ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ, ΜΑΥΡΑ ΚΟΡΑΚΙΑ ΚΑΙ Η ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ

Η συζήτηση των τελευταίων ημερών για το θέμα της εκχώρησης των κόκκινων δανείων διεξάγεται με ένα συνδυασμό υποκρισίας και αποσιωπήσεων. Απύθμενη υποκρισία από την Κυβέρνηση που μέσα σε 1 χρόνο νομιμοποίησε την παρουσία αυτών που θεωρούσε «γύπες των αγορών»....  


Υποκρισία και από την επίσημη αντιπολίτευση, η οποία αναλώθηκε σε ανέξοδη κριτική και δεν τόλμησε να ψελλίσει ότι θα καταργήσει τον νόμο. Υποκρισία και παραπληροφόρηση από τα «παπαγαλάκια» της αγοράς, που προσπαθούν να εξωραΐσουν τον ρόλο των distress funds....
  του Γιώργου Παυλόπουλου*  

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ψήφισε το νομοσχέδιο για το «άνοιγμα της αγοράς κόκκινων δανείων», δηλαδή τη δυνατότητα τα τραπεζικά ιδρύματα της χώρας να πωλούν σε τρίτους (στα επονομαζόμενα distress funds) δάνεια που εμφανίζουν καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών.

Σε πρώτη φάση το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα οι τράπεζες να πωλούν καθυστερημένα επιχειρηματικά δάνεια μεγάλων επιχειρήσεων (τζίρος επιχείρησης άνω των 50 εκατομμυρίων ευρώ ή πάνω από 250 εργαζόμενοι στον όμιλο) καθώς και στεγαστικά ή καταναλωτικά δάνεια τα οποία δεν έχουν υποθήκη Α΄ κατοικία. Εκτιμάται ότι αφορά κατ’ αρχήν 100 περίπου μεγάλες, υπερχρεωμένες, εταιρίες, σχεδόν 7 δις ευρώ καθυστερημένα στεγαστικά δάνεια για Β΄ ή εξοχική κατοικία, καθώς και την πλειοψηφία των καταναλωτικών δανείων (από τα 24δις ευρώ μόνο τα 3δις έχουν υποθήκη ακίνητο και εξαιρούνται). Μετά τις 15 Φεβρουαρίου 2016, θα επεκταθεί και στα υπόλοιπα επιχειρηματικά δάνεια που σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΕΒΕΑ αφορούν 120.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις με καθυστερούμενα δάνεια. Σημειωτέον, ότι η πώληση δανείου δεν αφορά μόνο το καθυστερημένο δάνειο αλλά συμπαρασύρει και τις ενήμερες οφειλές του δανειολήπτη!

Η κριτική που έχει γίνει μέχρι σήμερα στο εν λόγω νομοσχέδιο έχει επικεντρωθεί στη διάσταση ότι «θα έρθουν τα κοράκια να φάνε τα σπίτια του κόσμου». Αυτό πιθανά θα γίνει πραγματικότητα αργότερα, όταν θα εντάσσονται και άλλες κατηγορίες δανειοληπτών, όμως άμεσα δεν είναι αυτή η κύρια πλευρά του. Τραπεζίτες και ξένοι τοκογλύφοι δεν θέλουν «να βάλουν χέρι» τώρα σε μια καταστραμμένη αγορά Α΄ κατοικίας. Εξάλλου, η πρόσφατη τροποποίηση του «Νόμου Κατσέλη» αδυνατίζει μεν εμφανώς την προστασία του δανειολήπτη με Α΄ κατοικία, αλλά θέτει και όρια που καλύπτουν προσωρινά μεγάλες κοινωνικές κατηγορίες (πχ. εισόδημα άγαμου €8.180 ετησίως και αντικειμενική αξία ακινήτου €120.000, ζευγάρι με εισόδημα €13.917 και αντικειμενική €160.000, και για κάθε παιδί επιπλέον εισόδημα €3.361 και επιπλέον αξία ακινήτου €20.000). Φυσικά, ακριβές κατοικίες και εξοχικά θα βγουν στο σφυρί, αλλά αυτό μπορούν να το κάνουν απευθείας οι τράπεζες και χωρίς τα distress funds. Δευτερευόντως, έχει ασκηθεί κριτική στο νομοσχέδιο από μικροαστική οπτική, που αναδεικνύει κυρίως τον κίνδυνο «αφελληνισμού» υπερχρεωμένων εταιρειών. Όμως, το νομοσχέδιο για την πώληση κόκκινων δανείων αφορά πιο σύνθετες και βαθιές διαδικασίες με βασική συνισταμένη την ενίσχυση και αναδιάρθρωση του Ελληνικού Κεφαλαίου.

Α. Η άμεση ενίσχυση προς το Κεφάλαιο

Μετά το σκάνδαλο της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών όπου το Ελληνικό Δημόσιο και ο πολίτης της χώρας πλήρωσαν 57 δις ευρώ (40δις άμεση ζημιά και 17δις αναβαλλόμενος φόρος) για να σωθούν οι τραπεζίτες, τώρα έρχεται ο δεύτερος γύρος ενίσχυσης των εγχώριων και ξένων κεφαλαιοκρατών μέσα από την διαδικασία των λεγόμενων distress funds. Αυτή τη φορά θα ενισχυθεί και θα αναδιαρθρωθεί μέρος του Παραγωγικού Κεφαλαίου. Πολλές από τις «υπερδανεισμένες» επιχειρήσεις μπορούν να επιβιώσουν με έναν συνδυασμό περικοπής δανείων και μερικής ενίσχυσης από παλιούς η νέους ιδιοκτήτες. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τα δάνεια των εταιριών θα αγοραστούν με έκπτωση -50% για τις βιώσιμες επιχειρήσεις μέχρι -90% για τα χαμηλής εισπραξιμότητας. Με αυτό τον τρόπο οι παλιοί ιδιοκτήτες μπορούν να επιτύχουν άνετα διαγραφές χρεών της τάξης περισσότερο του 50% και να συνεχίσουν να κατέχουν τις εταιρίες τους. Ακόμα χειρότερα δε, πολλοί επιχειρηματίες που οι εταιρίες τους έχουν ουσιαστικά χρεοκοπήσει, οι ίδιοι όμως έχουν βγάλει τα λεφτά τους έξω ή τα έχουν κρύψει, θα φτιάξουν ένα νέο σχήμα (πιθανώς μαζί με κάποιον ξένο επενδυτή) και θα ξαναγοράσουν τη δική τους ή άλλη εταιρία από τα distress funds με λίγα χρέη. Αυτή η διαδικασία, σε συνάρτηση με τη δυνατότητα εξαγορών-συγχωνεύσεων, ενισχύει πολλές μερίδες του εγχώριου Κεφαλαίου με αποτέλεσμα φορείς από τον ΣΕΒ μέχρι εκπροσώπους μικρομεσαίων επιχειρήσεων (π.χ. ΕΒΕΑ, κ.λπ.) να τοποθετούνται ευνοϊκά για το νομοσχέδιο.

Στο σημείο αυτό χρειάζονται 2 διευκρινήσεις. Η πρώτη διευκρίνιση αφορά την άποψη που διακινούν οι υπέρμαχοι του νομοσχεδίου, και συνοψίζεται στο ότι αυτή η διαδικασία προωθεί την ανάπτυξη γιατί θα πέσει «φρέσκο» χρήμα στην αγορά και οι τράπεζες θα αποκτήσουν ρευστότητα να χρηματοδοτήσουν την οικονομία. Η απλοϊκή αυτή προσέγγιση απέχει από την πραγματικότητα. Όλη αυτή η διαδικασία ενισχύει μεν μερίδες του Κεφαλαίου αλλά δεν συνεπάγεται αυτομάτως μία συνολική ανάκαμψη της οικονομίας (π.χ. σε περιόδους κρίσης η μείωση των δανείων μιας εταιρίας, είτε η εξαγορά από ένα νέο μέτοχο δεν συνεπάγεται νέες επενδύσεις, προσλήψεις εργαζομένων, ανοδικό κύκλο, κ.λπ.). Επιπλέον, είναι αμφίβολο αν οι ιδιωτικές τράπεζες θα αποκτήσουν ικανή ρευστότητα για νέες χρηματοδοτήσεις όταν καλύπτουν την υστέρηση των Καταθέσεων σε σχέση με τις Χορηγήσεις με ακριβά κεφάλαια της Κεντρικής τράπεζας (μέσω του ELA) ύψους 80δις ευρώ.

Η δεύτερη διευκρίνηση αφορά το ερώτημα αν η πώληση με έκπτωση των δανείων συνεπάγεται ζημιές για τις Τράπεζες. Αυτό δεν ισχύει διότι οι τράπεζες θα πωλήσουν είτε δάνεια με χαμηλή εισπραξιμότητα, είτε δάνεια στα οποία έχουν ήδη καταλογίσει ζημιές (προβλέψεις δανείων), οπότε από την πώληση συνήθως θα προκύπτει κέρδος. Σε τελική ανάλυση ο λαός έχει πληρώσει με 57 δις ευρώ το τραπεζικό σύστημα μέχρι σήμερα και από αυτά τα χρήματα θα επιμεριστούν τα κέρδη σε Χρηματικό και Παραγωγικό Κεφάλαιο.

Β. Η ενίσχυση-συγκέντρωση του Κεφαλαίου

Η ανωτέρω διαδικασία αναδιάρθρωσης θα περιλάβει πολλές συγχωνεύσεις ή εξαγορές επιχειρήσεων, ενώ το νομοσχέδιο προβλέπει την εγκατάσταση με συνοπτικές διαδικασίες νέων διοικήσεων στις εταιρίες που θα ενταχθούν σε αυτές τις ρυθμίσεις. Οι πιο δυναμικές επιχειρήσεις θα αποκτούν μέσω των distress funds είτε άλλες ομοειδείς επιχειρήσεις είτε τα περιουσιακά τους στοιχεία. Θα επεμβαίνουν στον ανταγωνισμό, και θα εκκαθαρίζονται οι πιο αδύναμες. Θα υπάρξουν και μεγάλες επιχειρήσεις που θα εκκαθαριστούν στην αρχή, αλλά οι μικρομεσαίες θα πληρώσουν αναλογικά μεγαλύτερο τίμημα στη δεύτερη φάση, μετά το 2016. Πάντως, δεν είναι τυχαίο ότι αρχικά το νομοσχέδιο αφορά επιχειρήσεις με μεγάλο μερίδιο αγοράς. Πρόκειται για μια ακόμη επιβεβαίωση της μαρξιστικής άποψης περί συγκέντρωσης –συγκεντροποίησης του Κεφαλαίου ως απάντηση στη οικονομική κρίση.

Γ. Ο ξένος παράγοντας

Οι μεγάλοι παίκτες (funds, εταιρίες, κ.λπ.) που θα συμμετάσχουν στη διαδικασία θα είναι ξένων συμφερόντων και θα επιδιώξουν να έχουν σχέση με τραπεζικά ιδρύματα, γιατί αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να υπάρξει εσωτερική πληροφόρηση, αλλά και συνεννόηση στην πώληση δανείων. Αν ληφθεί υπόψη ότι οι τράπεζες ελέγχονται σχεδόν πλήρως από ξένα κεφάλαια, και το Ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει αδυναμία νέων χρηματοδοτήσεων, γίνεται φανερό ότι τα ξένα Κεφάλαια αποκτούν ακόμα ένα εργαλείο διείσδυσης και ελέγχου της χώρας. Επιπλέον, δεν μπορεί να παραγνωριστεί ότι το ΤΧΣ, που ελέγχεται από τους ξένους δανειστές, αναβαθμίζει θεαματικά την εμπλοκή του στη Διοίκηση των Τραπεζών και των δανείων. Είναι βέβαιο ότι κλάδοι της Ελληνικής οικονομίας που έχουν δυναμική αλλά και Χρέη θα αποτελέσουν στόχο ελέγχου από ξένα Κεφάλαια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο τομέας του Τουρισμού, των Τροφίμων κ.λπ. Αυτή η διάσταση είναι βέβαιο ότι αντικατοπτρίζει τους φόβους μερίδων του Ελληνικού Κεφαλαίου για αυτό και παρατηρούμε ότι όψεις της έχουν υιοθετηθεί από αστικά κόμματα και οικονομικούς αναλυτές. Όμως, δεν αντανακλά την προσέγγιση των δυναμικότερων μερίδων του Ελληνικού κεφαλαίου, οι οποίες εκτός από απειλές βλέπουν και ευκαιρίες, πόσο μάλλον όταν το σύνολο των Ελλήνων επιχειρηματιών έχει αποδεχθεί το τίμημα της ετεροβαρούς συνεργασίας με το Ευρωπαϊκό Κεφάλαιο.

Δ. Η κερδοσκοπική διάσταση

Με βάση το νέο νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα σε εταιρίες με κεφάλαιο μόλις €100.000, να αγοράζουν και να πωλούν δάνεια εκατομμυρίων. Οι φορείς της αγοράς εκτιμούν ότι το άμεσο περιθώριο κέρδους αυτών των εταιρειών θα κυμαίνεται τουλάχιστον σε 10-12% επί της αρχικής αξίας κάθε δανείου. Αν ληφθεί υπόψη ότι τα συνολικά καθυστερημένα δάνεια ανέρχονται σε 110δις ευρώ και από αυτά μόνο 20δις μπορούν να εξαιρεθούν λόγω άμεσης σχέσης με Α΄ κατοικία, απομένει ένα ικανοποιητικό ποσό 90δις ευρώ προς διαχείριση, που μπορεί να αποδώσει σημαντικά κέρδη (π.χ. μόνο το 1/3 να αναληφθεί από distress funds μεταφράζεται σε άμεσα κέρδη τουλάχιστον 3δις ευρώ). Όμως, η εμπλοκή των distress funds δεν εξαντλείται στο άμεσο κέρδος από αγορά και πώληση δανείων. Τα έμμεσα κέρδη για το Κεφάλαιο πιθανότατα θα είναι πολλαπλάσια. Εγχώριες εταιρίες οι οποίες έχουν αξία αλλά λόγω της οικονομικής συγκυρίας εμφανίζουν καθυστερήσεις δανείων, μπορούν άνετα να αποτελέσουν στόχο άλλων εταιρειών και να παραχθούν έμμεσα υπεραξίες. Λαμβάνοντας δε και την εμπειρία του παρελθόντος, το πιο πιθανό είναι οι δημιουργούμενες υπεραξίες από τις αγοροπωλησίες δανείων να καταλήγουν σε χώρες με χαμηλό συντελεστή φορολογίας.

Ε. Η «γκρίζα» διάσταση

Μέσω της διαδικασίας των distress funds δημιουργείται ένα «παράλληλο τραπεζικό σύστημα», το οποίο θα λειτουργεί μέσα σε ένα «γκρίζο» και πιο αδιαφανές περιβάλλον (υπάρχει μέχρι και πρόβλεψη απευθείας χρηματοδότησης των επιχειρήσεων από fund). Τώρα, οι τραπεζίτες μπορούν να μεταβιβάσουν δάνεια, απαλλασσόμενοι των ευθυνών τους για τις αμαρτίες του παρελθόντος (π.χ. θαλασσοδάνεια που ενέκριναν για τα οποία μπορούν να ζητηθούν ευθύνες). Το ίδιο φυσικά μπορεί να συμβεί με τους παλιούς ιδιοκτήτες των εταιριών που χρεοκόπησαν, οι οποίοι πολλές φορές έχουν οικονομικές και ποινικές ευθύνες. Επίσης, είναι γνωστό ότι τα επιχειρηματικά δάνεια σχεδόν πάντοτε συνοδεύονται και από προσωπική εγγύηση του επιχειρηματία. Τώρα υπάρχει μια διαδικασία ο επιχειρηματίας να απαλλαγεί πιο εύκολα από επισφαλή δάνεια που απειλούν την ατομική του περιουσία. Π.χ. ο «ανοικτοχέρης» τραπεζίτης που δάνεισε το «λαμόγιο» χωρίς εμπράγματες εξασφαλίσεις, μπορεί να πωλήσει χωρίς συνέπειες το καθυστερημένο και μη εισπράξιμο δάνειο με έκπτωση -90%, και «καθαρίζουν» όλοι με πληρωμή του 20% του αρχικού ποσού (10% το δάνειο + 10 % προμήθεια για το fund).

Όπως προαναφέρθηκε, τα distress funds είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα έχουν άμεση σχέση με τις τράπεζες. Επίσης, ανεξάρτητα από τη νομική μορφή, η λειτουργία τους θα προσομοιάζει με αυτό που στα χρηματοοικονομικά λέγεται SPV (Special Purpose vehicle), δηλαδή «όχημα» με συγκεκριμένο σκοπό και περιορισμένη διάρκεια. Αφού αναδιαρθρώσουν τις επιχειρήσεις τα δάνεια των οποίων αγόρασαν, στη συνέχεια θα τα πουλήσουν πίσω είτε στις ίδιες τις τράπεζες που τα αγόρασαν αρχικά, είτε στη δευτερογενή αγορά δανείων που θα έχει δημιουργηθεί. Αν σε αυτό το πλαίσιο προστεθούν οι τριγωνικές σχέσεις τραπεζικών στελεχών-funds-επιχειρηματιών, αναμένεται να λειτουργήσει ένα «χρηματοοικονομικό πλυντήριο» το οποίο θα αναμορφώσει τον επιχειρηματικό χάρτη της χώρας χωρίς ιδιαίτερο έλεγχο από εποπτικούς μηχανισμούς.

ΣΤ. Η ιδεολογική διάσταση

Το επίσημο τραπεζικό σύστημα έχει αποτύχει εντελώς τόσο στο παρελθόν, με το να δανειοδοτεί χωρίς σύνεση, όσο και σήμερα, στο να στηρίξει την ανάκαμψη της «πραγματικής» οικονομίας, παρά τις τεράστιες ενέσεις χρήματος. Το νεοφιλελεύθερο μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων και της απορρύθμισης που επιβλήθηκε τα τελευταία 20 χρόνια είναι παντελώς ανεπαρκές για να χειριστεί καταστάσεις όπως η σημερινή κρίση. Ούτε θέλει ούτε μπορεί να χαράξει μια πολιτική στήριξης συγκεκριμένων κλάδων και εταιρειών ώστε να λειτουργήσουν «αντικυκλικά» στη συνεχή μείωση της οικονομικής δραστηριότητας. Οι ιδιώτες τραπεζίτες δεν μπορούν να παίξουν το ρόλο του «συλλογικού καπιταλιστή». Ούτε επιθυμούν, σε εποχές οικονομικής συρρίκνωσης, να ρισκάρουν, ούτε μπορούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά τα συγκεντρωμένα επισφαλή δάνεια (π.χ. τη δυσκολία συμφωνίας στη διαχείριση δανείου εταιρίας λόγω μεγαλύτερων εξασφαλίσεων μιας τράπεζας από άλλη, κ.λπ.). Τέλος το Ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι παντελώς χρεωκοπημένο και κέρδη μπορούν να πραγματοποιηθούν κυρίως από την επιθετική διαχείριση του χαρτοφυλακίου των κόκκινων δανείων, αλλά αυτό θα απαξίωνε ακόμη περισσότερο το ίδιο το τραπεζικό σύστημα στα μάτια του πολίτη.

Για τον λόγο αυτό επιστρατεύεται ένα παράλληλο τραπεζικό κερδοσκοπικό σύστημα με την μορφή των funds που θα αναλάβουν με την πρωτοκαθεδρία των ξένων να ξεκαθαρίσουν το τοπίο και μετά να αποχωρήσουν παίρνοντας τα άμεσα και έμμεσα κέρδη από την εμπλοκή τους και αφήνοντας το επίσημο τραπεζικό σύστημα με λιγότερους «λεκέδες».

***

Η συζήτηση των τελευταίων ημερών για το θέμα της εκχώρησης των κόκκινων δανείων διεξάγεται με ένα συνδυασμό υποκρισίας και αποσιωπήσεων. Απύθμενη υποκρισία από την Κυβέρνηση που μέσα σε 1 χρόνο νομιμοποίησε την παρουσία αυτών που θεωρούσε «γύπες των αγορών». Υποκρισία και από την επίσημη αντιπολίτευση, η οποία αναλώθηκε σε ανέξοδη κριτική και δεν τόλμησε να ψελλίσει ότι θα καταργήσει τον νόμο. Υποκρισία και παραπληροφόρηση από τα «παπαγαλάκια» της αγοράς, που προσπαθούν να εξωραΐσουν τον ρόλο των distress funds. Συγχρόνως, όμως, και επιλεκτικές αποσιωπήσεις. Σαφώς υποβαθμισμένες οι ευθύνες της Ε.Ε. η οποία ενορχήστρωσε και πίεσε για την ψήφιση του νομοσχεδίου. Πλήρης αποσιώπηση του γεγονότος ότι ένα Τραπεζικό Σύστημα υπό ουσιαστικό Δημόσιο έλεγχο θα διαχειριζόταν πολύ αποτελεσματικότερα και φιλολαϊκότερα το πρόβλημα των κόκκινων δανείων. Τέλος, υπάρχει δε και η ειρωνεία της Ιστορίας. Ένα από τα βασικά επιχειρήματα των φιλομνημονιακών ήταν ότι η έξοδος από το ευρώ εξυπηρετεί τους ξένους και όσους έχουν κρύψει χρήματα για να αγοράσουν φθηνά περιουσιακά στοιχεία. Ε, λοιπόν, αυτό ακριβώς συμβαίνει με τα distress funds, αλλά εντός Ευρώ!

* Ο Γιώργος Παυλόπουλος είναι Γενικός Σύμβουλος στην ΟΤΟΕ

ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ: «ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΘΑ ΚΡΙΝΕΙ ΤΗ ΣΥΝΟΧΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ» (video)

Ο Έλληνας πρωθυπουργός ανέφερε ότι η ενωμένη Ευρώπη θα πρέπει να μεριμνά όχι μόνο για το βόρειο άκρο της αλλά και για το νοτιοανατολικό της....


Αναφερομενος στο ζήτημα της παραμονής της Βρετανίας στην ΕΕ ο Αλέξης Τσίπρας ευχήθηκε καλή επιτυχία στον Βρετανό πρωθυπουργό Ντέιβιντ Κάμερον....

Στις δυσκολίες και τις αδυναμίες που συνεπάγεται για την Ευρώπη η έλλειψη αλληλεγγύης και συνυπευθυνότητας μεταξύ των κρατών μελών της αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας σε δηλώσεις του προς τους δημοσιογράφους λίγο μετά το τέλος της σημερινής μαραθώνιας συνεδρίασης των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων στις Βρυξέλλες.

Ο Αλέξης Τσίπρας ανέφερε ότι η ενωμένη Ευρώπη θα πρέπει να μεριμνά όχι μόνο για το βόρειο άκρο της αλλά και για το νοτιοανατολικό της. Τόνισε επίσης ότι η Ελλάδα έχει φορτωθεί ένα δυσανάλογο προς το μέγεθος της βάρος για να αναδείξει το ανθρώπινο πρόσωπό της Ευρώπης. Ο πρωθυπουργός ανέφερε επίσης ότι είχε επιφυλάξεις ως προς την επικύρωση των τελικών συμπερασμάτων της σημερινής συνόδου. Επιφυλάξεις τις οποίες, όπως ανέφερε, ήρε όταν έλαβε διαβεβαιώσεις από τους ηγέτες των χωρών που ανήκουν στον λεγόμενο διάδρομο των Βαλκανίων ότι δεν πρόκειται να μεταβληθεί το υφιστάμενο σήμερα καθεστώς σε σχέση με τα εσωτερικά σύνορα της Ευρώπης. Ο πρωθυπουργός επισήμανε επίσης την ιδιαίτερη σημασία που έχει η συνεργασία της Τουρκίας ως προς την αντιμετώπιση του προσφυγικού προβλήματος.

Αναφερομενος στο ζήτημα της παραμονής της Βρετανίας στην ΕΕ ο Αλέξης Τσίπρας ευχήθηκε καλή επιτυχία στον Βρετανό πρωθυπουργό Ντέιβιντ Κάμερον, επισημαίνοντας ωστόσο ότι το έργο του είναι δύσκολο δεδομένου ότι προτείνει «λιγότερη Ευρώπη». Η λύση δεν είναι λιγότερη Ευρώπη αλλά καλύτερη Ευρώπη ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός, ο οποίος καταλήγοντας τόνισε ότι από την έκβαση της προσφυγικής κρίσης θα εξαρτηθεί ως ένα βαθμό όχι μόνο το αποτέλεσμα στο βρετανικό δημοψήφισμα αλλά και συνολικώς το μέλλον της Ευρώπης.

πηγή:altsantiri.gr

«ΕΙΔΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ Ε.Ε.» ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΕ Ο ΚΑΜΕΡΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ!

Ο πρωθυπουργός της Βρετανίας Ντέιβιντ Κάμερον ανακοίνωσε αργά χθες το βράδυ ότι εξασφάλισε μια συμφωνία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με την οποία παραχωρείται στο Ηνωμένο Βασίλειο «ένα ειδικό καθεστώς εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης»...

 
....μετά τις διαπραγματεύσεις με στόχο την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης και την αποτροπή της εξόδου της χώρας από την ΕΕ, του λεγόμενου Brexix.

Ο Ντειβιντ Κάμερον, σύμφωνα με την ΑΥΓΗonline, έγραψε στον επίσημο λογαριασμό του στο Twitter. «Διαπραγματεύθηκα μια συμφωνία η οποία εκχωρεί στο Ηνωμένο Βασίλειο ένα ειδικό καθεστώς εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα την εισηγηθώ στην [βρετανική] κυβέρνηση αύριο», πρόσθεσε ο Κάμερον, λίγη ώρα μετά την επισημοποίηση της συμφωνίας από τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ.

Το tweet του Ντέιβιντ Κάμερον

Ο Τουσκ ανέφερε λίγο νωρίτερα πως η συμφωνία ενεκρίθη ομόφωνα από τους 28 ηγέτες κρατών και κυβερνήσεων.

Η στερλίνα κατέγραφε άνοδο έναντι του αμερικανικού δολαρίου αμέσως μετά τη δήλωση Τουσκ.

Μέρκελ: Ο Βρετανός πρωθυπουργός Κάμερον εξασφάλισε μια δίκαιη συμφωνία

Οι Ευρωπαίοι ηγέτες κατέληξαν σε μια «δίκαιη και συμβιβαστική» συμφωνία με τον πρωθυπουργό της Βρετανίας Ντέιβιντ Κάμερον, προσφέροντάς του τη δυνατότητα να κάνει εκστρατεία για την παραμονή της χώρας του στην ΕΕ στο επικείμενο δημοψήφισμα, έκρινε η καγκελάριος της Γερμανίας Άγγελα Μέρκελ μετά την ολοκλήρωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αργά το βράδυ της Παρασκευής.

«Πιστεύουμε ότι (...) προσφέραμε στον Ντέιβιντ Κάμερον ένα πακέτο με το οποίο μπορεί να κάνει εκστρατεία στη Βρετανία ώστε η Βρετανία να παραμείνει εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης», είπε η Μέρκελ σε δημοσιογράφους μετά το τέλος της διήμερης συνόδου κορυφής, στην οποία κυριάρχησαν οι συζητήσεις για τις μεταρρυθμίσεις που αξίωνε το Λονδίνο.

Η συντηρητική Γερμανίδα καγκελάριος επισήμανε ακόμη πως η συμμετοχή μιας χώρας στην ΕΕ «είναι κάτι που έχει μεγάλη αξία», ειδικά σε μια περίοδο αναταραχής και αβεβαιότητας σε διεθνές επίπεδο και πρόσθεσε: «Εύχομαι τα καλύτερα στον Ντέιβιντ Κάμερον τις επόμενες εβδομάδες και τους επόμενους μήνες».

Γιούνκερ: Δεν θα εκχωρηθεί στη Βρετανία η δυνατότητα να ασκεί βέτο 

Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ διαβεβαίωσε  ότι δεν θα εκχωρηθεί στη Βρετανία η δυνατότητα να ασκεί βέτο σε αποφάσεις των κρατών-μελών της ευρωζώνης βάσει της συμφωνίας στην οποία κατέληξαν το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ χθες βράδυ.

«Δεν θα υπάρξει βέτο και το κείμενο (της συμφωνίας) το λέει πολύ καθαρά», σημείωσε ο Γιούνκερ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε μετά την ολοκλήρωση του διήμερου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, οι διαπραγματεύσεις κατά τη διάρκεια του οποίου ξεπέρασαν τις 30 ώρες. Η Γαλλία ειδικά αντιτασσόταν στην παραχώρηση της δυνατότητας στη Βρετανία να ασκεί βέτο σε αποφάσεις της ευρωζώνης, στην οποία το Λονδίνο δεν ανήκει.
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία ΕΕ-Βρετανίας

Ακολουθούν ορισμένες από τις σημαντικότερες πρόνοιες της συμφωνίας στην οποία κατέληξαν η ΕΕ και η Βρετανία χθες που περιήλθαν σε γνώση του πρακτορείου ειδήσεων Ρόιτερς.
ΑΛΛΑΓΗ ΤΗΣ ΣΥΝΘΗΚΗΣ

Δύο από τις πρόνοιες της συμφωνίας πρόκειται να εγγραφούν σε αναθεωρημένα άρθρα της Συνθήκης της ΕΕ: μια ειδική εξαίρεση της Βρετανίας από την περαιτέρω ολοκλήρωσή της, στο πλαίσιο μιας διαδικασίας που αποκαλείται «όλο και πιο στενή ολοκλήρωση»· και η δίκαιη αντιμετώπιση των χρηματοπιστωτικών και οικονομικών διευθετήσεων ανάμεσα στην ευρωζώνη και τα κράτη-μέλη της ΕΕ που δεν ανήκουν στην οικονομική και νομισματική ένωση.
ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

Η Βρετανία θα αποκτήσει το δικαίωμα να αρνείται την καταβολή διαφόρων επιδομάτων σε νεοαφιχθέντες εργαζόμενους από άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ για τα πρώτα τέσσερα χρόνια της παραμονής τους στην επικράτειά της· θα αποκτήσει τη δυνατότητα να εφαρμόζει αυτό το μέτρο για τουλάχιστον επτά χρόνια από την ημερομηνία της εφαρμογής του.
ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΠΑΙΔΙΩΝ

Ένα πανευρωπαϊκό σύστημα καταγραφής που αφορά την καταβολή επιδομάτων παιδιού ή παιδιών που ζουν σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ τίθεται σε εφαρμογή για τους μετανάστες σε άλλο ευρωπαϊκό κράτος άμεσα και για τους πάντες από 1ης Ιανουαρίου 2020. Βάσει του συστήματος αυτού, οι κυβερνήσεις θα αποφασίσουν τα επίπεδα των επιδομάτων που καταβάλλονται.
ΧΩΡΕΣ ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΕΥΡΩΖΩΝΗΣ

Το κείμενο τονίζει την ανάγκη να εφαρμόζονται «ισότιμοι όροι ανταγωνισμού» σε ότι αφορά το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει τον χρηματοπιστωτικό τομέα και την τραπεζική. Παραχωρεί στη Βρετανία το δικαίωμα να εποπτεύει χρηματοπιστωτικούς θεσμούς και αγορές ώστε να εγγυάται την χρηματοοικονομική σταθερότητα. Αλλά πάντως συμφωνήθηκε «με την επιφύλαξη» των υπαρχουσών δυνατοτήτων των θεσμών της ΕΕ να αναλαμβάνουν δράση για να προασπίζουν την χρηματοοικονομική σταθερότητα.
avgi.gr

ΜΕ ''ΕΝΤΟΛΗ ΣΑΜΑΡΑ'' ΔΕΝ ΠΗΡΑΜΕ ΤΗΝ ΛΙΣΤΑ ΜΠΟΡΓΙΑΝΣ!

Έκπληξη και συγκαλυμμένη οργή από την πλευρά της γερμανικής ομοσπονδιακής κυβέρνησης για το γεγονός ότι το γραφείο του Σαμαρά αρνούνταν να παραλάβει τη λίστα Μπόργιανς, περιέχουν τα έγγραφα που αποκαλύπτει σήμερα η Αυγή.

Η τρικομματική συγκυβέρνηση του 2012
Τα έγγραφα, δε, που συνοδεύουν την απάντηση του ΥΠΕΞ, «καίνε» την τρικομματική συγκυβέρνηση του 2012, υφυπουργός Εξωτερικών της οποίας ήταν ο κ. Κούρκουλας.

Διαθέσιμη από το 2012 είχε η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου την λίστα Μπόργιανς, αλλά το γραφείο Σαμαρά έδωσε εντολή να μην την παραλάβουμε! Το εμπιστευτικό τηλεγράφημα του Έλληνα προξένου στο Ντύσσελντορφ Νίκου Πλεξίδα, το οποίο αποκαλύπτει η "Αυγή", αποδεικνύει ότι προσφέρθηκε η λίστα, αλλά η κυβέρνηση δεν την ήθελε. Από το έγγραφο προκύπτει ότι τόσο ο Αντώνης Σαμαράς όσο και ο Ευάγγελος Βενιζέλος γνώριζαν ότι τους δίνεται CD με λίστα καταθετών-φοροφυγάδων.

Ο γενικός πρόξενος της Ελλάδας στο Ντύσσελντορφ στις 19 Νοεμβρίου 2012 ενημερώνει τον τότε υφυπουργό Οικονομικών Γιώργο Μαυραγάνη για την λίστα Μπόργιανς. Το έγγραφο χαρακτηρίζεται "εμπιστευτικό" και αποκαλύπτει ότι ο διευθυντής του γραφείου Σαμαρά (και τότε και σήμερα…) Κώστας Μπούρας έδωσε τηλεφωνική εντολή να απορριφθεί "ευγενικά"!

Δήλωση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστου Καραγιαννίδη και Αννέτας Καββαδία, σχετικά με τις αποκαλύψεις για τη λίστα Μπόργιανς από την απάντηση του Υπουργού Εξωτερικών.

Δυστυχώς για όσους βιάστηκαν να μιλήσουν, η απάντηση του Υπουργείου Εξωτερικών έρχεται να ανατρέψει την αφήγηση όλων όσοι μας κατηγόρησαν για λασπολόγους.

Τα έγγραφα, δε, που συνοδεύουν την απάντηση του ΥΠΕΞ, «καίνε» την τρικομματική συγκυβέρνηση του 2012, υφυπουργός Εξωτερικών της οποίας ήταν ο κ. Κούρκουλας.

Γίνεται προφανές ότι οι ηγεσίες των Υπουργείων Εξωτερικών και Οικονομικών ήταν ενήμερες για την ύπαρξη της λίστας Βεστφαλίας-Ρηνανίας ή λίστας Μπόργιανς.

Ο Γενικός Πρόξενος του Ντίσελντορφ, ήδη από τις 8 Οκτωβρίου 2012, ενημέρωσε τις εθνικές αρχές ότι ο Υπουργός Οικονομικών της Βόρειας Βεστφαλίας – Ρηνανίας Dr Norbert Walter – Borjans, τον προσκάλεσε για να συζητήσουν «θέμα οικονομικής κρίσεως και CD με στοιχεία καταθετών φοροφυγάδων», ζητώντας σχετικές οδηγίες. Σε επόμενη επικοινωνία, στις 19 Νοεμβρίου, ο Γενικός Πρόξενος απευθύνθηκε εγγράφως στον τότε Υφυπουργό Οικονομικών κ. Μαυραγάνη, ενημερώνοντάς τον ότι απέρριψε ευγενικά την πρόταση «στη συνέχεια τηλεφωνικών οδηγιών» που έλαβε από τον Διευθυντή του Πολιτικού γραφείου του τότε Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, κ. Κωνσταντίνο Μπούρα.

Τα ερωτηματικά που γεννιούνται είναι πολλά:
  1. Για ποιους λόγους ο Διευθυντής του πολιτικού γραφείου του Αντώνη Σαμαρά, προφανώς κατόπιν εντολών του ίδιου, δεν αποδέχθηκε την πρόταση για παραλαβή της λίστας Borjans, που είχε νομίμως αγοραστεί από τις αρμόδιες αρχές της Β. Βεστφαλίας-Ρηνανίας;

  2. Για ποιους λόγους η τρικομματική κυβέρνηση, αν δεν είχε εικόνα του ποίοι περιλαμβάνονται σε αυτήν, συγκάλυψε τους εμπλεκόμενους στη λίστα; Τι φοβήθηκε;

  3. Για ποιους λόγους η τρικομματική απέρριπτε προτάσεις για διερεύνηση ενδεχόμενων πηγών εσόδων και επέλεξε τον δρόμο της δραματικής μείωσης συντάξεων, την ώρα που.
Νέα Δημοκρατία και Δημοκρατική Συμπαράταξη οφείλουν απαντήσεις. Γιατί στο σπίτι του κρεμασμένου, δε μιλάνε για σκοινί.
  • Χρήστος Καραγιαννίδης, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Δράμας
  • Αννέτα Καββαδία, βουλευτίνα ΣΥΡΙΖΑ Β' Αθήνας

ΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΛΙΣΤΑ ΜΠΟΡΓΚΑΝΣ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ
ΑΠΌ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΑΥΓΗ

 






 


 


ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΜΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΕΝΓΚΕΝ

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές Μέρκελ, Ολάντ και ο Αλ. Τσίπρας, συμφώνησαν ότι το «κλειδί» στην αντιμετώπιση του προσφυγικού είναι η Τουρκία και η συντονισμένη δράση του ΝΑΤΟ , προκειμένου να ελεγχθούν αποτελεσματικά οι προσφυγικές ροές...

 
Κυβερνητικές πηγές εξέφραζαν την ικανοποίησή τους για την ισχυρή στήριξη της Γερμανίδας καγγελαρίου στην Ελλάδα για το προσφυγικό...
Tη δέσμευση ότι θα διατηρηθεί το status quo στα σύνορα της Ευρώπης, τουλάχιστον ως την έκτακτη Σύνοδο Κορυφής της 6ης Μαρτίου, έλαβε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από τη Γερμανίδα Καγκελάριο Άγκελα Μέρκελ και το Γάλλο πρωθυπουργό, Φρανσουά Ολάντ, κατά τη διάρκεια της τριμερούς συνάντησης που είχαν σήμερα το πρωί στις Βρυξέλλες, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες κυβερνητικές πηγές.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, σε ό,τι αφορά το προσφυγικό, ο πρωθυπουργός επανέλαβε ότι η Ελλάδα δε θα αποδεχθεί ενέργειες οι οποίες αποβαίνουν εις βάρος της, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που έχει τηρήσει τις δεσμεύσεις της στο σύνολό τους. Πρόσθεσε ότι η Ελλάδα έχει σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος στο προσφυγικό, κάτι το οποίο αναγνωρίζεται ήδη από τις άλλες χώρες. Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε, επίσης, ότι οι «μονομερείς ενέργειες» δεν είναι αποδεκτές από την πλευρά της Ελλάδας.

Σύμφωνα με την avgi.gr, οι τρεις ηγέτες συμφώνησαν ότι το «κλειδί» στην αντιμετώπιση του προσφυγικού είναι η Τουρκία και η συντονισμένη δράση του ΝΑΤΟ , προκειμένου να ελεγχθούν αποτελεσματικά οι προσφυγικές ροές. Από την πλευρά τους, η Γερμανίδα Καγκελάριος και ο Γάλλος Πρόεδρος διαβεβαίωσαν τον Έλληνα πρωθυπουργό ότι η Ελλάδα θα έχει όποια βοήθεια ζητήσει (σε προσωπικό και τεχνικά μέσα) και συμφώνησαν ότι σε καμία περίπτωση δεν είναι αποδεκτή, με οποιονδήποτε τρόπο, η μεταφορά περισσότερης πίεσης στη χώρα. Επιπλέον, οι Α. Μέρκελ και ο Φρανσουά Ολάντ δεσμεύθηκαν ότι θα διατηρηθεί το status quo στα σύνορα της Ευρώπης, ως την έκτακτη Σύνοδο Κορυφής της 6ης Μαρτίου, όπου θα αξιολογηθεί η διαχείριση του προσφυγικού με επίκεντρο την Τουρκία. Παράλληλα ξεκαθαρίστηκε ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα αποκλεισμού της Ελλάδας από τη Ζώνη Σένγκεν.

Χαρακτηριστικά η Α. Μέρκελ τόνισε ότι "καμιά χώρα δεν πρέπει να αναλάβει βάρη που δεν της αναλογούν".

Εξάλλου, κυβερνητικές πηγές χαρακτήριζαν «θετική» την εξέλιξη της τριμερούς συνάντησης, αφήνοντας να εννοηθεί ότι αν η θετική έκβαση συνεχιστεί ως το τέλος της Συνόδου, δεν θα υπάρξει πρόβλημα από ελληνικής πλευράς σε χέση με την τελική έγκριση του κειμένου συμπερασμάτων της Συνόδου.

Κυβερνητικές πηγές εξέφραζαν την ικανοποίησή τους για την ισχυρή στήριξη της Γερμανίδας καγγελαρίου στην Ελλάδα για το προσφυγικό. Εξέφραζαν επίσης ικανοποίηση για την ισχύρή στήριξη από τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Βουλγαρία και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ανάγκη υλοποιίησης των συμφωνηθέντων από την Τουρκία.

Όσον αφορά το οικονομικό ζήτημα και την εφαρμογή του ελληνικού προγράμματος, οι τρεις ηγέτες συμφώνησαν ότι είναι ανάγκη να επιστρέψουν άμεσα οι θεσμοί στην Αθήνα, προκειμένου να ολοκληρωθεί η πρώτη αξιολόγηση το συντομότερο δυνατό. Συμφωνήθηκε, επίσης, ότι θα υπάρξουν από κοινού πρωτοβουλίες των τριών μερών προς αυτήν την κατεύθυνση.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΕΜΠΛΟΚΗΣ ΤΟΥ ΝΑΤΟ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Η Ελλάδα αναμένεται να διαθέσει 9 πλοία, όσα και η τουρκική πλευρά. Παράλληλα θα περιπολούν στην περιοχή και 11 πλοία της Frontex...  

Στην ευαίσθητη περιοχή των Δωδεκανήσων, η ελληνική πλευρά θα επαγρυπνά ώστε να αποφευχθούν ύποπτες τουρκικές ενέργειες...

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο επιχειρησιακός σχεδιασμός για την εμπλοκή του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο για τον περιορισμό των προσφυγικών ροών. Τα πλοία της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας πρόκειται να αρχίσουν τις περιπολίες τους από τις 29 Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με ρεπορταξ του tribune.gr, με τον μέχρι στιγμής σχεδιασμό, δεκάδες πολεμικά διαφόρων τύπων, θα περιπολούν από τη Λέσβο έως και τα Δωδεκάνησα. Η Ελλάδα αναμένεται να διαθέσει 9 πλοία, όσα και η τουρκική πλευρά. Παράλληλα θα περιπολούν στην περιοχή και 11 πλοία της Frontex.

Τα ελληνικά πλοία θα επιχειρούν στα χωρικά ύδατα της χώρας , τα ΝΑΤΟϊκά ανατολικά των ελληνικών νησιών, ενώ τα τουρκικά σκάφη θα έχουν περιοχή ευθύνης τα παράλια της χώρας. Ανάλογα με τις επιχειρησιακές ανάγκες θα αυξάνεται η δύναμη του ΝΑΤΟ στην περιοχή, όπως επίσης και η ελληνική συνδρομή.

Στα χωρικά ύδατα Ελλάδας – Τουρκίας θα περιπολούν πλοία του λιμενικού των δύο χωρών. Στην ευαίσθητη περιοχή των Δωδεκανήσων, η ελληνική πλευρά θα επαγρυπνά ώστε να αποφευχθούν ύποπτες τουρκικές ενέργειες υπό τη μορφή «έρευνας και διάσωσης.

Όπως είχε τονίσει σε πρόσφατη συνέντευξή του ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος, η συμφωνία αφορά τις ναυτικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ στη Μεσόγειο η όποια διοικείται με εναλλαγή από διάφορες χώρες. «Στη διοίκηση αυτή υπάρχει μόνιμα Έλληνας αξιωματικός ο οποίος, ανά πάσα στιγμή όπως προβλέπεται από το ΝΑΤΟ, μπορεί να θέσει βέτο για οποιαδήποτε επιχείρηση ή μέρος της επιχείρησης» ανέφερε.

«Σκοπός της επιχείρησης είναι η επιτήρηση, η επίβλεψη και η αναφορά για τις προσπάθειες μετακίνησης μεταναστών από τα παράλια προς το Αιγαίο. Δεν θα πάει να πνίξει ανθρώπους. Ενημερώνει καταρχήν την τουρκική ακτοφυλακή, εμάς και τη Frontex» είπε και συνέχισε:

“Σκοπός είναι να πάει η τουρκική ακτοφυλακή, υπό την επιτήρηση των νατοϊκών δυνάμεων και να σταματήσει τη βάρκα πριν ξεκινήσει. Τώρα θα υπάρχει ένας χωροφύλακας από το ΝΑΤΟ που θα λέει ότι σε όποιο σημείο και να βρεθούν οι πρόσφυγες θα τους στέλνει πίσω στην Τουρκία.”

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: «ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΙ ΝΔ»

Αντίθετη με τα σενάρια πρόωρων εκλογών εμφανίστηκε η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Φώφη Γεννηματά και ζήτησε κυβέρνηση εθνικής ενότητας με ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, στην οποία μπορεί να συμμετέχει και το ΠΑΣΟΚ....


Σε συνέντευξη που παραχώρησε στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, η κ. Γεννηματά είπε ότι αυτό που χρειάζεται η χώρα είναι μια σταθερή κυβέρνηση και όχι προσφυγή στις κάλπες....

«Oι εκλογές δεν είναι λύση για τη χώρα, γιατί σημαίνουν στασιμότητα (…) Οι Ελληνες έχουν κατανοήσει ότι κανένα κόμμα μόνο του δεν μπορεί να αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση».

Η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ επισήμανε πως το κυβερνητικό σχήμα στο οποίο αναφέρεται μπορεί να δημιουργηθεί από συμφωνία κομμάτων, έτσι ώστε να μην υπερισχύει ο αντιπολιτευτικός λόγος. «Χρειάζεται μια σταθερή κυβέρνηση που να είναι μέσα και τα δυο κόμματα. Κι όχι να κάθεται το ένα κόμμα στην άκρη του ποταμιού και να πετροβολά.»

Ειδικότερα, για το αν θα συμμετείχε το ΠΑΣΟΚ σε αυτή την κυβερνητική σύμπραξη, η κυρία Γεννηματά άνοιξε τα χαρτιά της, καθώς ανέφερε ποια είναι η βασική προϋπόθεση για να συμμετάσχει σε αυτό το θεωρητικό σχήμα. «Το ΠΑΣΟΚ δεν έχει αρνηθεί ποτέ να συμβάλει στην αντιμετώπιση της κρίσης… Αν συμφωνήσουν οι κύριοι Τσίπρας και Μητσοτάκης θα μπούμε μέσα και εμείς στην κυβέρνηση. Πρέπει να υπάρξει μια ισχυρή κυβέρνηση για να βελτιώσει αυτό το Μνημόνιο» τόνισε.

Σε ό,τι αφορά τις αγροτικές κινητοποιήσεις, σύμφωνα με ρεπορταζ της ιστοσελίδας iefimerida.gr, η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ανέφερε ότι «υπάρχουν κι άλλοι τρόποι αντίδρασης για τους αγρότες».

Επίσης, σημείωσε ότι η κυβέρνηση με τα capital controls δημιούργησε δημοσιονομικό κενό και ψάχνει να το καλύψει με εισπρακτικά μέτρα.

«Την τελευταία φορά που ο κ. Τσίπρας επεδίωξε πολιτική λύση, βρεθήκαμε με τράπεζες κλειστές, capital controls και ένα πολύ σκληρό μνημόνιο. Το θέμα είναι αν η κυβέρνηση μπορεί να κυβερνήσει. Γιατί βλέπουμε συνέχεια ένα κυβερνητικό αλαλούμ, μια κυβερνητική Βαβέλ».

«Να διασφαλίσουμε ότι στο επίπεδο της Ε.Ε. θα έχουμε συμμάχους. Η βασική μου πρωτοβουλία αφορά στα εθνικά ζητήματα. Το Προσφυγικό είναι εθνικό ζήτημα και θα πρέπει να προετοιμαστούμε. Εχουμε χρόνο μέχρι τον Μάρτιο να οργανωθούμε, να αποκτήσουμε επιτέλους ενιαία στρατηγική, να μη γίνουν άλλα λάθη και καθυστερήσεις», είπε, αναφερόμενη στο προσφυγικό.

«Σε συνάντησή μου με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο, ζητώ να συζητήσουμε τις πρωτοβουλίες που μπορούμε και πρέπει να πάρουμε σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο», κατέληξε.

ΕΠΑΝΕΞΕΛΕΓΗ Η ΛΑΓΚΑΡΝΤ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΟΥ ΔΝΤ!

Η 60χρονη Λαγκάρντ ήταν η μοναδική υποψήφια και εξελέγη «με συναίνεση», αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΔΝΤ.


Για δεύτερη πενταετή θητεία στο τιμόνι του Διεθνούς Ταμείου η Κριστίν Λαγκάρντ

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ανακοίνωσε πως το διοικητικό συμβούλιό του εξέλεξε την Κριστίν Λαγκάρντ για δεύτερη πενταετή θητεία στη θέση της γενικής διευθύντριας. Η νέα θητεία της θα αρχίσει στις 5 Ιουλίου.

Η 60χρονη Λαγκάρντ ήταν η μοναδική υποψήφια και εξελέγη «με συναίνεση», αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΔΝΤ.

Η Λαγκάρντ, η οποία ανέλαβε τη θέση το 2011, υπογράμμισε πως το ΔΝΤ είναι αφοσιωμένο στον στόχο του να βοηθήσει στην εξασφάλιση παγκόσμιας οικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και διεθνούς συνεργασίας.

«Λαμβάνοντας την απόφαση αυτή, το Συμβούλιο εξήρε την ισχυρή και συνετή ηγεσία της κυρίας Λαγκάρντ κατά την διάρκεια της πρώτης θητείας της. Σε ταραγμένους καιρούς για την παγκόσμια οικονομία, η κυρία Λαγκάρντ ενίσχυσε τη δυνατότητα του Ταμείου να στηρίξει τα μέλη του με εισηγήσεις, χρηματοδότηση και δημιουργία υποδομών. Επίσης έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αναζωογόνηση των σχέσεων του Ταμείου με τα μέλη του, μεταξύ αυτών και τις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες χώρες» δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του Ταμείου, Aleksei Mozhin.
ΑΜΕ-ΜΠΕ

ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΚΛΙΜΑΚΙΑ! - ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.

Πήραν τις προτάσεις και γυρίζουν στην Αθήνα τη Δευτέρα τα τεχνικά κλιμάκια - Σε ποια σημεία προσεγγίζουν οι θέσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές - Πού παραμένουν σημαντικές αποκλίσεις ...


 
Απανωτές συσκέψεις Τσακαλώτου, τον δρόμο για να επιστρέψουν τα τεχνικά κλιμάκια των ελεγκτών από την ερχόμενη Δευτέρα στην Αθήνα άνοιξε η αποψινή τηλεδιάσκεψη με τους Θεσμούς...

Σύμφωνα με πληροφορίες από το protothema.gr, η κυβέρνηση παρέδωσε τις προτάσεις της για το φορολογικό και τα δημοσιονομικά, τα οποία θα συζητηθούν εκτενώς πλέον στην Αθήνα. Ωστόσο, δεν διαφαίνεται ότι οι επικεφαλής θα επιστρέψουν πριν την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου.

«Ουσιαστικά δεν έκλεισε τίποτε» λένε πηγές κοντά στη διαπραγμάτευση, αλλά οι Θεσμοί θεώρησαν πως οι προτάσεις και τα στοιχεία που ζήτησαν και πήραν είναι επαρκή για να επιστρέψουν και να ξεκινήσουν οι συζητήσεις εκ τους σύνεγγυς.

Όπως όλα δείχνουν, όμως, το μεγάλο «παζάρι» δύσκολα θα προλάβει να ολοκληρωθεί πριν το Πάσχα των Καθολικών - δηλαδή στα τέλη Μαρτίου.

Ενώ γινόταν η αποστολή των στοιχείων μέσω τηλεδιάσκεψης των τεχνικών κλιμακίων, ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, είχε και ένα γύρο απανωτών συσκέψεων με τους αναπληρωτές υπουργούς κ.κ. Γιώργο Χουλιαράκη και Τρύφωνα Αλεξιάδη, καθώς και με τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, Γιώργο Πιτσιλή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μεγαλύτερη σύγκλιση υπάρχει για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή Είσπραξης των Δημοσίων Εσόδων, που θα διαδεχθεί την ΓΓΔΕ και θα αυτονομηθεί πλήρως από το υπουργείο Οικονομικών. Καλά πήγαν και οι συζητήσεις για τη νέα κλίμακα αποδείξεων που θα απαιτούνται για να κατοχυρώσουν το αφορολόγητο μισθωτοί και συνταξιούχοι.

Μεγαλύτερη απόσταση έχουν να διανύσουν όμως κυβέρνηση και Θεσμοί για τη νέα κλίμακα φόρου εισοδήματος (με φόρους έως 50% ή και 55%), αλλά και εκείνη για την ειδική εισφορά αλληλεγγύης που προτείνει η κυβέρνηση. «Αγκάθι» για το φόρο εισοδήματος θεωρούνται ιδιαίτερα οι αυξήσεις φόρων στους αγρότες.

Χάσμα χωρίζει ακόμα τις δύο πλευρές στο ασφαλιστικό, γι' αυτό και πρώτα θα καταφτάσουν στην Αθήνα τα τεχνικά κλιμάκια που είναι αρμόδια για τα δημοσιονομικά (fiscal teams) και θα εγκατασταθούν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Εκεί θα διερευνήσουν το μέγεθος της τρύπας στον προϋπολογισμό από τη χαμηλή απόδοση ή μη εφαρμογή μέτρων του 2015, όπως οι αυξήσεις ΦΠΑ κλπ.
protothema.gr

Ο ΨΥΧΑΡΗΣ ΖΗΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ ΝΑ 'ΡΙΞΕΙ' ΤΟΝ ΤΣΙΠΡΑ!

Σύμφωνα με τα «Επίκαιρα» που κυκλοφορούν πηγές από την τραπεζική αγορά αλλά και κυβερνητικοί κύκλοι αναφέρουν ότι «το πάρτι τελείωσε και τώρα έρχεται ο λογαριασμός»....


Τα θαλασσοδάνεια σε μιντιάρχες ξηλώνουν τραπεζίτες και φέρνουν εισαγγελείς... 

Φόβος και τρόμος έχει καταλάβει τραπεζικά στελέχη αλλά και συγκεκριμένους τραπεζίτες για τα θαλασσοδάνεια που είχαν εγκρίνει σε μεγαλοεκδότες και καναλάρχες. Σύμφωνα με όσα αναφέρουν στα «Επίκαιρα» καλά πληροφορημένες πηγές από την τραπεζική αγορά αλλά και κυβερνητικοί κύκλοι, «το πάρτι τελείωσε και τώρα έρχεται ο λογαριασμός». Άλλωστε, υπάρχει και το προηγούμενο διοικήσεων τραπεζών που σήμερα είναι αντιμέτωπες με τη Δικαιοσύνη για επιχειρηματικά δάνεια που δεν είχαν τις εγγυήσεις που προέβλεπε ο νόμος. Ιδίως τα τραπεζικά στελέχη που ενέκριναν αφειδώς δάνεια σε εκδοτικές επιχειρήσεις, ενώ δεν πληρούσαν καμία προϋπόθεση για να δανειοδοτηθούν. Παρ’ όλα αυτά, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ αντί να διοχετευτούν στην υγιή επιχειρηματικότητα κατέληγαν ως θαλασσοδάνεια σε μεγαλοσχήμονες και εντέλει, μέσω ανακεφαλαιοποίησεων, έφυγαν από τις τσέπες των Ελλήνων φορολογουμένων.

Όλα αυτά, φυσικά, ήταν σε γνώση του μέχρι πρότινος πολιτικού συστήματος, που έκανε τα στραβά μάτια –στην καλύτερη περίπτωση– για να έχει την εύνοια των μέσων ενημέρωσης, τα οποία κι αυτά με τη σειρά τους το κάλυπταν από τις δικές του συναλλαγές με ημετέρους, ενώ προπαγάνδιζαν με αργυρώνητους «δημοσιογράφους» την πολιτική τους «πραμάτεια» με γκεμπελίστικες τακτικές και επικοινωνιακούς τακτικισμούς.

Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, η Τράπεζα της Ελλάδος έχει σήμερα στην κατοχή της όλα τα επισφαλή δάνεια και τις αιτιολογικές εκθέσεις τραπεζικών στελεχών και είναι πλέον σε θέση να τα δώσει στη Δικαιοσύνη. Συγχρόνως όμως και οι εισαγγελικοί λειτουργοί του οικονομικού εγκλήματος έχουν στη διάθεσή τους «δεμένες» υποθέσεις. Αυτές οι εξελίξεις, μάλιστα, φαίνεται να φέρνουν γρήγορες αλλαγές στις διοικήσεις των συστημικών τραπεζών – και όχι μόνο... 

 Τι έφαγαν ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Σταύρος Ψυχάρης; 

Σχετικό είναι και το ρεπορτάζ της "Εφημερίδας των ΣΥΝΤΑΚΤΏΝ" στις 15 Φεβρούαρίου, με το χαρακτηριστικό τίτλο το οποίο παραθέτουμε.   

Αν και σε γενικές γραμμές είναι κάτι το συνηθισμένο οι επισκέψεις πολιτικών αρχηγών σε γραφεία εφημερίδων για συνάντηση με τον εκδότη και τη διευθυντική ομάδα, όλα έχουν τη σημασία τους.

Και φυσικά πάντοτε παίζει ρόλο και η χρονική συγκυρία που συμβαίνει κάτι τέτοιο, τίποτε δεν γίνεται τυχαία.

Σήμερα λοιπόν ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφτηκε τον ΔΟΛ και γευμάτισε με τον Σταύρο Ψυχάρη και τη διευθυντική ομάδα των ΝΕΩΝ και του ΒΗΜΑτος.

Το timing είναι δηλωτικό. Ακριβώς την ώρα που γίνεται ο ντόρος για τις τηλεοπτικές άδειες. Ακριβώς την περίοδο που ο Σταύρος Ψυχάρης καταθέτει για θαλασσοδάνεια που πήρε για τα ΜΜΕ του.

Ακριβώς στη φάση που το αφεντικό του ΔΟΛ κατηγορείται για... ξεχασμένα πόθεν έσχες.

Πιο κατάλληλο timing δεν θα μπορούσε επομένως να επιλέξει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ίσως να ήθελε να μας δείξει τις προθέσεις του. Τις είδατε;

Ο ΕΚΝΕΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΞΕΣΠΑΣΜΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ


Το παρασκήνιο μιας επεισοδιακής Συνόδου Κορυφής όταν ο Έλληνας πρωθυπουργός αντιτάχθηκε στις κατηγορίες που απευθύνουν ορισμένα κράτη προς την Ελλάδα το τελευταίο διάστημα ότι αδυνατεί να ελέγξει τα σύνορά της, σχολιάζει ο Μιχάλης Ιγνατίου...


Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, η Γερμανίδα καγκελάριος, Άγγελα Μέρκελ συνομιλούν κατά τη διάρκεια συνάντηση πριν από την έναρξη της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ, την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2016, στις Βρυξέλλες. ΑΠΕ-ΜΠΕ...

«Ο Αλέξης Τσίπρας εκνευρίζεται κατά τη σύνοδο κορυφής της ΕΕ» επισημαίνει, η εφημερίδα L’Echo, που αναφέρει ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός υιοθέτησε έντονο ύφος προς τους ομολόγους του.

Και αυτό, καθώς αντιτάχθηκε στις κατηγορίες που απευθύνουν ορισμένα κράτη προς την Ελλάδα το τελευταίο διάστημα ότι αδυνατεί να ελέγξει τα σύνορά της, ενώ ταυτόχρονα τα ίδια κράτη αρνούνται να εφαρμόσουν τις αποφάσεις σχετικά με τη μετεγκατάσταση των προσφύγων.

Χάσμα απόψεων, που δείχνει αγεφύρωτο και τεταμένο κλίμα στις χτεσινοβραδινές συζητήσεις των Ευρωπαίων ηγετών για το προσφυγικό, μεταφέρει η βελγική εφημερίδα De Morgen σε ρεπορτάζ με τίτλο «Τεταμένη η ατμόσφαιρα στις συζητήσεις για το προσφυγικό». Η εφημερίδα αναφέρεται σε «ξέσπασμα» του Έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα κατά των ηγετών εκείνων που είχαν ταχτεί τις προηγούμενες ημέρες υπέρ μιας εξόδου της Ελλάδας από την ζώνη του Σέγκεν.

Όπως υποστηρίζει η εφημερίδα, το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν βρέθηκε στο στόχαστρο των Ευρωπαίων ηγετών που έχουν εστιάσει το ενδιαφέρον τους στις διαπραγματεύσεις για την παραμονή της Μ. Βρετανίας στην ΕΕ, έδωσε την ευκαιρία στον Έλληνα πρωθυπουργό να περάσει στη αντεπίθεση στρέφοντας τα πυρά του εναντίον των χωρών Βίζεγκραντ. Σε συνεχή ροή ειδήσεων η εφημερίδα μεταδίδει ότι ανέβηκαν οι τόνοι όταν ο Αλ. Τσίπρας εξέφρασε την οργή του για τις προτάσεις κάποιων χωρών ότι ίσως θα ήταν καλύτερα να αποκλειστεί η Ελλάδα από τη ζώνη του Σέγκεν επειδή δεν καταφέρνει να φυλάξει αποτελεσματικά τα σύνορά της.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η De Standaard, σε ρεπορτάζ υπό τον τίτλο «Ολοένα και πιο απομονωμένη η Mέρκελ στο θέμα της προσφυγικής κρίσης», αναφέρει ότι η ατμόσφαιρα στην σύνοδο κορυφής ηλεκτρίστηκε όταν κάποιοι Ευρωπαίοι ηγέτες υπαινίχθηκαν ότι η Ελλάδα πρέπει να εγκαταλείψει την ζώνη Σέγκεν, γεγονός που προκάλεσε την οργή του Έλληνα πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα. Σημειώνεται επίσης ότι η Άγγελα Μέρκελ βρίσκει ολοένα και λιγότερους συμμάχους στα σχέδιά της για μια ευρωπαϊκή απάντηση στο προσφυγικό, καθώς ακόμα και η Αυστρία παίρνει αποστάσεις απ’ αυτήν.

Με τη σειρά της η De Morgen, σε ρεπορτάζ με τίτλο «Aναβολή: Η δοκιμασμένη τακτική», εκτιμά ότι η ΕΕ εφαρμόζει την παλιά, πετυχημένη, τακτική της μετάθεσης των προβλημάτων εν ευθετότερω χρόνω προκειμένου να αποφορτιστούν οι εντάσεις, και για τον λόγο αυτό ανέβαλλε τις αποφάσεις για το προσφυγικό για τις 6 Μαρτίου.
Μιχάλης Ιγνατίου/mignatiou

Η επίθεση στην Άγκυρα απομονώνει την Τουρκία

Η επίθεση στην Άγκυρα και ο ισχυρισμός ότι συνδέεται με το κουρδικό YPG αποτελεί μια επικίνδυνη τροπή. Η Τουρκία πρέπει να αποφύγει τις συγκρούσεις σε συριακό έδαφος, σχολιάζει η Σεντά Σέρνταρ από τη DW. 

Η τρομοκρατική επίθεση στην Άγκυρα απομονώνει την Τουρκία
Οι προσδοκίες της Τουρκίας ότι η προσφυγική κρίση θα πιέσει τη διεθνή κοινότητα ώστε να αναζητήσει γρήγορη λύση στο συριακό δεν επαληθεύτηκαν

Η τουρκική πρωτεύουσα επλήγη από μία ακόμη τρομοκρατική πράξη μετά την επίθεση του περασμένου Οκτωβρίου. Συνέβη σε μια χρονική στιγμή που η Τουρκία αισθάνεται παγιδευμένη και δεν ομογνωμεί πάντα με τους παραδοσιακούς συμμάχους της όσον αφορά στη συριακή κρίση. Η επιλογή της στιγμής της επίθεσης που κόστισε τη ζωή σε 28 ανθρώπους φαίνεται να επιβεβαιώνει τις θέσεις της Άγκυρας απέναντι στις κουρδικές οργανώσεις.

Ο τούρκος πρωθυπουργός Αχμέτ Νταβούτογλου κατηγόρησε για την επίθεση τις τρομοκρατικές οργανώσεις Εργατικό Κόμμα του Κουρδιστάν (PKK) και τις Μονάδες Προστασίας του Κουρδικού Λαού (YPG). Ενώ όμως το PKK αναγνωρίζεται διεθνώς ως τρομοκρατική οργάνωση, δεν ισχύει το ίδιο και για το YPG, το οποίο αποτελεί το στρατιωτικό σκέλος του συριακού κόμματος της Δημοκρατικής Ένωσης (PYD) αλλά θεωρείται από την Τουρκία ότι αποτελεί το αδελφό προς το PKK κόμμα της Συρίας.

Παρ' όλα αυτά οι ισχυρότεροι σύμμαχοι της Τουρκίας στον αγώνα ενάντια στην τρομοκρατία, μαζί με αυτούς και οι ΗΠΑ, θεωρούν τα YPG/PYD σημαντικό παράγοντα στη μάχη με το Ισλαμικό Κράτος. Ωστόσο οι πρόσφατες εξελίξεις στα τουρκικά σύνορα καθώς και η ίδρυση κουρδικών περιφερειών στη βόρεια Συρία έχουν απειλήσει τις κόκκινες γραμμές της Τουρκίας. Ο βομβαρδισμός του YPG αποτέλεσε απάντηση στις επιθέσεις του προς την Τουρκία. Οι τουρκικές προειδοποιήσεις των τελευταίων εβδομάδων δεν ήταν αρκετά σαφείς, ώστε να κάνουν τη διεθνή κοινότητα να καταλάβει πόσο έντονα αντιτίθεται η Άγκυρα στην αποδοχή του YPG ως διαπραγματευτικού εταίρου.

Μετά την επίθεση στην Άγκυρα η προσπάθεια της τουρκικής κυβέρνησης να υποβάλει έναν νέο αντιτρομοκρατικό νόμο στο κοινοβούλιο παρεμποδίστηκε από το φιλοκουρδικό Λαϊκό Δημοκρατικό Κόμμα (HPD), το οποίο αντιδρά στις στρατιωτικές επιχειρήσεις της Άγκυρας ενάντια στο PKK στην ανατολική Τουρκία. Το γεγονός αποδεικνύει την αδυναμία της κυβέρνησης να επιτύχει εθνική ενότητα, ακόμη και σε ακραίες καταστάσεις.

Η Τουρκία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του πυρός


Το PKK αναγνωρίζεται διεθνώς ως τρομοκρατική οργάνωση
Οι προσδοκίες της Τουρκίας ότι η προσφυγική κρίση θα πιέσει τη διεθνή κοινότητα ώστε να αναζητήσει γρήγορη λύση στο συριακό δεν επαληθεύτηκαν. Οι ελπίδες της Άγκυρας ότι κάτι τέτοιο θα ήταν προς όφελος της χώρας αποδείχθηκαν μη ρεαλιστικές. Η ζώνη απαγόρευσης πτήσεων στην οποία επέμενε η Τουρκία βρήκε μερική ανταπόκριση από τη γερμανίδα καγκελάριο Άγκελα Μέρκελ. Ωστόσο ήταν αργά, πολύ αργά.

Αν και ο εμφύλιος στη Συρία αποτελεί διεθνές πρόβλημα, οι ρίζες του οποίου φτάνουν πίσω στην «κόκκινη γραμμή» του Μπάρακ Ομπάμα, στην επιθετική παρέμβαση της Ρωσίας και την ολιγωρία της διεθνούς κοινότητας, η Τουρκία είναι εκείνη που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του πυρός. Η ανικανότητά της να λύσει το κουρδικό και η πολιτική της απέναντι στους Κούρδους της Συρίας άφησε την Τουρκία απομονωμένη και ευάλωτη.

Αυτή η απομόνωση θα μπορούσε να προκαλέσει μεγαλύτερη επιθετικότητα. Η Τουρκία σχεδιάζει να πατήσει στο έδαφος της Συρίας, κάτι οι ΗΠΑ απεύχονται από την αρχή της σύρραξης. Αν η ασφάλεια της χώρας απειληθεί, η Άγκυρα έχει καταστήσει σαφές ότι θα κάνει τα πάντα για να την υπερασπίσει.

Η επίθεση στην Άγκυρα και ο ισχυρισμός ότι συνδέεται με το YPG αποτελεί μια επικίνδυνη τροπή. Η Τουρκία θα πρέπει να αποφύγει κάθε είδους στρατιωτική αντιπαράθεση με τη Συρία. Οι συγκρούσεις στα ανατολικά της χώρας έχουν ήδη κοστίσει εκατοντάδες ζωές. Το μεγαλύτερο λάθος της κυβέρνησης θα ήταν να αποσταθεροποιήσει την κατάσταση περαιτέρω. Σε πρόσφατες δηλώσεις του ο τούρκος πρωθυπουργός Αχμέτ Νταβούτογλου υπέδειξε συνεργασία του PKK με την πρώην Σοβιετική Ένωση, προσθέτοντας ότι η τρομοκρατική οργάνωση έχει χρησιμοποιηθεί έκτοτε και από άλλες χώρες. Μια κλιμάκωση των ήδη τεταμένων σχέσεων με τη Ρωσία θα χειροτερέψει την κατάσταση. Εάν η Τουρκία εμπλακεί σε στρατιωτικές έριδες σε συριακό έδαφος, θα καταλήξει ακόμη περισσότερο απομονωμένη.

Η Τουρκία πρέπει να ορίσει σαφώς τους όρους της, καθώς είναι αντιμέτωπη με πολλαπλά προβλήματα: το κουρδικό στο εσωτερικό, το προσφυγικό στα σύνορα και τέλος το συριακό και τις διεθνείς εντάσεις που προκαλεί ανάμεσα στην Τουρκία και τις εμπλεκόμενες χώρες. Η κυβέρνηση θα πρέπει να ιεραρχήσει τους στόχους της. Η χώρα χρειάζεται επειγόντως μια ξεκάθαρη εξωτερική πολιτική κι ένα σαφές σχέδιο για να λύσει τα προβλήματα εσωτερικά, συμπεριλαμβανομένης της προσφυγικής κρίσης και της τρομοκρατίας. 
Σεντά Σέρνταρ/DW
© all rights reserved
customized with από: antikry.gr