικό (Escobar 1995) όπως έγινε σε αρκετές χώρες κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970 και 1980 προκειμένου η Ελλάδα να είναι οικονομικά αυτάρκης. Παράλληλα, σε διεθνές επίπεδο η χώρα θα πρέπει να δημιουργήσει τις κατάλληλες συμμαχίες με άλλες χώρες που να έχουν παρόμοιες βλέψεις και έτσι να ισχυροποιήσει την πολιτική της παρουσία. 

Το επίπεδο ανισοτήτων εντός της ίδιας της χώρας δηλαδή μεταξύ του μεγάλου μέρους του πληθυσμού και των τοπικών ελίτ δεν έχει αναλυθεί εκτενώς. Είναι γνωστό ότι εάν ακολουθηθεί η τάση της εκβιομηχάνισης – υποκατάστασης των εισαγωγών χωρίς όμως να αντιμετωπισθούν οι εγχώριες ανισότητες τότε μπορεί να υπάρξει οικονομική ανάπτυξη αλλά θα υπάρξει ταυτόχρονα και αύξηση των ανισοτήτων και κατά συνέπεια θα υπάρχει ανάπτυξη μεν αλλά όχι κοινωνική ευημερία η οποία φαίνεται από δείκτες όπως είναι π.χ. το προσδόκιμο ζωής, η παιδεία κτλ. 

Και οι δύο προσεγγίσεις ωστόσο δεν αντιμετωπίζουν επαρκώς το θέμα της παγκοσμιοποίησης, εστιάζουν κυρίως στο κράτος-έθνος όταν η εξέλιξη της τεχνολογίας των επικοινωνιών έχει καταρρίψει τα σύνορα και πλέον οι διάφορες κοινωνικές ομάδες (κυρίαρχες και μη) ενός έθνους επικοινωνούν εύκολα με τις αντίστοιχες στο εξωτερικό (Reyes, 2001). Ως εκ τούτου, θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι επικρατεί περισσότερο μία προσέγγιση κοινωνικών τάξεων παρά κρατών ή εθνών. 

Η εξάρτηση τόσο η κοινωνική όσο και η οικονομική είναι μία αφύσικη και άρρωστη κατάσταση και ως εκ τούτου πρέπει να τερματίζεται αλλά με συγκεκριμένο σχέδιο και συνυπολογίζοντας όλες τις σύγχρονες συνθήκες όπως έχουν διαμορφωθεί στο παγκόσμιο περιβάλλον. 
Φωτεινή Μαστρογιάννη είναι Οικονομολόγος, συγγραφέας, καθηγήτρια ΜΒΑ

«Σχεδόν καμία πρόοδο» στην ελληνική οικονομία βλέπει ο γερμανικός τύπος

"Εξαιρετικά ισχνή" θεωρεί τη βελτίωση στο πεδίο της ελληνικής οικονομίας μερίδα του γερμανικού τύπου. Δημοσιεύματα και για την υπόθεση των εισαγγελικών ερευνών στην Ελλάδα εναντίον της φαρμακοβιομηχανίας Novartis...



Μερίδα του γερμανικού τύπου επιχειρεί να καταγράψει τις εξελίξεις στο πεδίο της ελληνικής οικονομίας. Αναπαράγοντας ανταπόκριση του γερμανικού πρακτορείο ειδήσεων dpa από την Αθήνα, το περιοδικό Focus εκτιμά στην ηλεκτρονική του έκδοση ότι δεν έχει σημειωθεί «σχεδόν καμία πρόοδος στο πεδίο της ελληνικής οικονομικής μιζέριας», επισημαίνοντας ότι «παρά τη διεθνή βοήθεια δεν διακρίνεται σχεδόν καμία βελτίωση». Το δημοσίευμα εστιάζει στις ληξιπρόθεσμες οφειλές του ελληνικού δημοσίου προς ιδιώτες και επιχειρήσεις, αναφέροντας ότι αυτές ανέρχονται σε περίπου 5,6 δις ευρώ. Όπως προσθέτει, το κράτος «μπόρεσε μεν να πληρώσει τον Νοέμβριο μετά από μια χρηματοδοτική ένεση του Γιούρογκρουπ δύο δις ευρώ, αλλά τα χρέη αυξάνονται τώρα ξανά. Κυρίως στο σύστημα υγείας συσσωρεύονται διαρκώς νέες (σ.σ. οικονομικές) υποχρεώσεις. Τα νοσοκομεία δεν μπορούν να πληρώσουν τους προμηθευτές και τις φαρμακευτικές εταιρείες εξαιτίας περικοπών στον ελληνικό κρατικό προϋπολογισμό». Το δημοσίευμα θίγει και το πρόβλημα του υπέρογκου χρέους των φορολογουμένων προς το κράτος, κάνοντας λόγο για ποσό 94 δις ευρώ. «Οι πελάτες μου δεν μπορούν να πληρώσουν το μεγαλύτερο μέρος των φόρων τους προς το κράτος», δήλωσε στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων ο λογιστής Νίκος Βρούσης.

Στα προαναφερθέντα έρχεται να προστεθεί το πρόβλημα των κόκκινων τραπεζικών δανείων, τα οποία υπερβαίνουν το ποσό των 100 δις ευρώ, γράφει η διαδικτυακή Bild, επικαλούμενη αναφορές ελληνικών μέσων ενημέρωσης. Όπως σημειώνει η λαϊκιστική εφημερίδα, «η κατάσταση οξύνεται εξαιτίας του αυξανόμενου αριθμού των καλά καταρτισμένων που μεταναστεύουν: Σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, μόνο το 2015 περισσότεροι από 44.000 χιλιάδες Έλληνες εγκατέλειψαν τη χώρα», η οποία έχει, όπως επισημαίνει η Bild, το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας στην ΕΕ.

Στο στόχαστρο της ελληνικής δικαιοσύνης η Novartis


Η οικονομική εφημερίδα Handelsblatt αναφέρεται στις έρευνες που ξεκίνησε η Εισαγγελία Διαφθοράς στην Ελλάδα εναντίον του ελβετικού φαρμακευτικού κολοσσού Novartis, με αφορμή στοιχεία για δωροδοκίες κρατικών λειτουργών και γιατρών, που είδαν το φως της δημοσιότητας στη χώρα. Όπως γράφει, «ο ελβετικός φαρμακευτικός όμιλος Novartis βρέθηκε στο στόχαστρο των δικαστικών αρχών στην Ελλάδα εξαιτίας της υποψίας για καταβολή μιζών». Η Handelsblatt επισημαίνει ότι «δεν είναι η πρώτη φορά που η Novartis βρίσκεται αντιμέτωπη με κατηγορίες για δωροδοκία» και προσθέτει ότι η εταιρεία κατέβαλε στις ΗΠΑ αποζημιώσεις για εξωδικαστικό συμβιβασμό δικαστικών υποθέσεων εναντίον της για μίζες, όμως εκκρεμεί ακόμη δικαστική διαδικασία του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης εναντίον της Novartis εξαιτίας ακριβών γευμάτων και υψηλών αμοιβών για ομιλίες, που φέρεται να προσέφερε η εταιρεία σε γιατρούς, σημειώνει το δημοσίευμα.

Στο θέμα αναφέρεται και η Süddeutsche Zeitung με σύντομο ρεπορτάζ στις οικονομικές της σελίδες, κάνοντας λόγο για «έρευνα εναντίον της Novartis στην Ελλάδα» και επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι παρόμοιες έρευνες εναντίον της φαρμακευτικής εταιρείας «βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη στην Τουρκία και στη Νότια Κορέα».
Άρης Καλτιριμτζής/DW

Πακέτο Γιούνκερ: Επενδύσεις ύψους 2,36 δισ. € στην Ελλάδα, 164 δισ. στα 28 κράτη μέλη ΕΕ

Με τη σχετική συμφωνία που υπογράφηκε στις 23 Δεκεμβρίου στην Κύπρο, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων -ΕΤΣΕ, (European fund for strategic investments -EFSI), γνωστό ως "πακέτο Γιούνκερ", συμβάλλει πλέον την τόνωση των επενδύσεων, την υποστήριξη της απασχόλησης και την ενίσχυση της ανάπτυξης και στα 28 κράτη μέλη... 


Ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος αρμόδιος για την απασχόληση, την ανάπτυξη, τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα Γίρκι Κάταϊνεν, δήλωσε: «Το ΕΤΣΕ έχει ήδη αποδείξει ότι αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς την επιστροφή των επιπέδων των επενδύσεων σε μια μακροπρόθεσμα βιώσιμη τροχιά. […]. Από κοινού με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), πρέπει τώρα να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για να αξιοποιήσουμε περαιτέρω την μέχρι τώρα επιτυχία του ΕΤΣΕ στους τομείς της απασχόλησης και της ανάπτυξης».

Ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Werner Hoyer, δήλωσε: «[…] Η πρωτοποριακή χρήση της εγγύησης του προϋπολογισμού ΕΤΕπ-ΕΕ έχει αρχίσει να αποδίδει σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Το ΕΤΣΕ βασίζεται στη στενή συνεργασία του ομίλου της ΕΤΕπ σε ένα ευρύ φάσμα τομέων και στη χρήση διαφόρων χρηματοπιστωτικών προϊόντων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το ΕΤΣΕ θα συνεχίσει να καθοδηγεί τη φιλοδοξία μας για προσέγγιση νέων χρηματοδοτικών εταίρων, στοχεύοντας σε νέα έργα και στις ΜΜΕ που χρειάζονται χρηματοδότηση».

Σε 18 μόνο μήνες από τη δρομολόγηση της εγγύησης του ΕΤΣΕ, τα δάνεια του ομίλου της ΕΤΕπ μέσω του ΕΤΣΕ βρίσκονται σε καλή πορεία κινητοποίησης του αρχικού στόχου των 315 δισ. ευρώ σε πρόσθετες επενδύσεις στην πραγματική οικονομία έως το 2018. Έχουμε ήδη υπερβεί το μισό αυτού του αρχικού στόχου. Σύμφωνα με στοιχεία του Δεκεμβρίου 2016, οι πράξεις που εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του Επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη αντιπροσωπεύουν επί του παρόντος συνολικό όγκο χρηματοδότησης ύψους 30,6 δισ. ευρώ. Οι εν λόγω πράξεις αφορούν σήμερα και τα 28 κράτη μέλη και αναμένεται να κινητοποιήσουν συνολικές επενδύσεις ύψους άνω των 164 δισ. ευρώ.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έχει εγκρίνει 176 έργα υποδομής για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΤΣΕ). Τα έργα αυτά αντιπροσωπεύουν χρηματοδότηση ύψους 22,4 δισ. ευρώ. Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων (ΕΤΕ) έχει εγκρίνει 244 συμφωνίες χρηματοδότησης ΜΜΕ, με συνολική χρηματοδότηση από το ΕΤΣΕ ύψους 8,1 δισ. ευρώ. Πάνω από 388 000 ΜΜΕ και επιχειρήσεις μεσαίας κεφαλαιοποίησης αναμένεται να ωφεληθούν.

Δεδομένης της επιτυχίας του μέχρι σήμερα, ο Πρόεδρος Ζαν-Κλωντ Γιούνκερ ανήγγειλε στην Ομιλία του για την κατάσταση της Ένωσης, της 14ης Σεπτεμβρίου, πρόταση να παραταθεί η διάρκεια και να αυξηθεί η χρηματοδοτική ικανότητα του ΕΤΣΕ για περαιτέρω τόνωση των επενδύσεων («ΕΤΣΕ 2.0»). Η πρόταση θα επεκτείνει την αρχική τριετή περίοδο (2015-2018) έως το 2020 και τον στόχο των 315 δισ. ευρώ σε τουλάχιστον μισό τρισεκατομμύριο ευρώ επενδύσεων. Επιδιώκει επίσης να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην προσθετικότητα, στα διασυνοριακά έργα, στη στήριξη των ΜΜΕ και στην ενίσχυση της γεωγραφικής κάλυψης του ΕΤΣΕ.

Οι επιδόσεις της εγγύησης του ΕΤΣΕ έχουν πλέον αξιολογηθεί από την Επιτροπή, από την ΕΤΕπ και από έναν ανεξάρτητο φορέα, την παγκόσμια λογιστική εταιρεία EY. Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι καθεμία από αυτές τις αξιολογήσεις έδωσε στοιχεία που υποστηρίζουν την επέκταση του ΕΤΣΕ. Τα πορίσματα που προέκυψαν από τις τρεις αξιολογήσεις αντιμετωπίζονται εκτενώς στην πρόταση της Επιτροπής και θα ενσωματωθούν στη μελλοντική νομοθετική συζήτηση σχετικά με το ΕΤΣΕ 2.0.

Η πρόταση για επέκταση του ΕΤΣΕ έχει ήδη σημειώσει ικανοποιητική πρόοδο. Οι Υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ έδωσαν τη συγκατάθεσή τους για την πρόταση της Επιτροπής κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου ECOFIN στις αρχές του τρέχοντος μηνός. Κατά τη σύνοδο του Δεκεμβρίου, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εξέφρασε την ικανοποίησή του για την εν λόγω συμφωνία και ζήτησε την επέκταση του ΕΤΣΕ, η οποία αναμένεται να εγκριθεί από τους συννομοθέτες κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017.

Ιστορικό


Το Επενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη αποτελείται από τρεις πυλώνες.

Πρώτον, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων, που παρέχει εγγύηση της ΕΕ για την κινητοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων.

Δεύτερον, τον Ευρωπαϊκό Κόμβο Επενδυτικών Συμβουλών και την Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Έργων, τα οποία παρέχουν τεχνική βοήθεια και αυξάνουν την προβολή των επενδυτικών ευκαιριών, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτόν στη διοχέτευση των επενδυτικών έργων στην πραγματική οικονομία.

Τρίτον, την άρση των κανονιστικών φραγμών στις επενδύσεις τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο ΕΕ.

Στο πλαίσιο του πρώτου πυλώνα, η απορρόφηση από την αγορά υπήρξε ιδιαίτερα ταχεία στο πλαίσιο του αποκαλούμενου σκέλους για τις ΜΜΕ, όπου το ΕΤΣΕ αποδίδει πολύ πέραν των προσδοκιών. Προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκεια των διαθέσιμων πόρων ώστε να συνεχιστεί η παροχή χρηματοδότησης σε ΜΜΕ με τη στήριξη του ΕΤΣΕ, το σκέλος για τις ΜΜΕ ενισχύθηκε τον Ιούλιο του 2016 κατά 500 εκατ. ευρώ.

Στο πλαίσιο του δεύτερου πυλώνα, την 1η Σεπτεμβρίου 2015 δρομολογήθηκε ο Ευρωπαϊκός Κόμβος Επενδυτικών Συμβουλών. Οι φορείς υλοποίησης έργων, οι δημόσιες αρχές και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις μπορούν να λαμβάνουν τεχνική υποστήριξη που θα συμβάλλει στη δρομολόγηση των έργων τους και στην προσέλκυση επενδυτών. Μπορούν να εξασφαλίσουν συμβουλές σχετικά με τις κατάλληλες πηγές χρηματοδότησης και να έχουν πρόσβαση σε ένα μοναδικό φάσμα τεχνικής και χρηματοδοτικής εμπειρογνωσίας. Προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη προβολή των επενδυτικών ευκαιριών στην ΕΕ για τους επενδυτές, η Επιτροπή δημιούργησε την Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Έργων, η οποία άρχισε να λειτουργεί την 1η Ιουνίου 2016. Οι φορείς υλοποίησης έργων μπορούν να υποβάλλουν τα έργα τους σε απευθείας σύνδεση στο διαδίκτυο, όπου αυτά συνδυάζονται με συναφείς επενδυτικές ευκαιρίες –ένα είδος υπηρεσίας αντιστοίχισης.

Για την άρση των εμποδίων στις επενδύσεις –ο τρίτος πυλώνας του Επενδυτικού Σχεδίου– η Επιτροπή έχει ήδη προτείνει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για τη στήριξη των επενδύσεων και τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας, όπως μείωση των κεφαλαιακών επιβαρύνσεων για τις ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές επιχειρήσεις όσον αφορά στις επενδύσεις σε υποδομές. Οι στρατηγικές σχετικά με την Ενεργειακή Ένωση, την Ένωση Κεφαλαιαγορών, την Ενιαία Αγορά και την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά, καθώς και η δέσμη μέτρων για την Κυκλική Οικονομία, περιλαμβάνουν όλες συγκεκριμένα μέτρα τα οποία, αν εφαρμοστούν πλήρως, θα εξαλείψουν τα εμπόδια, θα προωθήσουν την καινοτομία και θα βελτιώσουν ακόμη περισσότερο το επενδυτικό περιβάλλον.

Ταυτόχρονα, τα κράτη μέλη πρέπει να συνεχίσουν να υλοποιούν τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, προκειμένου να αρθούν τα εμπόδια στις επενδύσεις που εντοπίστηκαν στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, σε τομείς όπως η αφερεγγυότητα, οι δημόσιες συμβάσεις, τα δικαστικά συστήματα και η αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης ή οι τομεακοί κανονισμοί.

 Επενδύσεις ύψους 2,36 δισ. ευρώ στην Ελλάδα από το πακέτο Γιούνκερ


Σε συνολικές επενδύσεις που θα ανέρχονται στα 2,36 δισ. ευρώ αναμένεται να οδηγήσουν οι μέχρι στιγμής εγκεκριμένες πράξεις του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων στην Ελλάδα.

Στο πλαίσιο του λεγόμενου "πακέτου Γιούνκερ" η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει εγκρίνει εννιά πράξεις στην Ελλάδα, τόσο για έργα υποδομής όσο και για συμφωνίες χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων με ενδιάμεσους φορείς, με συνολική χρηματοδότηση ύψους 897 εκατ. ευρώ. Αυτές οι πράξεις αναμένεται να οδηγήσουν σε συνολικές επενδύσεις ανερχόμενες σε 2,36 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει εγκρίνει έξι έργα στην Ελλάδα, περιλαμβανομένων των Creta Farms και Diorama Hellenic Growth Fund, τα οποία έχουν λάβει χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ ποσού 824 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων και αναμένεται να οδηγήσουν σε επενδύσεις ύψους 1,9 δισ. ευρώ.

Επιπρόσθετα, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων έχει εγκρίνει τρεις συμφωνίες χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων ποσού 73 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων, οι οποίες αναμένεται να οδηγήσουν σε επενδύσεις ύψους 462 εκατ. ευρώ. Από τις συμφωνίες αυτές αναμένεται να επωφεληθούν περίπου 1.400 επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Αγωνία σε Λευκωσία και Αθήνα για το Kυπριακό ενόψει της πολυμερούς διάσκεψης στη Γενεύη

Οι διαβουλεύσεις ενόψει της διάσκεψης της Γενεύης για το Κυπριακό συνεχίζονται και εντατικοποιούνται, αναφέρουν πηγές της κυβέρνησης, επισημαίνοντας τη σημασία της σημερινής συνάντησης του Έλληνα υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά με τον Τούρκο ομόλογο του Μεβλούτ Τσαβούσογλου στη Νέα Υόρκη, όπου θα συζητηθούν όλα....

Παράλληλα, πηγές αναφέρουν ότι θα υπάρξουν επικοινωνίες του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με όλους τους εμπλεκόμενους. Ως προς τη συνάντηση του Αλέξη Τσίπρα με τον Ρ. Τ. Ερντογάν που συζητιόταν να γίνει πριν από τη μετάβασή τους στη Γενεύη για τη διάσκεψη, δεν θα πραγματοποιηθεί τελικά, καθώς σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες οργανωτικά δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις, λόγω των δυσάρεστων εξελίξεων των τελευταίων ημερών στην Τουρκία, αντ’ αυτής άλλωστε πραγματοποιείται και η σημερινή συνάντηση των υπουργών εξωτερικών Ελλάδας – Τουρκίας στη Νέα Υόρκη
Η Διάσκεψη στη Γενεύη για το Κυπριακό θα γίνει υπό την προϋπόθεση ότι την προηγούμενη ημέρα θα υπάρχει συμφωνία στο εδαφικό με συγκεκριμένους χάρτες:  Αυτό ξεκαθάρισε χθες  ο Κύπριος Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης στη συνάντηση που είχε με τον τουρκοκύπριο ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί. 

Σε αυτή την περίπτωση οι συμφωνημένοι χάρτες θα κατατεθούν στον ειδικό σύμβουλο του ΟΗΕ Άιντε με τον οποίο συναντήθηκε σήμερα ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς.

Έτοιμη δηλώνει η Κομισιόν να στηρίξει τις προσπάθειες για την επίλυση του Κυπριακού


Η αναπληρώτρια εκπρόσωπος της Επιτροπής, Νατάσα Μπερτό
Την ετοιμότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να στηρίξει τις εν εξελίξει προσπάθειες για την επίλυση του Κυπριακού, υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών, επανέλαβε από τις Βρυξέλλες, η αναπληρώτρια εκπρόσωπος της Επιτροπής, Νατάσα Μπερτό.

Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή έχει εκφράσει την ετοιμότητά της να παραστεί στην πολυμερή διάσκεψη της Γενεύης για το Κυπριακό που θα ξεκινήσει στις 12 Ιανουαρίου. Ωστόσο, σήμερα η Ν. Μπερτό δήλωσε ότι η Επιτροπή δεν είναι ακόμα σε θέση να επιβεβαιώσει ποιος θα εκπροσωπήσει την ΕΕ στη διάσκεψη της Γενεύης.

Στο προσφυγικό εστιάζει η προεδρία της Μάλτας

Τη σκυτάλη της προεδρίας της ΕΕ παίρνει από σήμερα η Μάλτα. H εξάμηνη προεδρία διαγράφεται όμως κάθε άλλο παρά εύκολη μιας και το μικρό νησί έχει να διαχειριστεί το προσφυγικό αλλά και τη διαδικασία του Brexit...

 

H Mάλτα είναι η μικρότερη χώρα-μέλος της ΕΕ και κατά συνέπεια οι φωνές της πολιτικής της ηγεσίας δεν εισακούγονται εύκολα στις Βρυξέλλες. Από σήμερα όμως τα πράγματα θα είναι διαφορετικά, μιας και η Μάλτα αναλαμβάνει για το τρέχον εξάμηνο την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ. Η Βαλέτα παίρνει την σκυτάλη της προεδρίας από την Μπρατισλάβα, πρωτεύουσα της Σλοβακίας. Οι θέσεις των δύο χωρών σε κορυφαία ζητήματα, όπως το προσφυγικό, είναι εκ διαμέτρου αντίθετες. 
 
Η Μάλτα προσεγγίζει διαφορετικά από την Σλοβακία τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης, μιας και βρίσκεται γεωγραφικά εντός της διαδρομής που διασχίζουν οι πρόσφυγες από τα παράλια της Λιβύης στην βόρεια Αφρική προς την Ιταλία. Στόχος της Βαλέτας και του πρωθυπουργού Τζόζεφ Μούσκατ είναι πάντως να αμβλύνει τις διενέξεις μέσα στους κόλπους της ΕΕ. Όπως δηλώνει, η Μάλτα έχει εμπειρία στη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης και είναι αλληλέγγυα με την Ελλάδα και την Ιταλία. Παρόλα αυτά ο πρωθυπουργός προτίθεται να ακούσει προσεκτικά και τις ενστάσεις των ανατολικοευρωπαϊκών χωρών στην κατανομή προσφύγων και μεταναστών. Ας σημειωθεί ότι η Μάλτα πλήττεται έμμεσα από την προσφυγική κρίση αφού πρόσφυγες που διασώζονται στα χωρικά της ύδατα μεταφέρονται κατά κανόνα στην Ιταλία.

Στην ατζέντα και η διαδικασία του Brexit


Στην Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ τον Φεβρουάριο στη Βαλέτα θα ζητηθεί διεξοδικά το ζήτημα της προσφυγικής κρίσης, αλλά και η υπογραφή σχετικών συμφωνιών με βορειοαφρικανικές χώρες από τις οποίες αναχωρούν, ως γνωστόν, τα πλοιάρια με πρόσφυγες και μετανάστες. Παράλληλα η κυβέρνηση της Μάλτας επιδιώκει, όπως άλλωστε η Ρώμη και η Αθήνα, μια αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου. Είναι όμως μάλλον απίθανο η Βαλέτα να καταφέρει να λύσει τον γόρδιο δεσμό της προσφυγικής κρίσης μέσα σε ένα εξάμηνο.

Στην ατζέντα της εξάμηνης προεδρίας βρίσκεται ωστόσο και το Brexit. Αν και η Μάλτα ήταν πρώην βρετανική αποικία, ο Τζόζεφ Μούσκατ τηρεί σκληρή στάση έναντι του Λονδίνου. Μιλώντας στην πολιτική επιθεώρηση Politico τόνισε μεταξύ άλλων ότι υπάρχει χάσμα μεταξύ των βρετανικών και ευρωπαϊκών απόψεων για την διαδικασία αποχώρησης της Βρετανίας από την ΕΕ. Είπε μάλιστα ότι θα πρέπει να αναμένονται σκληρές διαπραγματεύσεις, όπως αυτές με την Ελλάδα.

Για την ΕΕ είναι πάντως θετικό ότι ο πρωθυπουργός της Μάλτας θεωρείται οπαδός της ΕΕ. Δώδεκα χρόνια μετά την ένταξή του στην ΕΕ, το νησί της Μεσογείου δεν τα πηγαίνει και άσχημα. Ο τουρισμός πηγαίνει από το καλό στο καλύτερο. Εκτός αυτού η Μάλτα είναι η μόνη χώρα της νοτιοανατολικής Ευρώπης που ξεπέρασε χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα την οικονομική κρίση, η ανεργία είναι σχετικά χαμηλή, ενώ παράλληλα καταγράφει υψηλή οικονομική ανάπτυξη. 
DW

Γιώργος Σταθάκης: «Όλες οι πλευρές συγκλίνουν στην ανάγκη άμεσης λύσης μέχρι τέλος Ιανουαρίου»

Η κυβέρνηση είναι αυτή που λαμβάνει αποφάσεις για τα θέματα που εκείνη θεωρεί ως ύψιστης προτεραιότητας, δηλώνει στο ΑΜΠΕ, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, απαντώντας στο ερώτημα αν έπρεπε να προηγηθεί συνεννόηση με τους θεσμούς στο θέμα των μέτρων στήριξης των χαμηλοσυνταξιούχων και του ΦΠΑ στα νησιά...


Ο Γιώργος Σταθάκης επισημαίνει ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει την πολιτική αναδιανομής, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Εάν όλα πάνε καλά, εμείς θα συνεχίσουμε στο ίδιο πλαίσιο». Για το θέμα της αξιολόγησης ο Γιώργος Σταθάκης εκτιμά ότι οι εκκρεμότητες μπορεί να κλείσουν τις επόμενες εβδομάδες, τονίζοντας μάλιστα πως «έχει ήδη επέλθει συμφωνία» κατ' ουσίαν, με όλες τις πλευρές να συγκλίνουν στην ανάγκη λύσης μέσα στον Ιανουάριο.

Στο μεγάλο «αγκάθι» της συμμετοχής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ο Γιώργος Σταθάκης υποστηρίζει, στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ -ΜΠΕ, ότι χρειάζονται πιο γενναίες αποφάσεις από την πλευρά του Ταμείου ή συμβιβαστικές λύσεις, που θα είναι όμως συμβατές με το πλαίσιο συμφωνίας που ήδη έχει επιτευχθεί με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

«Η αποσταθεροποίηση της ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι προς το συμφέρον κανενός και αυτό πιστεύω το αντιλαμβάνονται οι συνομιλητές μας στο εξωτερικό», είναι η απάντηση που δίνει στα σενάρια για πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη στον Νίκο Παπαδημητρίου και τον Κώστα Βουτσαδάκη για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

Ερώτηση: Σε ποιο σημείο βρίσκεται την ώρα αυτή η διαπραγμάτευση, κ. υπουργέ; Βλέπετε και εσείς, παράγοντες -όπως το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο- να έχουν υιοθετήσει τακτική καθυστερήσεων; Σας ανησυχεί η τακτική αυτή; Είναι εφικτό να υπάρξει συμφωνία μέσα στον Ιανουάριο;

Απάντηση: Δεν είναι θέμα καθυστερήσεων, όσο το γεγονός ότι η συμμετοχή και ο τρόπος εμπλοκής του ΔΝΤ στο πρόγραμμα προβάλλει κάποιες διαφορετικές παραμέτρους στο πλαίσιο της συμφωνίας. Στα περισσότερα επιμέρους θέματα της δεύτερης αξιολόγησης έχει ήδη επέλθει συμφωνία με τους εκπροσώπους των θεσμών. Υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες αλλά δεν πιστεύω ότι θα είναι δύσκολο να κλείσουν στις επόμενες εβδομάδες. Το θέμα της γεφύρωσης των διαφορών με το ΔΝΤ χρειάζεται πιο γενναίες αποφάσεις από την πλευρά του ή συμβιβαστικές λύσεις που να είναι συμβατές με το πλαίσιο συμφωνίας που ήδη έχουμε επιτύχει με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Όλες οι πλευρές συγκλίνουν όμως στην ανάγκη άμεσης λύσης μέχρι τέλους Ιανουαρίου.

Ερώτηση: Δεδομένης της ανάγκης ένταξης στο πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης τον Μάρτιο, νιώθετε ότι βρίσκεται η χώρα μας ξανά με την πλάτη στον τοίχο; Τηρουμένων των αναλογιών ζούμε την επανάληψη του 2015;

Απάντηση: Καμία απολύτως σχέση δεν έχει η σημερινή κατάσταση με τις αρχές του 2015. Τότε είχαμε παραλάβει μια συμφωνία που βρισκόταν κυριολεκτικά στον αέρα, καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση είχε επιλέξει ή αδυνατούσε να κλείσει την 5η αξιολόγηση του τότε προγράμματος και εμείς θεωρήσαμε ότι η συνέχιση του ήταν ανέφικτη ή και επιζήμια. Οι διαπραγματεύσεις κράτησαν ένα εξάμηνο αλλά κατέληξαν σε μία πιο ρεαλιστική και επωφελή συμφωνία, η πρώτη μάλιστα που επικυρώθηκε και με εκλογές. Έκτοτε η οικονομία έχει σταθεροποιηθεί και το τρέχον εξάμηνο βρίσκεται σε ανάκαμψη ενώ τα δημοσιονομικά αποτελέσματα είναι εξαιρετικά. Η πρώτη αξιολόγηση αποτελούσε το δυσκολότερο σημείο, αλλά έκλεισε επιτυχώς και μαζί με τη δεύτερη αξιολόγηση πρακτικά ολοκληρώνεται το σύνολο του προγράμματος. Ενεργοποιούνται ήδη τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους. Διευκολύνεται έτσι η ένταξη στο πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης.

Ερώτηση: Η χώρα χάνει συμμάχους, με κυριότερο τον Προέδρο Ολάντ. Πώς αντιμετωπίζει το νέο σκηνικό η κυβέρνηση;

Απάντηση: Το 2017 είναι έτος εκλογών στις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης - στη Γερμανία, τη Γαλλία, πιθανότατα την Ιταλία και την Ολλανδία. Κατά συνέπεια παντού το πολιτικό σκηνικό είναι ρευστό. Κάπου μπορεί να υπάρξουν αλλαγές που θα φέρνουν τις κυβερνήσεις πιο κοντά στις δικές μας θέσεις. Αλλού μπορεί να συμβεί το αντίθετο. Ας περιμένουμε να διαμορφωθεί η πλήρης εικόνα, προτού προχωρήσουμε στην αξιολόγηση του νέου σκηνικού.

Ερώτηση: Γενικά μιλώντας, η Ευρώπη δεν περνά και τις καλύτερες ημέρες της, δεν συμφωνείτε;

Απάντηση: Προφανώς η Ευρώπη είναι σε κρίσιμο σημείο μετά το βρετανικό δημοψήφισμα και τις πολιτικές εξελίξεις σε πληθώρα χωρών. Εντούτοις το ευρωπαϊκό εγχείρημα είναι στην κυριολεξία πολύ μακράς πνοής και έχει αντιμετωπίσει πολλαπλές κρίσεις στο παρελθόν και έχει επιδείξει εξαιρετική δυναμική προσαρμογής και αλλαγής. Τώρα ίσως πρέπει να επιταχυνθούν οι αλλαγές και να επικεντρωθούν στην ανάγκη κοινοτικής αλληλεγγύης και αντιμετώπισης των ανισοτήτων.

Ερώτηση: Αν δει κανείς από μια απόσταση το θέμα που ανέκυψε με τα μέτρα κοινωνικής στήριξης προς τους συνταξιούχους και τους κατοίκους νησιών του Αιγαίου, εκτιμάτε πως θα έπρεπε να είχε προηγηθεί καλύτερη συνεννόηση με τους θεσμούς;

Απάντηση: Καταρχήν θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν υπήρξε οποιαδήποτε παραβίαση όσων προβλέπει η συμφωνία με τους θεσμούς. Τα κοινοτικά όργανα που κλήθηκαν να ερευνήσουν τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης επιβεβαίωσαν ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, «ξεπαγώνοντας» τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους. Είναι σίγουρα χρήσιμο να υπάρχει κλίμα συνεργασίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης, αλλά στον πυρήνα της είναι η ίδια η κυβέρνηση που λαμβάνει αποφάσεις για θέματα που θεωρεί υψίστης προτεραιότητας.

Ερώτηση: Υπάρχει τελικώς περίπτωση να δοθεί και του χρόνου 13η σύνταξη; Επίσης, να επεκταθεί κατά ένα έτος η αναστολή αύξησης του ΦΠΑ στα συγκεκριμένα νησιά;

Απάντηση: Η κυβέρνηση έκανε σαφές ότι η υπερεπίτευξη των δημοσιονομικών στόχων συνεπάγεται την αναδιανομή υπέρ των αδύναμων κοινωνικών ομάδων. Και αυτό θα συνεχίσει να κάνει. Τα συγκεκριμένα μέτρα μπορέσαμε και τα πήραμε χάρη στη μεγάλη υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του 2016. Το 2017 ο στόχος αυτός είναι πολύ πιο φιλόδοξος (1,75% του ΑΕΠ έναντι 0,5% φέτος). Εάν όλα πάνε καλά, εμείς θα συνεχίσουμε στο ίδιο πλαίσιο.

Ερώτηση: Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν είναι επιλογή της η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες. Εκλογές όμως, από… ατύχημα είναι ενδεχόμενο να προκύψουν; Κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι παράλογες απαιτήσεις μερίδας των εταίρων μας δημιουργούν συνθήκες τέτοιες…

Απάντηση: Η αποσταθεροποίηση της ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι προς το συμφέρον κανενός. Αυτό πιστεύω το αντιλαμβάνονται οι συνομιλητές μας στο εξωτερικό. Δυστυχώς δεν δείχνουν να το καταλαβαίνουν κάποιες πολιτικές δυνάμεις στο εσωτερικό, που συνεχίζουν να κάνουν όνειρα… παλινόρθωσης, παρά τις σαρωτικές εκλογικές ήττες που υπέστησαν το 2015. Ξεκίνησαν με την άνοιξη του 2016, επικαλούμενοι τη μη ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, μετά έβλεπαν εκλογές το φθινόπωρο του 2016, επειδή το πρόγραμμα δεν έβγαινε, τώρα διαγιγνώσκουν τάσεις φυγής της κυβέρνησης μέχρι την άνοιξη του 2017. Τελικά, θα αναγκαστούν να συμβιβαστούν με τις εκλογές το 2019 αφού η διαρκής εκλογολογία θα έχει αυτοακυρωθεί.

Ερώτηση: Κάθε φορά που δημοσιοποιούνται οι δηλώσεις πόθεν έσχες, είστε, κύριε υπουργέ, ένας από τους… αγαπημένους μερίδας των μέσων ενημέρωσης. Πώς αντιμετωπίζετε συνολικά το θέμα αυτό;

Απάντηση: Με κωμική διάσταση απέναντι στα ψευδή δεδομένα που αναπαράγονται περί δεκάδων σπιτιών, ξεχασμένων εκατομμυρίων και λοιπά. Με σοβαρή διάθεση απέναντι στην διεξοδική εξάμηνη έρευνα που έκανε η Αρμόδια Επιτροπή Πόθεν Έσχες της Βουλής για όλα τα έτη, αναδρομικά από το 2000 και όλα τα μέλη της οικογενείας μου όπου εμφανιζόμουν ως συνδικαιούχος σε κοινούς λογαριασμούς, προφανώς όχι κατ' ανάγκη δικούς μου. Νομίζω ότι το συγκεκριμένο θέμα εξαντλήθηκε. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει τίποτα το επιλήψιμο. Όποιος επιμένει στο θέμα, ουσιαστικά δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται την ελληνική Δικαιοσύνη.

Ερώτηση: Διαπιστώνει το Υπουργείο ελλείψεις στον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας και αν ναι, πώς θα παρέμβετε;

Απάντηση: Ελλείψεις δεν υπάρχουν παρά το γεγονός ότι μία πρόσφατη κρίση έθεσε το σύστημα υπό δοκιμασία. Εντούτοις δεν χρειάστηκε να παρθούν ιδιαίτερα μέτρα καθώς υπάρχει επάρκεια ενέργειας, αξιόπιστος συντονισμός από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές και τους οργανισμούς και κλίμα συνεργασίας των πολλαπλών πλέον κατηγοριών παραγωγών. Το Υπουργείο απλώς διατήρησε μία διακριτική στάση επιτήρησης και εποπτείας των εξελίξεων, χωρίς να χρειαστεί να παρέμβει.

Ερώτηση: Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την ΔΕΗ;

Απάντηση: Όλη η αγορά ενέργειας βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο μέχρι το 2020. Η ΔΕΗ βρίσκεται φυσικά στο επίκεντρο αυτής της μετάβασης, καθώς καλείται να μειώσει τα ποσοστά της στη λιανική στο 50%, όσο έχει δηλαδή περίπου και στην παραγωγή. Στόχος είναι η μετάβαση αυτή να γίνει ομαλά με τη ΔΕΗ εξίσου ισχυρή στο τέλος της ημέρας και τις αγορές ενέργειας σε ΑΠΕ, αέριο, και λιγνίτη να είναι πιο ανταγωνιστικές προς όφελος του καταναλωτή, της οικονομίας, και φυσικά με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ερώτηση: Για τη ΔΕΣΦΑ θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός, κύριε υπουργέ;

Απάντηση: Θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για τη ΔΕΣΦΑ με κάποιες αλλαγές που να τον προσαρμόζουν στη σημερινή πραγματικότητα και να αξιοποιούν τις μεγάλες προοπτικές του συγκεκριμένου κλάδου. Αυτό αποτελεί αντικείμενο διαβουλεύσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους θεσμούς.
LEFT.gr